D2.1.1 Bezzwrotne wsparcie dla studentów kierunku pielęgniarstwo, położnictwo oraz ratownictwo medyczne - Edycja 2
24.07.2025 r.
Nabór realizowany w ramach inwestycji D2.1.1 „Inwestycje związane z modernizacją i doposażeniem obiektów dydaktycznych w związku ze zwiększeniem limitów przyjęć na studia medyczne” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Nabór realizowany w ramach Działania 3 polityki publicznej pod nazwą "System zachęt do podejmowania i kontynuowania studiów na wybranych kierunkach medycznych oraz podjęcia zatrudnienia w zawodzie na lata 2022-2026", zwany dalej Systemem zachęt.
Działanie 3 w ramach Systemu zachęt, pn.:
Bezzwrotne wsparcie dla studentów kierunku pielęgniarstwo, położnictwo oraz ratownictwo medyczne, dotyczy bezzwrotnego wsparcia w postaci dopłaty do czesnego dla studentów, którzy od semestru zimowego roku akademickiego 2023/2024 rozpoczęli kształcenie na I roku studiów I stopnia (z wyłączeniem studiów pomostowych 1-no i 1,5-rocznych) na kierunku pielęgniarstwo, położnictwo oraz ratownictwo medyczne, na uczelniach publicznych na studiach niestacjonarnych oraz w uczelniach niepublicznych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych - na zasadach określonych w ramach Działania 3 Systemu zachęt.
Harmonogram realizacji naboru
W Etapie 1
Termin składania wniosków wstępnych: 25.08.2025 r. do 9.09.2025 r.
W etapie tym uczelnie składają wnioski wstępne za pośrednictwem systemu ePUAP / poprzez skrzynkę do e-Doręczeń.
W Etapie 2
Termin składania wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem: 31.10.2025 r. do 17.11.2025 r.
W etapie tym uczelnie składają wnioski o objęcie przedsięwzięcia wsparciem za pośrednictwem systemu CST2021.
Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru:
Etap 1 - wrzesień 2025 r.
Etap 2 - IV kwartał 2025 r.
Miejsce składania wniosków:
Ministerstwo Zdrowia
ul. Miodowa 15
00‐952 Warszawa
Sposób składania wniosków:
Etap 1:
W tym etapie uczelnie składają wstępne wnioski za pośrednictwem systemu ePUAP / poprzez skrzynkę do e-Doręczeń .
Etap 2:
W tym etapie uczelnie składają wnioski wstępne o objęcie przedsięwzięcia wsparciem za pośrednictwem systemu CST2021.
Na co i kto może składać wnioski
Kto może składać wnioski
- Wniosek wstępny a następnie z wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, o których mowa odpowiednio w § 12 oraz w § 13 Regulaminu wyboru, może złożyć uczelnia publiczna lub niepubliczna spełniająca warunki określone w Działaniu 3 Systemu zachęt.
- O wsparcie może ubiegać się uczelnia, która:
a) zrekrutowała na semestr zimowy roku akademickiego 2023/2024, wg stanu na 1 listopada 2023 r. na kierunkach studiów określonych w § 10, łącznie co najmniej 40 osób – Polaków oraz cudzoziemców, o których mowa w art. 324 ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b) według stanu w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on na dzień 31 grudnia 2022 r. kształciła co najmniej 200 studentów łącznie na kierunkach studiów określonych w § 10, na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych – Polaków oraz cudzoziemców, o których mowa w art. 324 ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
c) nie jest postawiona w stan likwidacji,
d) w latach 2019–2022 żaden kierunek studiów prowadzonych przez uczelnię nie został oceniony negatywnie w wyniku przeprowadzonej przez Polską Komisję Akredytacyjną, oceny jakości kształcenia.
Nabór wstępny przeprowadzony zostanie w celu zebrania informacji, ze strony uczelni zainteresowanych wsparciem, które spełniają kryteria Działania 3 Systemu zachęt określone w § 9 ust. 2 Regulaminu, o liczbie studentów kierunków objętych wsparciem w ramach Działania 3 Systemu zachęt, którzy:
-
-
- rozpoczęli naukę na I roku studiów I stopnia w semestrze zimowym w roku akademickim 2023/2024 (Polaków oraz cudzoziemców, o których mowa w art. 324 ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce),
- złożyli bezpośrednio na uczelni na kierunku, w ramach którego ubiegają się o wsparcie, wnioski o przyznanie bezzwrotnego wsparcia na pokrycie opłat za usługi edukacyjne, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do Regulaminu, wraz z kopią wyników egzaminu maturalnego.
