Departament Prawny
Władysław Puzoń
dyrektor
Alina Budziszewska-Makulska
zastępca dyrektora
Anna Karczmarz
zastępca dyrektora
sekretariat: (22) 63 49 413
fax: (22) 831 21 92
e-mail: dep-pr@mz.gov.pl
Adres do korespondencji:
ul. Miodowa 15
00-952 Warszawa
Do podstawowych zadań Departamentu Prawnego należy:
- zapewnienie zgodności przygotowywanych w Ministerstwie projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych, z obowiązującym systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej;
- opiniowanie, pod względem prawno-redakcyjnym, projektów założeń, projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych, opracowywanych w Ministerstwie oraz przesyłanych przez innych Ministrów, we współdziałaniu z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi oraz jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra;
- świadczenie pomocy prawnej na rzecz Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego i komórek organizacyjnych Ministerstwa, polegające w szczególności na udzielaniu porad i konsultacji prawnych oraz opracowywaniu wzorów umów oraz opracowywaniu projektów umów o znacznym stopniu skomplikowania, a także opinii prawnych na uzasadniony wniosek tych podmiotów;
- prowadzenie spraw przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym, sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, Trybunałem Konstytucyjnym oraz innymi organami;
- prowadzenie, we współpracy z komórkami organizacyjnymi, wykazów projektów aktów prawnych, do opracowania których jest obowiązany Minister i monitorowanie prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie oraz prowadzenie wykazów wydanych przez Ministra rozporządzeń i zarządzeń oraz obwieszczeń dotyczących tekstów jednolitych;
- prowadzenie wykazu projektów stanowisk Rady Ministrów do przygotowania których jest obowiązany Minister;
- sporządzanie obwieszczeń dotyczących tekstów jednolitych w zakresie właściwości Ministra;
- nadzór nad redagowaniem Dziennika Urzędowego Ministra Zdrowia i ogłaszanie w nim aktów normatywnych i innych aktów prawnych zgodnie z przepisami o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, z zastrzeżeniem § 27 pkt 2;
- przekazywanie, za pośrednictwem platformy e-PUAP, do ogłaszania w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz w Monitorze Polskim aktów normatywnych i innych aktów prawnych;
- koordynowanie zadań związanych z notyfikacją norm i aktów prawnych, zgodnie z krajowym systemem notyfikacji norm i aktów prawnych;
- prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem projektów dokumentów rządowych, w tym uchwał, rozpatrywanych przez Radę Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów lub Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów;
- koordynowanie, w ramach systemu „Solvit”, spraw związanych z nieprawidłowym stosowaniem prawa wspólnotowego w zakresie rynku wewnętrznego oraz współpraca z Centrum Koordynacyjnym „Solvit” w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii;
- opiniowanie projektów ocen skutków regulacji oraz projektów ocen skutków regulacji ex-post przygotowywanych w komórkach organizacyjnych;
- prowadzenie rejestru aktów prawa miejscowego, o których mowa w § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie trybu kontroli aktów prawa miejscowego ustanowionych przez wojewodę i organy niezespolonej administracji rządowej (Dz.U. poz. 1754);
- prowadzenie spraw związanych z kwestią pomocy publicznej w ramach funduszy Unii Europejskiej;
- zgłaszanie podmiotów do Rejestru podmiotów wykluczonych z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- obsługa prawna projektów współfinansowanych ze źródeł zagranicznych, w tym w szczególności opracowywanie wzorów umów i porozumień oraz doradztwo prawne;
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw wynikających z udziałów albo akcji Skarbu Państwa w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;
- gromadzenie prawomocnych orzeczeń sądów dyscyplinarnych i uchwał podejmowanych przez samorządy zawodowe, z wyłączeniem spraw dotyczących pielęgniarek i położnych;
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pełnomocnictw i upoważnień Ministra i Dyrektora Generalnego oraz prowadzenie ich ewidencji, z wyłączeniem pełnomocnictw w sprawach wyposażania w nieruchomości jednostek podległych lub nadzorowanych oraz upoważnień z zakresu kontroli zewnętrznej.
Informacje o publikacji dokumentu
- Pierwsza publikacja:
- 08.02.2019 13:28 Kinga Łuszczyńska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Kinga Łuszczyńska
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Departament Prawny | 12.0 | 14.02.2024 11:33 Joanna Koc |
Departament Prawny | 11.0 | 09.02.2024 16:58 Daniel Kuropaś |
Departament Prawny | 10.0 | 07.02.2024 10:59 Joanna Sędek |
Departament Prawny | 9.0 | 17.01.2024 12:04 Joanna Sędek |
Departament Prawny | 8.0 | 14.12.2023 09:34 Jarosław Rybarczyk |
Departament Prawny | 7.0 | 16.10.2023 12:26 Daniel Kuropaś |
Departament Prawny | 6.0 | 16.02.2021 13:53 Bartłomiej Celejewski |
Departament Prawny | 5.0 | 02.11.2020 09:13 Bartłomiej Celejewski |
Departament Prawny | 4.0 | 27.08.2020 10:02 Bartłomiej Celejewski |
Departament Prawny | 3.0 | 24.08.2020 08:43 Bartłomiej Celejewski |
Departament Prawny | 2.0 | 28.01.2020 13:03 Mateusz Klimczak |
Departament Prawny | 1.5 | 02.08.2019 09:42 Mateusz Klimczak |
Departament Prawny | 1.4 | 31.05.2019 13:37 Mateusz Klimczak |
Departament Prawny | 1.3 | 16.05.2019 16:03 Mateusz Klimczak |
Departament Prawny | 1.2 | 16.05.2019 16:00 Mateusz Klimczak |
Departament Prawny | 1.1 | 10.02.2019 20:32 Kinga Łuszczyńska |
Departament Prawny | 1.0 | 08.02.2019 13:28 Kinga Łuszczyńska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP