Kształcenie i liczba lekarzy - trendy i wyzwania
07.11.2025
Prognozy wskazują, że podaż liczby lekarzy przewyższy zapotrzebowanie do 2034 - z rosnącą nadwyżką. To efekt głównie wzrostu kształcenia, który w ostatnich latach był bardzo dynamiczny. Dodatkowo za około 10 lat będzie można zauważyć też spadek liczby lekarzy odchodzących na emeryturę.
Według danych Eurostatu za 2022 r. Polska w kontekście liczby lekarzy na 100 tys. ludności znajduje się w połowie stawki wśród krajów europejskich. Wskaźnik na 100 tys. ludności w 2022 r. wyniósł 356,92. Co więcej, zauważalny jest wzrost w analizowanych latach.
Od 2005 r. zwiększamy limity na I rok studiów kierunku lekarskiego. Do 2023 r. wzrosły na kierunku lekarskim o 239 proc. Kształcenie lekarza to 6 lat studiów, 1 rok stażu, 4-7 lat kształcenia specjalistycznego (podczas kształcenia specjalistycznego lekarze już w dużym stopniu odciążają system).
Liczba absolwentów (narodowości polskiej) kierunku lekarskiego wzrosła z 3695 osób w roku akademickim 2019/2020 do 4755 w roku 2023/2024 (wzrost o 28,7 proc.), natomiast prognozy wskazują, że liczba lekarzy osiągających wiek emerytalny spadnie poniżej 3 tys. w najbliższych latach.
Przypominamy, że w 2013 r. najmłodszym wydziałem lekarskim był Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, utworzony w 2007 r. W 2015 r. kolejne trzy uczelnie publiczne otrzymały pozwolenie na tworzenie kierunków lekarskich. W 2023 r. 14 kolejnych uczelni uzyskało pozytywną decyzję o uruchomieniu studiów lekarskich.
W latach 2019-2024 o ok. 13 proc. wzrosła liczba lekarzy pracujących ogółem. W każdym województwie zaobserwowano wzrost liczby lekarzy w latach 2019-2024. Wyzwaniem dla ochrony zdrowia na przyszłość nie będą więc braki kadrowe wśród lekarzy. Z prognoz wynika raczej, że - zakładając utrzymanie średniego miesięcznego wymiaru pracy lekarzy na poziomie 161 godzin - w najbliższych latach w Polsce nie powinno ich zabraknąć w systemie ochrony zdrowia. Braki mogą być odczuwalne w niektórych regionach i dziedzinach medycyny, dlatego kluczowa jest odpowiednia dystrybucja kadry oraz strategia przyznawania miejsc na szkolenia specjalizacyjne lekarzy.