W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi

Od 1 lipca 2023 roku program Profilaktyka 40 Plus będzie obsługiwany w zakresie umówienia wizyty na badanie w podmiotach leczniczych za pomocą systemu centralnej e-Rejestracji - zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z 26 czerwca 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego "Profilaktyka 40 Plus" (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001239). Do końca sierpnia br. obsługa wizyt w tym systemie będzie fakultatywna, zaś od 1 września 2023 roku już obowiązkowa. Dodatkowym warunkiem rozliczenia świadczenia podmiotom leczniczym przez NFZ w ramach programu Profilaktyka 40+ będzie prawidłowo zarejestrowana i zrealizowana wizyta w systemie centralnej e-Rejestracji. Zamieszczamy pytania i odpowiedzi, które pojawiły się podczas szkolenia z uczestnikami realizującymi program Profilaktyka 40+.

Kto może skorzystać z badań w ramach Programu Profilaktyka 40 Plus?

Programem Profilaktyka 40 Plus zostaną objęte wszystkie osoby powyżej 40. roku życia.

Czy tak jak zapowiadano będzie możliwość powtarzania badania po roku?

Tak, skierowanie nr 2 w ramach programu będzie generowane automatycznie przez system po upływie 12 miesięcy + maksymalnie do 7 dni od momentu zamknięcia skierowania nr 1 (status skierowania „zrealizowane”) oraz poprawnie zaraportowanego, aktywnego i podpisanego zdarzenia medycznego przez podmiot w ramach PROF40+ (powiązanie zdarzenia medycznego ze skierowaniem nr 1).

Od kiedy realizowany jest Program Profilaktyka 40 Plus?

Program Profilaktyka 40 Plus jest  realizowany od 1 lipca 2021 r. do 30 czerwca 2024 r.

Gdzie mogę wykonać badania?

Uprawnieni będą mieli prawo wyboru świadczeniodawcy spośród podmiotów, które zawarły umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia o realizację programu pilotażowego. Zatem każdy uprawniony będzie mógł skorzystać z pakietu badań diagnostycznych w punkcie, który będzie realizował program „Profilaktyka 40 PLUS”. Wystarczy, że zgłosi się do placówki z dowodem osobistym.

Czy muszę mieć skierowanie na badania?

Świadczenia opieki zdrowotnej będą udzielane na podstawie skierowania w postaci elektronicznej wystawionego przez system. Uprawniony wystarczy, że zgłosi się do placówki z dowodem osobistym.

Jakie badania są wykonywane w ramach pakietu?

1. Pakiet badań diagnostycznych dla kobiet zawierać będzie badania:

1) morfologia krwi obwodowej z wzorem odsetkowym i płytkami krwi;
2) stężenie cholesterolu całkowitego albo kontrolny profil lipidowy;
3) stężenie glukozy we krwi;
4) AlAT, AspAT, GGTP – badania dotyczące oceny funkcji wątroby (enzymy wątrobowe);
5) poziom kreatyniny we krwi;
6) badanie ogólne moczu;
7) poziom kwasu moczowego we krwi;
8) krew utajona w kale – metodą immunochemiczną (iFOBT).

2. Pakiet badań diagnostycznych dla mężczyzn zawierać będzie ww. badania poszerzone o PSA – antygen swoisty dla stercza całkowity.

3. Natomiast pakiet badań diagnostycznych wspólny to:

1) pomiar ciśnienia tętniczego;
2) pomiar masy ciała, wzrostu, obwodu w pasie oraz obliczenie wskaźnika masy ciała (BMI);
 

Czy będzie możliwość powtarzania badania po roku?

Tak, skierowanie nr 2 w ramach programu będzie generowane automatycznie przez system po upływie 12 miesięcy + maksymalnie do 7 dni od momentu zamknięcia skierowania nr 1 (status skierowania „zrealizowane”) oraz poprawnie zaraportowanego, aktywnego i podpisanego zdarzenia medycznego przez podmiot w ramach PROF40+ (powiązanie zdarzenia medycznego ze skierowaniem nr 1).

