W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmapuj emocje swojego użytkownika! Podpowiadamy Ci, jak to zrobić

28.04.2021

Dzięki empatii jesteśmy w stanie zauważać i odczuwać stany emocjonalne innych ludzi. Cecha ta może się też przydać, gdy dostosowujesz produkt do użytkownika, na przykład gdy przygotowujesz mapę empatii.

baner o treści: "Czego szuka Twój odbiorca?" przedstawiająca postać z notesem w lewej ręce i lupą w prawej ręce. Lupa skierowana jest w stronę dokumentu tekstowego.

Co to jest mapa empatii?

Mapa empatii to model zachowań, który przedstawia grupę odbiorców produktu. Może zastępować persony, o których więcej dowiesz się z naszego artykułu Dlaczego potrzebujesz persony? Mapa może też rozwijać persony. Skupia się na jednostce i jej indywidualnych odczuciach i emocjach. Jest to bardzo prosta forma, która jest zrozumiała dla wszystkich osób związanych z produktem.

Jak stworzyć mapę empatii?

Na początku przeprowadź wywiady pogłębione z użytkownikami lub badania etnograficzne. Po zebraniu danych zorganizuj warsztat. Zaproś do wzięcia udziału w nim zespół, który przygotowuje projekt. Przygotuj dużą kartkę papieru lub tablicę i kartki samoprzylepne. Na kartkach zapisuj spostrzeżenia zespołu.

Zacznij od określenia 4 podstawowych elementów związanych z użytkownikiem:

  1. Co czuje?
    • O czym myśli i do jakich myśli nie przyznaje się przed innymi osobami?
    • Czym się przejmuje?
    • Jakie odczuwa emocje?
    • Co go ekscytuje, a co stresuje?
  2. Co słyszy?
    • Jakie opinie i wypowiedzi słyszy podczas rozmów z rodziną czy przyjaciółmi?
    • Jakie informacje docierają do niego z mediów?
    • Z czyimi poglądami się liczy?
    • Jakich opinii spodziewa się od innych?
  3. Co go otacza na co dzień?
    • W jakim środowisku przebywa?
    • Jakie ma doświadczenia z konkurencją?
    • Czego doświadczają osoby z jego najbliższego otoczenia?
  4. Co mówi?
    • Co mówi bliskim, a co obcym?
    • Jakie poglądy wyraża na głos?
    • Jakie opinie prezentuje w niezobowiązujących sytuacjach?
    • Kiedy i dlaczego przemilcza swoje prawdziwe myśli?

Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci uzyskać podstawowy obraz użytkownika. Uzupełnij go jeszcze o 2 elementy – obawy i aspiracje użytkownika. Zadaj kolejne pytania:

  1. Czego się obawia?
    • Czego się boi?
    • Co powoduje, że nie chce podjąć ryzyka?
    • Jakie ma problemy?
    • Czym się martwi?
  2. Jakie ma aspiracje?
    • Na czym najbardziej mu zależy?
    • Do czego dąży?
    • Co oznacza dla niego osiągnięcie celu?
    • W jaki sposób dąży do sukcesu?

Na koniec podsumuj wszystkie odpowiedzi. Zastanów się, które z nich są najistotniejsze dla Twojego produktu.

Dzięki mapie lepiej zrozumiesz potrzeby grupy docelowej, a także stworzysz lepsze relacje między twórcami i odbiorcami projektowanej usługi.

 

{"register":{"columns":[]}}