W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

170 uczestników, 13 prelegentów, dwie umowy - Dzień Informacyjny CEF za nami

26.11.2019

Dostępne wsparcie, procedury naboru i zasady aplikowania o środki unijne w konkursie CEF Transport Reflow Call 2019 oraz w ramach nowej formuły CEF Transport Blending Facility. O tym mogli dowiedzieć się uczestnicy CEF Info Day – konferencji, która odbyła się 26 listopada br. w Gdyni. Do wzięcia jest łącznie 1,6 miliarda euro. Podczas wydarzenia zostały zwarte także dwie umowy.

Zdjęcie. Ekran, na którym jest napis "Dzień Informacyjny Instrument "Łącząc Europę CEF, 2019, Gdynia, 26 listopada 2019 r.

CEF Info Day

Dzień informacyjny CEF zgromadził przedstawicieli instytucji publicznych i prywatnych zainteresowanych aplikowaniem o wsparcie finansowe w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.

Polska jest największym beneficjentem instrumentu „Łącząc Europę” CEF w sektorze transportu. Przyznano nam około 17% całego budżetu wartego 24 mld euro. Na chwilę obecną dofinansowanie z CEF otrzymało 56 projektów transportowych o łącznej wartości ponad 5,5 mld euro – zaznaczył minister Grzegorz Puda.

Podczas konferencji przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Komisji Europejskiej oraz Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) przybliżyli zakres tematyczny konkursu, a także praktyczne kwestie związane z przygotowaniem wniosków aplikacyjnych do konkursów CEF.

Od pracowników Urzędu Transportu Kolejowego uczestnicy konferencji dowiedzieli się z jakimi wyzwaniami wiąże się wdrażanie projektów związanych z Europejskim Systemem Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) w Polsce. Przedstawiciele Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Banku Gospodarstwa Krajowego (czyli tzw. Partnerów Wdrażających w ramach Blending Facility) przedstawili swoją rolę w ramach Blending Facility, gdzie dotacja z Instrumentu „Łącząc Europę” łączy się z pożyczką udzielaną przez te banki.

Umowa o dofinansowanie z funduszy unijnych budowy morskiego systemu łączności

Podczas dnia informacyjnego CEF Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Port Morski w Gdyni podpisali umowę o dofinansowanie budowy morskiego systemu łączności. Projekt ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi na Bałtyku. Wartość całkowita inwestycji to 19 milionów złotych, z czego wsparcie unijne z programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ)  wyniesie ponad 16 milionów złotych.

Kluczowe dla portów inwestycje są realizowane ze wsparciem funduszy europejskich z programu Infrastruktura i Środowisko i z Instrumentu "Łącząc Europę". Priorytetowe znaczenie dla UE, jeżeli chodzi o rozwój portów, mają inwestycje modernizujące dostęp drogowy i kolejowy do portów oraz zwiększające dostępność od strony morza. Jednak oprócz świetnie rozwiniętej infrastruktury, potrzebne są również inwestycje w bezpieczeństwo. W tym obszarze również możemy liczyć na wsparcie z funduszy unijnych. Projekt, na który dzisiaj została podpisana umowa o dofinansowanie, poprawi bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku. Unia Europejska pokrywa prawie 85 procent kosztów całej inwestycji - podkreślił wiceminister Grzegorz Puda.

Projekt „Budowa morskiego systemu łączności w niebezpieczeństwie, GMDSS-PL”  poprawi radiokomunikację, skracając czas reakcji na potencjalne i rzeczywiste zagrożenia życia na morzu. Przedsięwziecie będzie realizowane w województwie pomorskim i zachodniopomorskim. System będzie zgodny z wytycznymi Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu – zwanym systemem GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System).

Porozumienia pomiędzy Komisją Europejską a Bankiem Gospodarstwa Krajowego

Drugą umową podpisaną podczas CEF Info Day było porozumienie pomiędzy Komisją Europejską (KE) a Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK), dotyczące udziału BGK w konkursie  CEF Transport Blending Facility. Bank będzie pełnił rolę Partnera Wdrażającego. Tę rolę otrzymał jako drugi bank w UE po EBI.

BGK jako Partner Wdrażający będzie identyfikował  potencjalnych projektodawców, oceniał projekty pod kątem spełnienia celów programu i  udzielał promesy dofinansowania zwrotnego.

{"register":{"columns":[]}}