Czy mogą Państwo podać link do aktualizacji rozporządzenia?

Rozporządzenie dostępne jest pod adresem: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001239

Czy pojawi się możliwość weryfikacji udziału w badaniu przed wypełnieniem ankiety?

Ankieta stanowi podstawę wystawienia skierowania - dotyczy pierwszego badania.  Nie wygeneruje się, jeśli pacjent nie jest uprawniony do badań w ramach programu. Ankieta generuje się tylko raz. W przypadku kolejnego badania w ramach programu skierowanie będzie generowane automatycznie, wypełnienie ankiety nie będzie wymagane do jego uzyskania.

Czy każdy pacjent musi przejść przez e-rejestrację?

Wymóg rejestracji zrealizowanej wizyty w systemie centralnej e-Rejestracji  jako dodatkowy warunek rozliczenia świadczeń programu Profilaktyka 40 PLUS obowiązuje od 1 września 2023 roku.

Czy będzie możliwe ponowne wykonanie ankiety, np. w celu dodania badania krwi utajonej?

Nie. Skierowanie nr 2 jest generowane z systemu automatycznie. Badania na skierowaniu nr 2 będą tożsame z tymi, widniejącymi na skierowaniu nr 1. Nie ma możliwości wyboru badań przez pacjenta.

Czy sloty będą wystawiane per dzień czy per dzień i godzina wizyty? W gabinetach zabiegowych często nie ma zapisów na godziny, decyduje kolejność zgłoszeń na pobrania krwi.

Tak, wystawiając terminy określają Państwo ich parametry co do godzin i dni tygodnia.

Jeśli pacjent umówi się bezpośrednio u świadczeniodawcy, czy tylko rejestrujemy jego wizytę w centralnej e-Rejestracji od strony podmiotu? Pacjent nie musi tego sam robić?

Tak, jednak użytkując system centralnej e-Rejestracji konieczna będzie do wykonania tzw. aktywacja miejsca udzielania świadczeń, która udostępni terminy w gabinet.gov.pl w Państwa podmiocie dla wszystkich pacjentów z poziomu IKP lub infolinii.

Czy będzie możliwość integracji aplikacji gabinetowej z centralną e-Rejestracją?

Tak, dostawcy oprogramowania mają dostęp do przygotowanej dokumentacji integracyjnej w zakresie tej funkcjonalności. Komunikat jest dostępny pod adresem: https://ezdrowie.gov.pl/portal/artykul/e-rejestracja-aktualizacja-di-w21-2-p40plus

Czy będzie możliwość zmiany nazwy punktu na mapie na gov.pl?

Domyślnie prezentowana jest nazwa miejsca udzielania świadczeń, dla którego dane MUŚ zostały przekazane do systemu centralnej e-Rejestracji zgodnie z RWPDL.

Czy jeśli już przekazaliśmy MUŚ w zakresie szczepień przeciw HPV, możemy tylko dopisać świadczenie Profilaktyka 40 Plus, czy musimy jeszcze raz przekazywać dane? Czy mogę zgłosić taką samą komórkę jak przy szczepieniach p. HPV, tj. poradnia lekarza rodzinnego?

Tak, wystarczy edytować dane miejsca udzielania świadczeń i dodać kolejną procedurę na badania w ramach programu Profilaktyka 40 Plus. Następnie tworzą Państwo harmonogram lub dodają procedurę do już istniejącego grafiku poprzez jego edycje. Prosimy jednak kierować się tym, na jaką komórkę organizacyjną została zawarta umowa z NFZ na realizację świadczeń z Profilaktyki 40 Plus.

Czy da się zmienić nazwę miejsca udzielania świadczeń?

Domyślnie prezentowana jest nazwa miejsca udzielania świadczeń, dla którego dane MUŚ zostały przekazane do systemu centralnej e-Rejestracji zgodnie z RWPDL.

"Inny specjalista medyczny" też ma możliwość budowania harmonogramów? Czy tylko lekarz i pielęgniarka?

