W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Nadzoru i Kontroli

Krzysztof Krzyżanowski
dyrektor

Rafał Główczyński
zastępca dyrektora

sekretariat: (22) 53 00 280
e-mail: dep-dn@mz.gov.pl

Bezpośredni kontakt w sprawie skarg i wniosków:
ul. Długa 38/40

Informacja w sprawie usług świadczonych przez Ministerstwo Zdrowia dla Obywatela:
222 500 146

Adres do korespondencji:
ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa

Do podstawowych zadań Departamentu Nadzoru i Kontroli należy:

1. sprawowanie w imieniu Ministra nadzoru formalnego polegającego na kontroli oraz nadzorze prawno- organizacyjnym funkcjonowania jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, ich kadr kierowniczych i gospodarki mieniem, realizowanych w szczególności na podstawie przepisów o:

a. kontroli w administracji rządowej,

b. działalności leczniczej,

c. instytutach badawczych,

d. świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

e. zasadach zarządzania mieniem państwowym;

2. koordynowanie i przeprowadzanie kontroli, w tym kontroli programów finansowanych ze środków europejskich oraz innych środków zagranicznych, z wyłączeniem kontroli dotyczących ochrony informacji niejawnych określonych właściwymi przepisami prawa oraz kontroli w zakresie wykonywania zadań obronnych, należących do właściwości Departamentu Bezpieczeństwa;

3. prowadzenie kontroli działalności i stanu majątkowego Narodowego Funduszu Zdrowia;

4. realizowanie prawa i obowiązku reprezentowania Skarbu Państwa przez Ministra w zakresie wyposażania jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra w nieruchomości, niezbędne do działalności oraz nadzór nad rozporządzaniem mieniem nieruchomym przez te jednostki;

5. prowadzenie spraw w zakresie zatwierdzania przez Ministra zasad – dotyczących zbycia aktywów trwałych, oddania ich w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie – określonych dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przez podmiot tworzący, którym jest uczelnia medyczna w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej;

6. prowadzenie spraw dotyczących skarg i wniosków, w tym przyjmowanie i prowadzenie ewidencji skarg i wniosków oraz przygotowywanie na nie odpowiedzi, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra, z wyłączeniem spraw dotyczących skarg i wniosków świadczeniodawców odnoszących się do działalności Narodowego Funduszu Zdrowia wpływających do Ministra;

7. kontrola świadczeniodawców w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz podmiotów, którym Narodowy Fundusz Zdrowia powierzył wykonywanie niektórych czynności w zakresie realizacji umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz aptek w zakresie refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, a także nadzór nad realizacją wystąpień pokontrolnych;

8. wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji właściwej Instytucji w ramach poszczególnych programów finansowanych ze środków europejskich, w tym z polityki spójności, dla alokacji przeznaczonej na ochronę zdrowia, w zakresie przeprowadzania kontroli prawidłowości zawierania umów oraz realizacji projektów przez beneficjentów;

9. prowadzenie ewidencji fundacji, dla których organem właściwym ze względu na cele fundacji jest Minister oraz realizacja innych zadań wynikających z przepisów o fundacjach;

10. prowadzenie spraw kadrowych kadr kierowniczych jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra w zakresie określonym właściwymi przepisami prawa;

11. koordynowanie spraw dotyczących:

a. wystąpień Najwyższej Izby Kontroli w zakresie wystąpień pokontrolnych, uchwał Kolegium Najwyższej Izby Kontroli oraz informacji o wynikach kontroli, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi,

b. kontroli działalności Ministerstwa prowadzonych przez Instytucje Zarządzające, Instytucję Audytową, Komisję Europejską, Europejski Trybunał Obrachunkowy oraz Urząd Zamówień Publicznych;

12. analizowanie sytuacji finansowej podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami i instytutów badawczych nadzorowanych przez Ministra oraz podmiotów leczniczych prowadzonych w formie spółek kapitałowych z większościowym udziałem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub uczelni medycznych;

