W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyjaśnienia MSZ w związku z artykułem na portalu wyborcza.pl pt. „Polonia bez pakietów wyborczych na czas”

29.06.2020

2017.10.18 Warszawa gmach MSZ Fot. M.Jasiulewicz/MSZ

W związku z artykułem redaktora Bartosza Wielińskiego pt. „Polonia bez pakietów wyborczych na czas”, który został opublikowany na portalu wyborcza.pl w dniu 28 czerwca br. informujemy, że nieprawdziwa jest zawarta w nim teza, jakoby pod presją brytyjskiej Polonii wydłużono czas odbierania kopert zwrotnych do zakończenia głosowania w niedzielę w lokalach komisji wyborczych w Wielkiej Brytanii. Informujemy, że MSZ i podległe mu placówki dyplomatyczne w procesie przygotowania wyborów działały na podstawie i w granicach przepisów prawa. Kwestię tę jednoznacznie reguluje art. 8 ust 8 ustawy z dnia 2 czerwca 2020 r. o szczególnych zasadach organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. z możliwością głosowania korespondencyjnego (Dz.U. poz. 979) r. Zgodnie z dyspozycją cytowanego przepisu, konsulowie do zakończenia głosowania przyjmowali koperty zwrotne dostarczane przez operatorów pocztowych i kurierów. W krajach, w których pozwalały na to wprowadzone reżimy sanitarne, wyborcy mogli osobiście bądź za pośrednictwem innej osoby dostarczyć kopertę zwrotną do obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania (art. 8 ust. 7 i ust 9 ustawy).

Nieprawdziwe są także informacje, jakoby "konsulaty [w Anglii] wysyłały pakiety, korzystając z najtańszych ofert [poczty]".  Informujemy, że placówki dyplomatyczne, zwłaszcza w krajach, w których zgłosiła się największa liczba wyborców, w tym w Anglii, podjęły kontakt z operatorami pocztowymi w celu usprawnienia procesu wysyłki pakietów wyborczych. W wielu krajach, dzięki interwencji placówek dyplomatycznych operatorzy pocztowi zwiększyli częstotliwość odbierania pakietów wyborczych wysyłanych wyborcom jak i doręczania kopert zwrotnych do urzędów. Głównym kryterium wyboru operatora pocztowego była rękojmia należytego wykonania usługi przesyłki nierejestrowanej, a nie – jak podaje autor artykułu – cena. 

Ponadto sugerowanie, że wyborcy mieszkający za granicą nie mogli wziąć udziału w wyborach, bo nie dostali na czas kart do głosowania jest jawnym wprowadzaniem czytelników w błąd. W ostatnich dniach polskie służby konsularne na bieżąco rozpatrywały wnioski związane z niedostarczeniem pakietów wyborczych, pozostając w kontakcie z polskimi obywatelami. Każde zgłoszenie było przyjęte i indywidualnie rozpatrzone.

Przytoczone przykłady reklamacji, jak też błędy, o których pisze redaktor Bartosz Wieliński, są nielicznymi przypadkami wynikającymi z przyczyn niezawinionych przez MSZ. Sposób, w jaki zostały one zaprezentowane, błędnie sugeruje odbiorcom artykułu, jakoby skala tego problemu była znacznie większa niż w rzeczywistości. 

Statystki z placówek dyplomatycznych w krajach, gdzie zgłosiła się największa liczba wyborców:

  • 2020 r. - procent zwróconych kopert: Francja: 79%; Holandia: 90%; Irlandia: 92%; Wielka Brytania: 87%; USA: 83%.
  • 2015 r. - procent zwróconych kopert: Francja: 73%; Holandia: 83%, Irlandia: 84%; Wielka Brytania: 79%; USA: 74%.

Mamy nadzieję, że redakcja portalu wyborcza.pl w przyszłości, przygotowując artykuły, będzie rzetelniej informowała swoich czytelników o działaniach realizowanych przez resort, a tym samym zgodnie z etyką dziennikarską wykorzystywała materiały przekazywane przez ministerstwo. Prosimy o sprostowanie nieprawdziwych i niepełnych informacji.

Monika Szatyńska-Luft
Rzecznik Prasowy MSZ