Tak, lista ról i ich uprawnień dostępna jest w instrukcji aplikacji gabinet.gov pod adresem https://gabinet.gov.pl/pdf/instrukcja

Czy grafiki będą bardziej czytelne? Będzie widoczny pesel?

Do obsługi grafiku udostępniona jest zróżnicowana nawigacja - zmiana widoku, przybliżenie kalendarza. PESEL nie jest widoczny.

Czy w całym procesie wystarczy mieć opcję administratora podmiotu oraz inny specjalista medyczny albo personel administracyjny czy jeszcze jakieś są niezbędne?

Wszystko uzależnione jest od tego, jakie działania mają być prowadzone w aplikacji gabinetowej. Administrator nie zawsze posiada te same uprawnienia jak np. inny profesjonalista medyczny. Zapraszamy do zapoznania się z instrukcją oraz informacjami nt. uprawnień ról, str. 25-27 https://gabinet.gov.pl/pdf/instrukcja

Czy interwał będzie liczony co do miesiąca, czy co do dnia? Czy liczy się rok urodzenia, czy data urodzenia? Rozumiem, że możliwość powtórzenia badania dotyczy osób, które do tej pory skorzystały od początku programu i upłynął rok?

Program Profilaktyka 40+ skierowany jest do pacjentów, którzy w danym roku kalendarzowym ukończą lub ukończyli 40 rok życia. Skierowanie nr 2 w ramach programu będzie generowane automatycznie przez system po upływie 12 miesięcy + maksymalnie do 7 dni od momentu zamknięcia skierowania nr 1 (status skierowania „zrealizowane”) oraz poprawnie zaraportowanego, aktywnego i podpisanego zdarzenia medycznego przez podmiot w ramach PROF40+ (powiązanie zdarzenia medycznego ze skierowaniem nr 1).

Czy można wdrożyć zmianę lub zapis, że nie ma gwarancji wejścia o tej godzinie do gabinetu? Wymusza to inną organizację pracy gabinetu, który może świadczyć usługi np. dla całej kliniki.

Założeniem systemu centralnej e-Rejestracji jest planowanie wizyt pacjentów w grafikach podmiotów leczniczych w rzeczywistym czasie i miejscu udzielenia świadczeń. 

Czy jak wystawię terminy na trzy miesiące, to automatycznie mogę wyłączyć soboty i niedziele?

Tak, wystawiając terminy określają Państwo parametry co do godziny, daty i dni tygodnia.

Dlaczego w miejscu Kod i procedura ICD-9 nie ma do wyboru tej procedury?

Obsługa programu Profilaktyka 40+ w systemie centralnej e-Rejestracji udostępniona została 1 lipca 2023 roku.

Czy będzie opcja rejestracji pacjenta w e-Rejestracji, a przyjęcie skierowania w oprogramowaniu gabinetowym?

Tak, jednak umówienie wizyty w centralnej e-Rejestracji na podstawie e-Skierowania będzie powodowało zmianę statusu skierowania na U REALIZATORA. Skierowanie będzie przyjęte w miejscu udzielania świadczeń danego podmiotu leczniczego, gdzie został zapisany pacjent.

A jeśli Pacjent się wcześniej nie zapisał i przychodzi "z ulicy" z numerem skierowania i chce wykonać badania? Jak go obsłużyć, jeśli nie miał zarezerwowanego terminu? 

Podmiot leczniczy ma możliwość wpisania pacjenta do grafiku ręcznie i utworzyć przeznaczony dla pacjenta termin.

Jak mamy przyjąć pacjenta bez zapisu, jeśli grafiki będą tworzone przez personel administracyjny w centrali firmy, a punkty pobrań materiału będą działały przez integrację z systemem laboratoryjnym? Nie możemy za każdym razem od naszych pracowników wymagać, aby logowali się do gabinet.gov przez profil zaufany, bo to długo trwa - nasi pracownicy mają autorski system i chcemy, aby  tylko z niego korzystali.

Prosimy w tym zakresie o kontakt z Państwa dostawcą oprogramowania w celu ustalenia przyszłych planów integracyjnych w zakresie centralnej e-Rejestracji.

