W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Prawny

Władysław Puzoń

dyrektor

Alina Budziszewska-Makulska

zastępca dyrektora

Anna Karczmarz

zastępca dyrektora

 

sekretariat: (22) 63 49 413
fax: (22) 831 21 92
e-mail: dep-pr@mz.gov.pl

Adres do korespondencji:
ul. Miodowa 15
00-952 Warszawa

Do podstawowych zadań Departamentu Prawnego należy:

  1. zapewnienie zgodności przygotowywanych w Ministerstwie projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych, z obowiązującym systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej;
  2. opiniowanie, pod względem prawno-redakcyjnym, projektów założeń, projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych, opracowywanych w Ministerstwie oraz przesyłanych przez innych Ministrów, we współdziałaniu z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi oraz jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra;
  3. świadczenie pomocy prawnej na rzecz Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego i komórek organizacyjnych Ministerstwa, polegające w szczególności na udzielaniu porad i konsultacji prawnych oraz opracowywaniu wzorów umów oraz opracowywaniu projektów umów o znacznym stopniu skomplikowania, a także opinii prawnych na uzasadniony wniosek tych podmiotów;
  4. prowadzenie spraw przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym, sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, Trybunałem Konstytucyjnym oraz innymi organami;
  5. prowadzenie, we współpracy z komórkami organizacyjnymi, wykazów projektów aktów prawnych, do opracowania których jest obowiązany Minister i monitorowanie prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie oraz prowadzenie wykazów wydanych przez Ministra rozporządzeń i zarządzeń oraz obwieszczeń dotyczących tekstów jednolitych;
  6. prowadzenie wykazu projektów stanowisk Rady Ministrów do przygotowania których jest obowiązany Minister;
  7. sporządzanie obwieszczeń dotyczących tekstów jednolitych w zakresie właściwości Ministra;
  8. nadzór nad redagowaniem Dziennika Urzędowego Ministra Zdrowia i ogłaszanie w nim aktów normatywnych i innych aktów prawnych zgodnie z przepisami o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, z zastrzeżeniem § 27 pkt 2;
  9. przekazywanie, za pośrednictwem platformy e-PUAP, do ogłaszania w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz w Monitorze Polskim aktów normatywnych i innych aktów prawnych;
  10. koordynowanie zadań związanych z notyfikacją norm i aktów prawnych, zgodnie z krajowym systemem notyfikacji norm i aktów prawnych;
  11. prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem projektów dokumentów rządowych, w tym uchwał, rozpatrywanych przez Radę Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów lub Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów;
  12. koordynowanie, w ramach systemu „Solvit”, spraw związanych z nieprawidłowym stosowaniem prawa wspólnotowego w zakresie rynku wewnętrznego oraz współpraca z Centrum Koordynacyjnym „Solvit” w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii;
  13. opiniowanie projektów ocen skutków regulacji oraz projektów ocen skutków regulacji ex-post przygotowywanych w komórkach organizacyjnych;
  14. prowadzenie rejestru aktów prawa miejscowego, o których mowa w § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie trybu kontroli aktów prawa miejscowego ustanowionych przez wojewodę i organy niezespolonej administracji rządowej (Dz.U. poz. 1754);
  15. prowadzenie spraw związanych z kwestią pomocy publicznej w ramach funduszy Unii Europejskiej;
  16. zgłaszanie podmiotów do Rejestru podmiotów wykluczonych z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  17. obsługa prawna projektów współfinansowanych ze źródeł zagranicznych, w tym w szczególności opracowywanie wzorów umów i porozumień oraz doradztwo prawne;
  18. prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw wynikających z udziałów albo akcji Skarbu Państwa w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;
  19. gromadzenie prawomocnych orzeczeń sądów dyscyplinarnych i uchwał podejmowanych przez samorządy zawodowe, z wyłączeniem spraw dotyczących pielęgniarek i położnych;
  20. prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pełnomocnictw i upoważnień Ministra i Dyrektora Generalnego oraz prowadzenie ich ewidencji, z wyłączeniem pełnomocnictw w sprawach wyposażania w nieruchomości jednostek podległych lub nadzorowanych oraz upoważnień z zakresu kontroli zewnętrznej.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
08.02.2019 13:28 Kinga Łuszczyńska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Kinga Łuszczyńska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Prawny 12.0 14.02.2024 11:33 Joanna Koc
Departament Prawny 11.0 09.02.2024 16:58 Daniel Kuropaś
Departament Prawny 10.0 07.02.2024 10:59 Joanna Sędek
Departament Prawny 9.0 17.01.2024 12:04 Joanna Sędek
Departament Prawny 8.0 14.12.2023 09:34 Jarosław Rybarczyk
Departament Prawny 7.0 16.10.2023 12:26 Daniel Kuropaś
Departament Prawny 6.0 16.02.2021 13:53 Bartłomiej Celejewski
Departament Prawny 5.0 02.11.2020 09:13 Bartłomiej Celejewski
Departament Prawny 4.0 27.08.2020 10:02 Bartłomiej Celejewski
Departament Prawny 3.0 24.08.2020 08:43 Bartłomiej Celejewski
Departament Prawny 2.0 28.01.2020 13:03 Mateusz Klimczak
Departament Prawny 1.5 02.08.2019 09:42 Mateusz Klimczak
Departament Prawny 1.4 31.05.2019 13:37 Mateusz Klimczak
Departament Prawny 1.3 16.05.2019 16:03 Mateusz Klimczak
Departament Prawny 1.2 16.05.2019 16:00 Mateusz Klimczak
Departament Prawny 1.1 10.02.2019 20:32 Kinga Łuszczyńska
Departament Prawny 1.0 08.02.2019 13:28 Kinga Łuszczyńska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}