13. analizowanie i ocena programów restrukturyzacyjnych i naprawczych podmiotów leczniczych nadzorowanych przez Ministra;

14. prowadzenie spraw w zakresie restrukturyzacji podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami oraz prowadzenie spraw związanych z kwestią pomocy publicznej finansowanej ze środków krajowych;

15. analiza sprawozdań finansowych jednostek nadzorowanych przez Ministra: instytutów badawczych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, Agencji Badań Medycznych oraz Polskiego Laboratorium Antydopingowego, a także przedkładanie ich Ministrowi do zatwierdzenia;

16. przeprowadzanie wyboru podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych jednostek wymienionych w pkt 15;

17. prowadzenie spraw dotyczących powoływania przez Ministra kandydatów na członków komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych oraz odwoływania członków tych komisji przed upływem kadencji;

18. prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania przez Ministra członków Rady Przejrzystości oraz członków Rady do spraw Taryfikacji, działających przy Prezesie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji;

19. prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania przez Ministra członków Rady Narodowego Funduszu Zdrowia;

20. prowadzenie spraw dotyczących wyłaniania kandydatów na przedstawicieli Ministra wchodzących w skład rad społecznych podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami utworzonych przez Ministra oraz rad społecznych podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami utworzonych przez uczelnie medyczne;

21. monitorowanie i koordynowanie prac w zakresie przeciwdziałania korupcji, efektywności stosowanych praktyk antykorupcyjnych oraz współpraca w tym zakresie z administracją rządową i organizacjami pozarządowymi;

22. koordynowanie oraz monitorowanie współpracy z Europejską Siecią do spraw Oszustw i Korupcji w Ochronie Zdrowia;

23. prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym nad realizacją zadań Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie realizowania kontroli świadczeniodawców, aptek i kontroli refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;

24. realizacja zadań w zakresie kontroli, audytu i monitoringu reform i inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, za których realizację odpowiedzialny jest Minister;

25. realizacja reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w zakresie właściwości merytorycznej departamentu;

26. realizowanie zadań wynikających ze sprawowania przez Ministra nadzoru merytorycznego nad:

a. Instytutem "Centrum Zdrowia Matki Polki" w Łodzi,

b. Instytutem Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie,

c. Instytutem Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie,

d. Instytutem Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie,

e. Instytutem Matki i Dziecka w Warszawie,

f. Instytutem Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera w Łodzi,

g. Instytutem Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki w Lublinie,

h. Instytutem "Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka" w Warszawie,

i. Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie,

j. Narodowym Instytutem Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher w Warszawie,

k. Narodowym Instytutem Kardiologii Stefana Kardynała Wyszyńskiego - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie,

l. Narodowym Instytutem Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie,

m. Profilaktycznym Domem Zdrowia w Juracie,

n. Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Centralnym Ośrodkiem Medycyny Sportowej w Warszawie

- z wyłączeniem spraw realizowanych przez Departament Rozwoju Kadr Medycznych.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
08.02.2019 12:54 Kinga Łuszczyńska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Kinga Łuszczyńska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Nadzoru i Kontroli 11.0 12.07.2023 16:15 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 10.0 12.07.2023 16:15 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 9.0 22.05.2023 09:34 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 8.0 17.02.2023 11:55 Jarosław Rybarczyk
Departament Nadzoru i Kontroli 7.0 07.12.2021 16:08 Justyna Maletka
Departament Nadzoru i Kontroli 6.0 04.05.2021 15:25 Bartłomiej Celejewski
Departament Nadzoru i Kontroli 5.0 07.07.2020 10:12 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 4.0 07.07.2020 10:11 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 3.0 20.09.2019 07:57 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 2.0 06.09.2019 14:19 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 1.4 02.08.2019 10:15 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 1.3 02.08.2019 09:36 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 1.2 16.05.2019 15:52 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 1.1 08.03.2019 13:05 Mateusz Klimczak
Departament Nadzoru i Kontroli 1.0 08.02.2019 12:54 Kinga Łuszczyńska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}