Zmapuj emocje swojego użytkownika! Podpowiadamy Ci, jak to zrobić
28.04.2021
Dzięki empatii jesteśmy w stanie zauważać i odczuwać stany emocjonalne innych ludzi. Cecha ta może się też przydać, gdy dostosowujesz produkt do użytkownika, na przykład gdy przygotowujesz mapę empatii.
Co to jest mapa empatii?
Mapa empatii to model zachowań, który przedstawia grupę odbiorców produktu. Może zastępować persony, o których więcej dowiesz się z naszego artykułu Dlaczego potrzebujesz persony? Mapa może też rozwijać persony. Skupia się na jednostce i jej indywidualnych odczuciach i emocjach. Jest to bardzo prosta forma, która jest zrozumiała dla wszystkich osób związanych z produktem.
Jak stworzyć mapę empatii?
Na początku przeprowadź wywiady pogłębione z użytkownikami lub badania etnograficzne. Po zebraniu danych zorganizuj warsztat. Zaproś do wzięcia udziału w nim zespół, który przygotowuje projekt. Przygotuj dużą kartkę papieru lub tablicę i kartki samoprzylepne. Na kartkach zapisuj spostrzeżenia zespołu.
Zacznij od określenia 4 podstawowych elementów związanych z użytkownikiem:
- Co czuje?
- O czym myśli i do jakich myśli nie przyznaje się przed innymi osobami?
- Czym się przejmuje?
- Jakie odczuwa emocje?
- Co go ekscytuje, a co stresuje?
- Co słyszy?
- Jakie opinie i wypowiedzi słyszy podczas rozmów z rodziną czy przyjaciółmi?
- Jakie informacje docierają do niego z mediów?
- Z czyimi poglądami się liczy?
- Jakich opinii spodziewa się od innych?
- Co go otacza na co dzień?
- W jakim środowisku przebywa?
- Jakie ma doświadczenia z konkurencją?
- Czego doświadczają osoby z jego najbliższego otoczenia?
- Co mówi?
- Co mówi bliskim, a co obcym?
- Jakie poglądy wyraża na głos?
- Jakie opinie prezentuje w niezobowiązujących sytuacjach?
- Kiedy i dlaczego przemilcza swoje prawdziwe myśli?
Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci uzyskać podstawowy obraz użytkownika. Uzupełnij go jeszcze o 2 elementy – obawy i aspiracje użytkownika. Zadaj kolejne pytania:
- Czego się obawia?
- Czego się boi?
- Co powoduje, że nie chce podjąć ryzyka?
- Jakie ma problemy?
- Czym się martwi?
- Jakie ma aspiracje?
- Na czym najbardziej mu zależy?
- Do czego dąży?
- Co oznacza dla niego osiągnięcie celu?
- W jaki sposób dąży do sukcesu?
Na koniec podsumuj wszystkie odpowiedzi. Zastanów się, które z nich są najistotniejsze dla Twojego produktu.
Dzięki mapie lepiej zrozumiesz potrzeby grupy docelowej, a także stworzysz lepsze relacje między twórcami i odbiorcami projektowanej usługi.