Czy jest opcja, aby wpisywać pacjenta w momencie, kiedy przychodzi z e-Skierowaniem na "obecny termin" nawet jako pilny i tak powstały termin e-rezerwacji potem zamknąć?

Tak, mogą Państwo po wpisaniu wizyty ręcznie w danym momencie oznaczyć ją jako zrealizowaną, jednak nie wcześniej niż o godzinie jej rozpoczęcia.

Kiedy będzie taka możliwość?

Obsługa programu Profilaktyka 40+ w systemie centralnej e-Rejestracji udostępniona została 1 lipca 2023 roku.

Gdzie znajdziemy kod skierowania?

Kod skierowania znajduje się na dokumencie skierowania wystawionego pacjentowi. Informację pacjent może znaleźć  m.in na IKP.

Czy w przesłanym pacjentowi sms z przypomnieniem może być nazwa podmiotu?

W powiadomieniu przekazywana jest informacja o nazwie świadczenia, adresie, dacie i godzinie wizyty w podmiocie leczniczym, gdzie pacjent umówił wizytę.

Jak wygląda proces zmiany harmonogramu? Czy tworzymy nowy harmonogram, który administrator musi ponownie aktywować?

Harmonogramu nie aktywujemy. Aktywujemy miejsce udzielania świadczeń, dla którego dane przekazano do systemu Centralnej e-Rejestracji. Mogą Państwo utworzyć nowy harmonogram w tym samym MUŚ lub przekazać dane innego MUŚ i w nim utworzyć nowy harmonogram. Mogą też Państwo obsługiwać oba świadczenia w jednym harmonogramie.

Czy wysłanie ZM z aplikacji gabinetowej wraz ze skierowaniem będzie oznaczało zmianę statusu?

Wizytę należy oddzielnie oznaczyć jako zrealizowaną w systemie gabinet.gov.pl w centralnej e-Rejestracji. Jeśli Państwa dostawca oprogramowania dokona integracji, możliwa jest synchronizacja czynności. W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt z dostawcą Państwa oprogramowania.

Jeśli pacjent będzie próbował się ponownie umówić na badania, a nie upłynęło 12 miesięcy od ostatniego badania, czy system automatycznie zablokuje mu możliwość rejestracji?

Tak, system nie wygeneruje nowego skierowania, jeśli nie upłynęło 12 miesięcy + maksymalnie 7 dni od momentu zamknięcia skierowania nr 1 (status skierowania „zrealizowane”) oraz poprawnie zaraportowanego, aktywnego i podpisanego zdarzenia medycznego przez podmiot w ramach PROF40+ dla pacjenta (powiązanie zdarzenia medycznego ze skierowaniem nr 1). Brak skierowania nie pozwoli na wyszukanie terminu.

Średni czas trwania wizyty pacjenta to 10 minut.  Co daje nam sześć wizyt na godzinę. Co w przypadku, gdy jako realizujący program posiadam możliwość obsługi trzech pacjentów w tym samym czasie. W jednym punkcie, ale w trzech osobnych gabinetach. Jak ustawić kalendarz by umożliwić trzy wizyty jednocześnie?

Mogą Państwo skorzystać z tzw. powielenia slotu i w jednym czasie utworzyć trzy terminy z tą samą datą lub godziną.

Jak wykonać sloty czasowe, gdy w tym miejscu realizacji są wykonywane dwie umowy Profilaktyka 40 PLUS i szczepienia HPV ?

Procedura, która jest obsługiwana w utworzonych terminach wskazywana jest w harmonogramie. Jeśli w tych samych terminach chcą Państwo realizować albo szczepienie przeciw HPV albo program Profilaktyka 40 PLUS wystarczy dodać procedurę Profilaktyka 40 Plus do harmonogramu.

Jak sprawdzać błędy w zrealizowanych, a niezaliczonych  świadczeniach 40 Plus?

W aplikacji gabinet.gov.pl zostały udostępnione dedykowane raporty rozliczeniowe w zakresie programu Profilaktyka 40+. W tych raportach można dokonać weryfikacji sprawozdawanych świadczeń.  

 

{"register":{"columns":[]}}