W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Lecznictwa

Michał Dzięgielewski 
dyrektor 

Dominika Janiszewska-Kajka
zastępca dyrektora

Konrad Korbiński
zastępca dyrektora

Michał Misiura
zastępca dyrektora

 

 

sekretariat: (22) 53 00 284
e-mail: dep-sys@mz.gov.pl

Adres do korespondencji:
ul. Miodowa 15
00-952 Warszawa

Do podstawowych zadań Departamentu Lecznictwa należy:

1) realizacja zadań Ministra w zakresie nadzoru merytorycznego nad Narodowym Funduszem Zdrowia, wynikającego z ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.), z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 24 pkt 23, w szczególności:

  • badanie decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz uchwał Rady Narodowego Funduszu Zdrowia i stwierdzanie ich nieważności w przypadku, gdy naruszają one prawo, prowadzą do niewłaściwego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej lub prowadzą do niezrównoważenia przychodów i kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia,
  • badanie decyzji dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia oraz uchwał rad oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia,
  • prowadzenie rejestrów uchwał Rady Narodowego Funduszu Zdrowia, rad oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz decyzji dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, podlegających badaniu przez Ministra;

2) analizowanie i opiniowanie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia w sytuacjach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz analizowanie innych informacji dotyczących gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia;

3) udział w sporządzaniu corocznych prognoz przychodów i kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia;

4) prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia i jego zmian;

5) opiniowanie łącznego sprawozdania finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia i rocznego sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia;

6) prowadzenie spraw dotyczących skarg i wniosków świadczeniodawców odnoszących się do działalności Narodowego Funduszu Zdrowia wpływających do Ministra, w tym ich przyjmowanie i prowadzenie ewidencji oraz przygotowywanie na nie odpowiedzi;

7) współpraca z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw polityki społecznej, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w zakresie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego;

8) prowadzenie spraw związanych z interpretacją i stosowaniem unijnych przepisów o koordynacji systemów zabezpieczania społecznego, w zakresie zdrowotnych świadczeń rzeczowych oraz przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej (Dz. Urz. UE. L 88 z 4.04.2011, str. 45, Dz. Urz. UE L 353 z 28.12.2013, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 458 z 22.12.2021, str. 1);

9) prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem kosztów leczenia cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów i porozumień międzynarodowych;

10) współpraca z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych i Komisją Nadzoru Finansowego w zakresie spraw dotyczących dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych;

11) realizacja zadania polegającego na koordynacji systemu Internal Market Information (IMI) w zakresie należącym do właściwości Ministra, w zakresie właściwości merytorycznej departamentu;

12) opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, w szczególności zasad funkcjonowania podmiotów leczniczych;

13) prowadzenie spraw związanych z wymaganiami dla pomieszczeń i urządzeń podmiotów wykonujących działalność leczniczą;

14) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem podmiotów wykonujących działalność leczniczą, w tym medycznych laboratoriów diagnostycznych, w szczególności spraw związanych z rejestrem podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz systemem resortowych kodów identyfikacyjnych dla tych podmiotów i szczegółowymi zasadami ich nadawania;

15) prowadzenie spraw związanych z uzdrowiskami i lecznictwem uzdrowiskowym;

16) prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemu jakości w medycznych laboratoriach diagnostycznych;

17) prowadzenie spraw w zakresie zakwalifikowania, usunięcia, zmiany poziomu lub sposobu finansowania, lub warunków realizacji świadczeń gwarantowanych;

18) prowadzenie spraw z zakresu taryfikacji świadczeń;

19) koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem obwieszczeń w sprawie zaleceń postępowania diagnostyczno-leczniczego w zakresie świadczeń finansowanych ze środków publicznych, na podstawie dokumentów zaleceń przekazanych przez towarzystwa naukowe o zasięgu krajowym;

20) koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem obwieszczeń w sprawie kluczowych zaleceń w zakresie diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego;

21) koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem wskaźników oceny prowadzenia diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego rekomendowanych przez Krajową Radę Onkologiczną, w oparciu o zalecenia w zakresie diagnostyki i leczenia opracowane przez Krajowy Ośrodek Monitorujący;

22) prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem jakością w ochronie zdrowia oraz z realizacją przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w szczególności w zakresie przyznawania albo odmowy przyznania przez Ministra akredytacji oraz rozpatrywania sprzeciwów;

23) realizowanie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, zadań związanych z realizacją Planu dla Chorób Rzadkich, w tym dotyczących zapewnienia dostępu do informacji, diagnostyki i opieki dla chorych na choroby rzadkie, z wyłączeniem zadań związanych z zapewnieniem dostępu do leków, wyrobów medycznych i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowanych w chorobach rzadkich;

24) prowadzenie we współpracy z Centrum e-Zdrowia spraw związanych z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych oraz Międzynarodową Klasyfikacją Procedur Medycznych;

25) koordynowanie spraw dotyczących rejestrów medycznych, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, w tym przygotowywanie analiz w zakresie potrzeb ich utworzenia oraz opracowywanie projektów aktów normatywnych, na mocy których są one tworzone;

26) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem i rozliczaniem umów dotacji celowych na prowadzenie rejestrów medycznych;

27) prowadzenie, we współpracy z Centrum e-Zdrowia i Departamentem Analiz i Strategii, spraw dotyczących rejestrów medycznych, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia;

28) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem interpretacji realizacji obowiązku stosowania przez podmioty lecznicze niebędące przedsiębiorcami minimalnych norm zatrudnienia personelu medycznego, ustalonych zgodnie z obwiązującymi przepisami;