-
Złożenie wniosku wstępnego jest warunkiem uczestnictwa uczelni w drugim etapie naboru.
IOI, na podstawie wniosków wstępnych, kwalifikuje studentów do objęcia bezzwrotnym wsparciem na podstawie wytycznych, w zakresie przeliczania punktów z egzaminów maturalnych, które stanowią załącznik nr 12 do Regulaminu, a następnie informuje Wnioskodawcę o studentach kwalifikujących się do objęcia wsparciem z którymi uczelnia zawrze umowy w zakresie udzielania bezzwrotnego wsparcia w ramach Działania 3 Systemu zachęt.
Nabór (2 etap) przeprowadzony zostanie w celu złożenia przez Wnioskodawców wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, w ramach Działania 3 Systemu zachęt.
We wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, Wnioskodawca wnioskuje o objęcie wsparciem maksymalnie dla liczby studentów zakwalifikowanych do objęcia wsparciem, zgodnie z informacją, o której mowa w § 12 ust. 5 Regulaminu.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
- Przedmiotem przedsięwzięcia jest udzielenie dofinansowania w postaci bezzwrotnego wsparcia przeznaczonego na opłacenie usług edukacyjnych dla studentów, którzy od semestru zimowego w roku akademickim 2023/2024 rozpoczęli kształcenie na I roku studiów I stopnia (z wyłączeniem studiów pomostowych 1-no i 1,5-rocznych) na kierunku pielęgniarstwo, położnictwo oraz ratownictwo medyczne, na uczelniach publicznych na studiach niestacjonarnych oraz w uczelniach niepublicznych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych.
- Wsparcie będzie obejmowało wypłatę bezzwrotnego wsparcia jako uśrednioną wysokość opłat za usługi edukacyjne na danym kierunku studiów (za rok studiów). Na kierunkach objętych wsparciem dofinansowanie w postaci bezzwrotnego wsparcia będzie przyznawane na okres 6 semestrów. Bezzwrotne wsparcie zostanie przyznane studentom, którzy rozpoczęli naukę na pierwszym roku studiów I stopnia w roku akademickim 2023/2024 w semestrze zimowym.
- Jako uśrednioną wysokość opłat za usługi edukacyjne na danym kierunku studiów na rok akademicki 2023/2024, do której będzie przyznawane wsparcie, przyjmuje się:
- kierunek pielęgniarstwo – 6.500 zł za rok studiów;
- kierunek położnictwo – 6.000 zł za rok studiów;
- kierunek ratownictwo medyczne – 6.500 zł za rok studiów.
Wydatkami kwalifikowanymi są również koszty pośrednie (koszty, których nie można bezpośrednio przypisać w związku z realizowanym przedsięwzięciem), niezbędne do realizacji przedsięwzięcia, rozliczane z wykorzystaniem stawki ryczałtowej wynoszącej 5% kwoty wydatków kwalifikowalnych stanowiących koszty bezpośrednie. Ryczałt wyliczany jest od faktycznie poniesionych kosztów bezpośrednich. Katalog kosztów pośrednich określa załącznik nr 11 do Umowy o objęcie przedsięwzięcia wparciem.
Finanse
Jaka jest pula środków na nabór wniosków
Łączny budżet przewidziany na Działanie 3 Systemu zachęt w latach 2022-2026 wynosi 83,7 mln zł.
Poziom dofinansowania przedsięwzięcia
Przedmiotem naboru jest wybór oraz objęcie wsparciem przedsięwzięć realizowanych przez uczelnie, polegających na udzielaniu bezzwrotnego wsparcia przeznaczonego na opłacenie usług edukacyjnych dla studentów, którzy od semestru zimowego roku akademickiego 2023/2024 rozpoczęli kształcenie na I roku studiów I stopnia (z wyłączeniem studiów pomostowych 1-no i 1,5-rocznych) na kierunku pielęgniarstwo, położnictwo oraz ratownictwo medyczne, na uczelniach publicznych na studiach niestacjonarnych oraz w uczelniach niepublicznych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych - na zasadach określonych w ramach Działania 3 Systemu zachęt.
Wsparcie będzie przyznawane dla najlepszych studentów na okres maksymalnie 6 semestrów.
Wsparcie będzie obejmowało wypłatę bezzwrotnego wsparcia jako uśrednioną wysokość opłat za usługi edukacyjne na danym kierunku studiów (za rok studiów). Na kierunkach objętych wsparciem dofinansowanie w postaci bezzwrotnego wsparcia będzie przyznawane na okres 6 semestrów. Bezzwrotne wsparcie zostanie przyznane studentom, którzy rozpoczęli naukę na pierwszym roku studiów I stopnia w roku akademickim 2023/2024 w semestrze zimowym.
