W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sejm uchwalił ustawę o e-receptach

02.03.2018

W czwartek Sejm uchwalił ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzeniem e-recepty*. Dzięki niej będzie mogła być wystawiana elektroniczna recepta. Od połowy lutego b.r. trwa pilotaż e-recepty, który jest prowadzony w Siedlcach i Skierniewicach.

Grafika ilustrująca postęp w e-zdrowiu. Na grafice dłoń lekarza naciska na ekran tabletu.

Pierwsze recepty elektroniczne w tych miastach mają być wystawiane od maja b.r. Recepty elektroniczne we wszystkich placówkach medycznych mają być wystawiane od 2020 r. Wiceminister Janusz Cieszyński wyjaśnił, że „elektroniczne recepty będą zawierały rozwiązania, które umożliwią korzystanie niemal w identyczny sposób jak z recept papierowych, tzn. każdy pacjent na życzenie będzie mógł uzyskać wydruk informacyjny, który będzie zawierał informacje wypisywane obecnie na recepcie, czyli nazwę produktu i informacje o dawkowaniu”.

Ponadto, lekarz będzie mógł wystawić receptę bez osobistego zbadania pacjenta – tj. po konsultacji za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Nowe przepisy przewidują (art. 42 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty), iż bez badania pacjenta lekarzowi wolno wystawić jedynie receptę niezbędną do kontynuacji leczenia. A contrario, lekarz może wystawić (każdą) receptę po zbadaniu pacjenta, a badanie (zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy), może być osobiste lub nastąpić za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. To kluczowa zmiana dla możliwości rozwoju usług telemedycznych.

Co jeszcze się zmieni

  • Sposób podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM), w tym e-recepty – EDM ma być podpisywana także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego bezpłatnie w grudniu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (obecnie może ona być podpisywana podpisem kwalifikowanym oraz przez profil zaufany ePUAP),
  • kwestie związane z wystawianiem, realizacją i kontrolą recept (w tym wystawianych w postaci elektronicznej),
  • zasady sprawozdawczości, jaką apteki przekazują Narodowemu Funduszowi Zdrowia,
  • wystawianie zapotrzebowania na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyroby medyczne przez podmioty wykonujące działalność leczniczą.

* druk nr 2264, przebieg procesu dostępny jest na stronie sejmowej.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
22.07.2019 15:52 Mateusz Klimczak
Pierwsza publikacja:
22.07.2019 15:52 Mateusz Klimczak
{"register":{"columns":[]}}