A właśnie, że się da! - Fundusze Europejskie dla edukacji
13.11.2025
Da się i można rozmawiać o edukacji w sposób ciekawy, mądry i motywujący, czerpiąc od siebie nawzajem wiedzę i dobre praktyki - ta teza stanowiła myśl przewodnią konferencji w Katowicach. Uczestniczyła w niej wiceministra Monika Sikora.
W obecnej perspektywie finansowej na edukację przeznaczyliśmy blisko 10 mld zł z Europejskiego Funduszu Społecznego+ (EFS+). To ogromny potencjał, który przekłada się na ważne zmiany w szkołach oraz relacjach między nauczycielami, uczniami i rodzicami
– powiedziała wiceministra funduszy i polityki regionalnej Monika Sikora otwierając konferencję.
Wiceministra mówiła m.in. o cyfryzacji, w tym obszarze wsparcie z EFS+ wyraźnie wpływa na poprawę jakości edukacji. Dzięki środkom z PO WER (krajowego programu realizowanego w latach 2014-2020) zintegrowaliśmy aż 60 różnych systemów w jeden – Krajowy System Danych Oświatowych. Prace nad jego rozwojem są kontynuowane w obecnej perspektywie.
Kolejny przykład to Zintegrowana Platforma Edukacyjna. Oferuje ona uczniom, uczennicom, nauczycielom i nauczycielkom dostęp do nowoczesnych, atrakcyjnych, zgodnych z podstawą programową e-materiałów
– wymieniła Monika Sikora.
Jak podkreśliła wiceministra, trzecim filarem cyfryzacji, który rozwijamy dzięki Funduszom Europejskim, są kompetencje cyfrowe nauczycieli i nauczycielek. Już teraz działa projekt „Lekcja: AI”, w ramach którego kadra pedagogiczna uczy się, jak wykorzystywać sztuczną inteligencję w nauczaniu oraz jak uczyć o niej swoich uczniów i uczennice.
Monika Sikora dodała, że w 2026 roku rozpoczną się szkolenia dla 25 tysięcy koordynatorów cyfrowych. Ma to być nowa funkcja w szkołach, której celem będzie wspieranie nauczycieli i nauczycielek w codziennym wykorzystywaniu technologii. W tym samym roku planujemy również szkolenia z kompetencji cyfrowych dla 55 tysięcy nauczycieli i nauczycielek.
Wiceministra odniosła się także do innowacji społecznych.
Pierwsza to Indywidualne Konta Rozwojowe Junior. Umożliwiają one dzieciom i młodzieży w trudniejszej sytuacji społecznej lub finansowej uzyskanie dofinansowania na zajęcia dodatkowe, podczas których mogą rozwijać swoje pasje i umiejętności. W pierwszym naborze dofinansowanie otrzymało 2400 dzieci, a wkrótce ruszy kolejny nabór – docelowo wsparcie trafi do co najmniej 6000 uczniów i uczennic.
Druga innowacja to projekt Peer Support, w ramach którego testujemy model wsparcia rówieśniczego dla młodzieży w kryzysie psychicznym. Bierze w nim udział 400 koordynatorów i koordynatorek szkolnych z całej Polski. Bazujemy na doświadczeniach krajowych i zagranicznych, a celem jest stworzenie skutecznego modelu, który może stać się częścią systemowego wsparcia psychologicznego w szkołach.
Efekty wsparcia z FERS – nasze plany i cele
W ramach 2 mld zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego planujemy osiągnąć następujące rezultaty:
- ponad 1 000 nowoczesnych e-materiałów na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej – dostępnych dla uczniów i nauczycieli w całej Polsce,
- szkolenia dla blisko 100 tysięcy nauczycieli – w kluczowych obszarach, które podniosą jakość nauczania i przygotują szkoły na wyzwania przyszłości,
- wsparcie dla 380 poradni psychologiczno-pedagogicznych – aby każde dziecko mogło liczyć na profesjonalną pomoc,
- uruchomienie prawie 300 Specjalistycznych Centrów Wsparcia Edukacji Włączającej, które będą wsparciem dla szkół, które chcą być bardziej otwarte i dostępne dla wszystkich uczniów,
- cyfryzacja procesu rekrutacji do szkół,
- pomoc dla 300 gmin w tworzeniu strategii cyfryzacji edukacji – aby lokalne szkoły były gotowe na cyfrową przyszłość.
W ramach działań realizowanych w Regionalnych Programach do października 2025 już udało się osiągnąć:
- prawie 14 tysięcy nauczycieli zdobyło nowe umiejętności – dzięki szkoleniom są lepiej przygotowani do pracy z uczniami i nowoczesnymi technologiami,
- blisko 70 tysięcy uczniów rozwinęło swoje kompetencje – w obszarach kluczowych dla samorozwoju, przyszłej kariery i życia w cyfrowym świecie.