29) realizacja lub współudział w realizacji zadań z obszaru organizacji systemu opieki onkologicznej, w tym związanych z opracowywaniem i zmianami programu wieloletniego z obszaru onkologii, z wyłączeniem spraw będących w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;

30) obsługa administracyjna Krajowej Rady do spraw Onkologii i prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania członków Rady;

31) prowadzenie spraw związanych z nadzorowaniem przez Ministra zadań z zakresu pobierania, przechowywania oraz przeszczepiania komórek, tkanek i narządów w Rzeczypospolitej Polskiej;

32) obsługa administracyjna Krajowej Rady Transplantacyjnej, w tym prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania członków Rady;

33) realizacja lub współudział w realizacji zadań z obszaru organizacji systemu opieki transplantacyjnej, w tym związanych z opracowywaniem i zmianami programu wieloletniego dotyczącego obszaru transplantologii, z wyłączeniem spraw będących w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;

34) prowadzenie spraw dotyczących nadawania oraz wręczania przez Ministra odznaki i legitymacji "Zasłużony dawca przeszczepu";

35) prowadzenie spraw dotyczących organizacji i nadzoru Ministra nad publiczną służbą krwi, w tym związanych z opracowywaniem i zmianami programów dotyczących obszaru krwiodawstwa i krwiolecznictwa, z wyłączeniem spraw będących w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;

36) realizacja lub współudział w realizacji zadań programu wieloletniego z obszaru chorób układu krążenia, w tym inicjowanie i procedowanie jego zmian;

37) współpraca z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi w sprawach dotyczących planowania środków budżetowych w zakresie programów i podziału na poszczególne zadania w programach wieloletnich z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układu krążenia;

38) prowadzenie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, spraw związanych z procedurą wyłaniania realizatorów programów wieloletnich z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układu krążenia;

39) realizacja, zadań związanych z ewaluacją programów wieloletnich z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układu krążenia, niebędących programami inwestycyjnymi;

40) występowanie z wnioskami o uruchomienie środków z rezerw celowych na realizację zadań programów wieloletnich z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układu krążenia, w zakresie umów zawieranych przez Ministra na realizację zadań w trybie konkursowym i wnioskowym;

41) zawieranie i monitorowanie realizacji oraz rozliczanie umów na zadania wynikające z programów wieloletnich z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układ krążenia, z wyłączeniem umów na zadania, będące w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;

42) planowanie przeznaczenia środków w ramach realizacji umów, zawartych na programy wieloletnie z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układu krążenia;

43) przyjmowanie i akceptacja efektów realizacji powstałych w wyniku realizacji umów, o których mowa w pkt 41;

44) obsługa Pełnomocnika Ministra Zdrowia do spraw Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022-2032 w zakresie realizacji jego zadań, o których mowa w § 3 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 stycznia 2022 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Ministra Zdrowia do spraw Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022-2032 (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 10);

45) realizacja reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

46) realizowanie zadań w zakresie sprawowania przez Ministra nadzoru merytorycznego nad:

  • Bankiem Tkanek Oka w Warszawie,
  • Centralnym Ośrodkiem Badań Jakości w Diagnostyce Mikrobiologicznej w Warszawie,
  • Centralnym Ośrodkiem Badań Jakości w Diagnostyce Laboratoryjnej w Łodzi,
  • Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w Krakowie,
  • Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnym do Spraw Transplantacji "Poltransplant" w Warszawie,
  • Krajowym Centrum Bankowania Tkanek i Komórek w Warszawie,
  • Narodowym Centrum Krwi w Warszawie,
  • regionalnymi centrami krwiodawstwa i krwiolecznictwa.

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
08.02.2019 14:04 Kinga Łuszczyńska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Kinga Łuszczyńska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Lecznictwa 23.0 22.02.2024 11:02 Jarosław Rybarczyk
Departament Lecznictwa 22.0 09.02.2024 14:08 Joanna Koc
Departament Lecznictwa 21.0 21.08.2023 21:20 Joanna Koc
Departament Lecznictwa 20.0 14.08.2023 10:55 Joanna Sędek
Departament Lecznictwa 19.0 14.08.2023 10:55 Joanna Sędek
Departament Lecznictwa 18.0 28.03.2023 14:19 Jarosław Rybarczyk
Departament Lecznictwa 17.0 28.03.2023 08:27 Jarosław Rybarczyk
Departament Lecznictwa 16.0 19.09.2022 12:03 Maria Kuźniar
Departament Lecznictwa 15.0 05.08.2022 10:08 Maria Kuźniar
Departament Lecznictwa 14.0 30.06.2022 11:05 Maria Kuźniar
Departament Lecznictwa 13.0 16.10.2020 18:03 Bartłomiej Celejewski
Departament Lecznictwa 12.0 13.10.2020 12:12 Bartłomiej Celejewski
Departament Systemu Zdrowia 11.0 22.09.2020 14:17 Bartłomiej Celejewski
Departament Systemu Zdrowia 10.0 18.08.2020 16:25 Bartłomiej Celejewski
Departament Systemu Zdrowia 9.0 07.07.2020 10:12 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 8.0 07.07.2020 10:12 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 7.0 04.06.2020 15:14 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 6.0 13.05.2020 15:11 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 5.0 23.01.2020 11:23 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 4.0 20.09.2019 08:16 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 3.0 20.09.2019 08:14 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 2.0 02.09.2019 08:10 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 1.5 02.08.2019 10:20 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 1.4 02.08.2019 09:50 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 1.3 04.06.2019 09:42 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 1.2 16.05.2019 16:06 Mateusz Klimczak
Departament Systemu Zdrowia 1.1 10.02.2019 20:26 Kinga Łuszczyńska
Departament Systemu Zdrowia 1.0 08.02.2019 14:04 Kinga Łuszczyńska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}