Jako uśrednioną wysokość opłat za usługi edukacyjne na danym kierunku studiów na rok akademicki 2023/2024, do której będzie przyznawane wsparcie, przyjmuje się:
-
-
- kierunek pielęgniarstwo – 6.500 zł za rok studiów;
- kierunek położnictwo – 6.000 zł za rok studiów;
- kierunek ratownictwo medyczne – 6.500 zł za rok studiów.
-
Wydatkami kwalifikowanymi są również koszty pośrednie (koszty, których nie można bezpośrednio przypisać w związku z realizowanym przedsięwzięciem), niezbędne do realizacji przedsięwzięcia, rozliczane z wykorzystaniem stawki ryczałtowej wynoszącej 5% kwoty wydatków kwalifikowalnych stanowiących koszty bezpośrednie. Ryczałt wyliczany jest od faktycznie poniesionych kosztów bezpośrednich. Katalog kosztów pośrednich określa załącznik nr 11 do Umowy o objęcie przedsięwzięcia wparciem.
Jaki jest minimalny wkład własny?
Podatek od towarów i usług (VAT) nie jest wydatkiem kwalifikowalnym i nie może być finansowany ze środków KPO w ramach realizacji przedsięwzięcia. Podatek od towarów i usług (VAT) jest finansowany ze środków własnych Wnioskodawcy lub ze źródeł innych niż środki własne Wnioskodawcy
Środki odwoławcze przysługujące składającemu wniosek
Opis procedury ponownej procedury oceny przedsięwzięcia został opisany w § 16 Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem dla Działania 3 Systemu zachęt, Edycja 2 (procedura dla Wnioskodawcy – uczelni)
Procedura odwoławcza została zawarta w załączniku nr 12 do Regulaminu (procedura odwoławcza dla studenta)
Informacje dla Wnioskodawców
13.11.2025 r.
Zaktualizowano zapisy Regulaminu w zakresie terminu naboru.
30.10.2025 r.
Zaktualizowano zapisy Regulaminu w zakresie terminu naboru.
20.10.2025 r.
Zaktualizowano zapisy Regulaminu w zakresie terminu naboru.
9.10.2025 r.
Zaktualizowano zapisy Regulaminu w zakresie terminu naboru.
24.09.2025 r.
Zaktualizowano zapisy Regulaminu w zakresie terminu naboru.
29.08.2025 r.
Zaktualizowano zapisy Regulaminu w zakresie terminów naboru.
Pytania
Materiały
Regulamin Naboru Działanie 3 Edycja 2 + załącznikiRegulamin_Naboru_Działanie_3_Edycja_2_+_załączniki.zip 0.99MB Regulamin Naboru Działanie 3 Edycja 2 + załączniki aktualizacja 29.08.2025 r.
Regulamin_Naboru_Działanie_3_Edycja_2_+_załączniki_aktualiz2908.7z 0.67MB Regulamin Naboru Działanie 3 Edycja 2 + załączniki (aktualizacje z dnia 24.09.2025 r.)
Regulamin_Naboru_Działanie_3_Edycja_2_+_załączniki_aktualiz2409.7z 0.67MB Regulamin Naboru Działanie 3 Edycja 2 + załączniki (aktualizacja z dnia 9.10.2025 r.)
Regulamin_Naboru_Działanie_3_Edycja_2_+_załączniki_aktualiz910.7z 0.67MB Regulamin Naboru Działanie 3 Edycja 2 + załączniki (aktualizacja z dnia 20.10.2025 r.)
Regulamin_Naboru_Działanie_3_Edycja_2_+_załączniki_aktualiz2010.7z 0.67MB Regulamin Naboru Działanie 3 Edycja 2 + załączniki aktualizacja z dnia 30.10.2025 r.
Regulamin_Naboru_Działanie_3_Edycja_2_+_załączniki_aktualiz3010.7z 0.67MB Regulamin Naboru Działanie 3 Edycja 2 + załączniki aktualizacja 13.11.2025 r.
Regulamin_Naboru_Działanie_3_Edycja_2_+_załączniki_aktualiz1311.7z 0.67MB Umowa i załączniki Dz. 3 edycja 2
Umowa_+_załączniki_Dz_3_edycja_2_2.7z 15.04MB Regulamin KOP + załączniki Dz 3 edycja 2
Regulamin_KOP_+_załączniki_Dz_3_edycja_2.7z 0.40MB