W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pełna cyfryzacja obsługi wniosków o akredytację w ochronie zdrowia

14.08.2025

25 sierpnia rusza w pełni cyfrowy System Monitorowania Wniosków o Udzielenie Akredytacji (SMWUA). Placówki medyczne, które będą ubiegać się o akredytację w ochronie zdrowia będą składać wnioski wyłącznie w formie elektronicznej. Dzięki temu cała procedura będzie bardziej przejrzysta, poprawi standardy i umożliwi lepszy nadzór nad całym procesem.

standardy_bezpieczeństwa

Proces akredytacji, czyli ocena jakości usług świadczonych w placówkach medycznych, ma na celu poprawę bezpieczeństwa pacjentów, standaryzację procedur oraz rozwój kultury zarządzania jakością w opiece zdrowotnej. System Monitorowania Wniosków o Udzielenie Akredytacji (SMWUA) wspiera ten proces, przyspiesza go, ujednolica zasady, daje możliwość śledzenia etapu na jakim znajduje się rozpatrywanie wniosku, a także daje gwarancję przejrzystości oceny.

Za proces akredytacji i przyznanie certyfikatu odpowiedzialne jest ministerstwo zdrowia. System przygotowaliśmy wraz z Centrum e-Zdrowia oraz Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Uruchamiany właśnie system to:

  1. Sprawniejszy przebieg i większa przejrzystość procesu akredytacyjnego
    Nowy system umożliwia szybsze i bardziej uporządkowane prowadzenie postępowania dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów. Zwiększa to efektywność i przejrzystość całego procesu.
  2. Bezpieczeństwo i dostępność dokumentacji
    Elektroniczny obieg danych zapewnia stały dostęp do informacji, ich lepsze zabezpieczenie oraz możliwość monitorowania procesu na każdym etapie.
  3. Zintegrowana obsługa procesu akredytacyjnego
    Nowy system zapewnia pełną integrację instytucjonalną – CeZ, MZ i CMJ działają w jednym środowisku informatycznym, co eliminuje problemy z komunikacją między systemami.
  4. Ustandaryzowana obsługa procesu akredytacyjnego
    Raporty z przeglądów akredytacyjnych, uchwały Rady Akredytacyjnej oraz certyfikaty akredytacyjne są generowane w jednolitym formacie danych, co ułatwia ich analizę, archiwizację i dostępność.
  5. Wyższa jakość oceny
    W nowym systemie wymagane jest spełnienie minimalnych poziomów w każdej grupie standardów, co zapewnia bardziej rzetelną i kompleksową ocenę placówki.
  6. Wzmocniony nadzór nad wizytatorami
    Wprowadzono mechanizmy kontroli jakości pracy zespołów oceniających.
  7. Dłuższy okres ważności certyfikatu
    Ważność certyfikatu akredytacyjnego została wydłużona do 4 lat, co zmniejsza częstotliwość konieczności ponownego ubiegania się o akredytację.
  8. Lepsze dopasowanie usług dla pacjentów
    System wspiera analizę danych statystycznych, co pozwala na udoskonalanie jakości usług i dostosowywanie ich do potrzeb pacjentów.

Akredytacja w ochronie zdrowia to proces oceny jakości świadczonych usług w placówkach medycznych. Ma on na celu poprawę bezpieczeństwa pacjentów, standaryzacje procedur oraz rozwój kultury zarządzania jakością. W 2024 weszła w życie nowa ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która gruntownie zmienia dotychczasowy system.

Akredytacja to potwierdzenie, że podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych spełnia standardy dotyczące właściwego udzielania opieki zdrowotnej oraz funkcjonowania tego podmiotu.

Opieka zdrowotna wysokiej jakości to taka, w której zasoby medyczne, kadrowe, infrastrukturalne i finansowe są zorganizowane w najbardziej efektywny sposób. Ma to być gwarancja zaspokojenia potrzeb społeczeństwa w zakresie profilaktyki, promocji zdrowia, diagnostyki, leczenia i rehabilitacji oraz pewność, że opieka ta spełnia wymagania bezpieczeństwa, skuteczności i efektywności.

 

{"register":{"columns":[]}}