W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego

Od 26 marca 2024 r.  osoby posiadające wykształcenie lub kwalifikacje do wykonywania zawodów:

  • asystentka stomatologiczna,
  • elektroradiolog,
  • higienistka stomatologiczna,
  • instruktor terapii uzależnień,
  • opiekun medyczny,
  • optometrysta,
  • ortoptystka,
  • podiatra,
  • profilaktyk,
  • protetyk słuchu,
  • technik farmaceutyczny,
  • technik masażysta,
  • technik ortopeda,
  • technik sterylizacji medycznej,
  • terapeuta zajęciowy

mogą składać wnioski o wpis do ww. rejestru.

Do składania wniosków uprawnione są osoby, które spełniają wymogi określone w art. 2 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych, w tym:

  1. posiadają wykształcenie uzyskane w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, kwalifikacje uzyskane w systemie oświaty lub inne kwalifikacje, wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego określone w załączniku do ww. ustawy, albo
  2. przed 26 marca 2024 r.  uzyskały tytuł zawodowy magistra lub magistra inżyniera lub równorzędny na kierunku studiów wymienionym w zał. nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia, niezbędnym do wykonywania zawodu medycznego, oraz w okresie 5 lat przed 26 marca 2024 r.  wykonywały czynności zawodowe, o których mowa w art. 13 ww. ustawy, przewidziane dla tego zawodu.

Gdzie i jak złożyć wniosek

Wnioski składa się za pośrednictwem rejestru dostępnego pod adresem: rizm.ezdrowie.gov.pl do wojewody właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny, a w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody – do Wojewody Mazowieckiego.

Szczegółowe informacje oraz instrukcja opisująca proces składania wniosku jest dostępna pod adresem: https://rizm.ezdrowie.gov.pl/howToUseRizm

Jakie dokumenty dołączyć do wniosku

  • odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających wykształcenie lub kwalifikacje wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego lub dokumentu uprawniającego do wykonywania danego zawodu medycznego uznanego na mocy umowy międzynarodowej lub porozumienia,
  • odwzorowanie cyfrowe zaświadczenia o odbyciu przez technika farmaceutycznego praktyki w aptece -  jeżeli dotyczy,
  • odwzorowanie cyfrowe decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego wydanej na podstawie ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej – w przypadku osoby posiadającej kwalifikacje do wykonywania zawodu medycznego nabyte w państwach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 lit. b oraz d ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych, której uznano te kwalifikacje,
  • odwzorowanie cyfrowe dokumentu potwierdzającego uznanie praktyki zawodowej – w przypadku technika farmaceutycznego, któremu uznano tę praktykę odbytą w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska.

Osoby, o których mowa w pkt 2, do wniosku o wpis do rejestru załączają dodatkowo odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających ukończenie studiów, o których mowa w zał. nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia oraz odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających wykonywanie czynności zawodowych, o których mowa w art. 13 ww. ustawy.

Wniosek o wpis do rejestru należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Opłata za złożenie wniosku

Opłatę w wysokości 100 zł należy złożyć na rachunek bankowy wskazany przez Urząd Wojewódzki, do którego składany jest wniosek.

Informacje na temat numeru rachunku bankowego, na które należy wpłacić opłatę są dostępne podczas wypełniania wniosku w rejestrze.

Terminy składania wniosku

Osoby, o których mowa w pkt 1 i 2 składają wniosek w okresie od 26 marca 2024 r. do 25 września 2024 r.

Osoby te mogą wykonywać swój zawód bez uzyskania wpisu do rejestru do 25 marca 2025 r.

Dla pozostałych osób uzyskanie wpisu do rejestru jest wymogiem obligatoryjnym do podjęcia pracy w zawodzie, dlatego powinny złożyć wniosek po spełnieniu wymogów określonych w  ustawie o niektórych zawodach medycznych i przed rozpoczęciem pracy.

{"register":{"columns":[]}}