Departament Nadzoru i Kontroli
Krzysztof Krzyżanowski
dyrektor
Rafał Główczyński
zastępca dyrektora
sekretariat: (22) 53 00 280
e-mail: dep-dn@mz.gov.pl
Bezpośredni kontakt w sprawie skarg i wniosków:
ul. Długa 38/40
Informacja w sprawie usług świadczonych przez Ministerstwo Zdrowia dla Obywatela:
222 500 146
Adres do korespondencji:
ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa
Do podstawowych zadań Departamentu Nadzoru i Kontroli należy:
1. sprawowanie w imieniu Ministra nadzoru formalnego polegającego na kontroli oraz nadzorze prawno- organizacyjnym funkcjonowania jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, ich kadr kierowniczych i gospodarki mieniem, realizowanych w szczególności na podstawie przepisów o:
a. kontroli w administracji rządowej,
b. działalności leczniczej,
c. instytutach badawczych,
d. świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
e. zasadach zarządzania mieniem państwowym;
2. koordynowanie i przeprowadzanie kontroli, w tym kontroli programów finansowanych ze środków europejskich oraz innych środków zagranicznych, z wyłączeniem kontroli dotyczących ochrony informacji niejawnych określonych właściwymi przepisami prawa oraz kontroli w zakresie wykonywania zadań obronnych, należących do właściwości Departamentu Bezpieczeństwa;
3. prowadzenie kontroli działalności i stanu majątkowego Narodowego Funduszu Zdrowia;
4. realizowanie prawa i obowiązku reprezentowania Skarbu Państwa przez Ministra w zakresie wyposażania jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra w nieruchomości, niezbędne do działalności oraz nadzór nad rozporządzaniem mieniem nieruchomym przez te jednostki;
5. prowadzenie spraw w zakresie zatwierdzania przez Ministra zasad – dotyczących zbycia aktywów trwałych, oddania ich w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie – określonych dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przez podmiot tworzący, którym jest uczelnia medyczna w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej;
6. prowadzenie spraw dotyczących skarg i wniosków, w tym przyjmowanie i prowadzenie ewidencji skarg i wniosków oraz przygotowywanie na nie odpowiedzi, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra, z wyłączeniem spraw dotyczących skarg i wniosków świadczeniodawców odnoszących się do działalności Narodowego Funduszu Zdrowia wpływających do Ministra;
7. kontrola świadczeniodawców w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz podmiotów, którym Narodowy Fundusz Zdrowia powierzył wykonywanie niektórych czynności w zakresie realizacji umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz aptek w zakresie refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, a także nadzór nad realizacją wystąpień pokontrolnych;
8. wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji właściwej Instytucji w ramach poszczególnych programów finansowanych ze środków europejskich, w tym z polityki spójności, dla alokacji przeznaczonej na ochronę zdrowia, w zakresie przeprowadzania kontroli prawidłowości zawierania umów oraz realizacji projektów przez beneficjentów;
9. prowadzenie ewidencji fundacji, dla których organem właściwym ze względu na cele fundacji jest Minister oraz realizacja innych zadań wynikających z przepisów o fundacjach;
10. prowadzenie spraw kadrowych kadr kierowniczych jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra w zakresie określonym właściwymi przepisami prawa;
11. koordynowanie spraw dotyczących:
a. wystąpień Najwyższej Izby Kontroli w zakresie wystąpień pokontrolnych, uchwał Kolegium Najwyższej Izby Kontroli oraz informacji o wynikach kontroli, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi,
b. kontroli działalności Ministerstwa prowadzonych przez Instytucje Zarządzające, Instytucję Audytową, Komisję Europejską, Europejski Trybunał Obrachunkowy oraz Urząd Zamówień Publicznych;
12. analizowanie sytuacji finansowej podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami i instytutów badawczych nadzorowanych przez Ministra oraz podmiotów leczniczych prowadzonych w formie spółek kapitałowych z większościowym udziałem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub uczelni medycznych;
13. analizowanie i ocena programów restrukturyzacyjnych i naprawczych podmiotów leczniczych nadzorowanych przez Ministra;
14. prowadzenie spraw w zakresie restrukturyzacji podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami oraz prowadzenie spraw związanych z kwestią pomocy publicznej finansowanej ze środków krajowych;
15. analiza sprawozdań finansowych jednostek nadzorowanych przez Ministra: instytutów badawczych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, Agencji Badań Medycznych oraz Polskiego Laboratorium Antydopingowego, a także przedkładanie ich Ministrowi do zatwierdzenia;
16. przeprowadzanie wyboru podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych jednostek wymienionych w pkt 15;
17. prowadzenie spraw dotyczących powoływania przez Ministra kandydatów na członków komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych oraz odwoływania członków tych komisji przed upływem kadencji;
18. prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania przez Ministra członków Rady Przejrzystości oraz członków Rady do spraw Taryfikacji, działających przy Prezesie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji;
19. prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania przez Ministra członków Rady Narodowego Funduszu Zdrowia;
20. prowadzenie spraw dotyczących wyłaniania kandydatów na przedstawicieli Ministra wchodzących w skład rad społecznych podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami utworzonych przez Ministra oraz rad społecznych podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami utworzonych przez uczelnie medyczne;
21. monitorowanie i koordynowanie prac w zakresie przeciwdziałania korupcji, efektywności stosowanych praktyk antykorupcyjnych oraz współpraca w tym zakresie z administracją rządową i organizacjami pozarządowymi;
22. koordynowanie oraz monitorowanie współpracy z Europejską Siecią do spraw Oszustw i Korupcji w Ochronie Zdrowia;
23. prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym nad realizacją zadań Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie realizowania kontroli świadczeniodawców, aptek i kontroli refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;
24. realizacja zadań w zakresie kontroli, audytu i monitoringu reform i inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, za których realizację odpowiedzialny jest Minister;
25. realizacja reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w zakresie właściwości merytorycznej departamentu;
26. realizowanie zadań wynikających ze sprawowania przez Ministra nadzoru merytorycznego nad:
a. Instytutem "Centrum Zdrowia Matki Polki" w Łodzi,
b. Instytutem Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie,
c. Instytutem Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie,
d. Instytutem Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie,
e. Instytutem Matki i Dziecka w Warszawie,
f. Instytutem Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera w Łodzi,
g. Instytutem Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki w Lublinie,
h. Instytutem "Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka" w Warszawie,
i. Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie,
j. Narodowym Instytutem Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher w Warszawie,
k. Narodowym Instytutem Kardiologii Stefana Kardynała Wyszyńskiego - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie,
l. Narodowym Instytutem Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie,
m. Profilaktycznym Domem Zdrowia w Juracie,
n. Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Centralnym Ośrodkiem Medycyny Sportowej w Warszawie
- z wyłączeniem spraw realizowanych przez Departament Rozwoju Kadr Medycznych.
- Pierwsza publikacja:
- 08.02.2019 12:54 Kinga Łuszczyńska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Kinga Łuszczyńska
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Departament Nadzoru i Kontroli | 11.0 | 12.07.2023 16:15 Jarosław Rybarczyk |
Departament Nadzoru i Kontroli | 10.0 | 12.07.2023 16:15 Jarosław Rybarczyk |
Departament Nadzoru i Kontroli | 9.0 | 22.05.2023 09:34 Jarosław Rybarczyk |
Departament Nadzoru i Kontroli | 8.0 | 17.02.2023 11:55 Jarosław Rybarczyk |
Departament Nadzoru i Kontroli | 7.0 | 07.12.2021 16:08 Justyna Maletka |
Departament Nadzoru i Kontroli | 6.0 | 04.05.2021 15:25 Bartłomiej Celejewski |
Departament Nadzoru i Kontroli | 5.0 | 07.07.2020 10:12 Mateusz Klimczak |
Departament Nadzoru i Kontroli | 4.0 | 07.07.2020 10:11 Mateusz Klimczak |
Departament Nadzoru i Kontroli | 3.0 | 20.09.2019 07:57 Mateusz Klimczak |
Departament Nadzoru i Kontroli | 2.0 | 06.09.2019 14:19 Mateusz Klimczak |
Departament Nadzoru i Kontroli | 1.4 | 02.08.2019 10:15 Mateusz Klimczak |
Departament Nadzoru i Kontroli | 1.3 | 02.08.2019 09:36 Mateusz Klimczak |
Departament Nadzoru i Kontroli | 1.2 | 16.05.2019 15:52 Mateusz Klimczak |
Departament Nadzoru i Kontroli | 1.1 | 08.03.2019 13:05 Mateusz Klimczak |
Departament Nadzoru i Kontroli | 1.0 | 08.02.2019 12:54 Kinga Łuszczyńska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP