W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bardziej atrakcyjna kolej na Warmii i Mazurach

17.01.2022

Fundusze unijne wesprą przebudowę oraz elektryfikację mazurskiej trasy kolejowej nr 38 na odcinku Ełk-Giżycko. Centrum Unijnych Projektów Transportowych i PKP PLK S.A. podpisały umowę o dofinansowanie realizacji inwestycji.

Rusza przebudowa mazurskiej trasy kolejowej na odcinku Ełk-Giżycko. Inwestycja uzyskała wsparcie z Funduszy Europejskich.

Modernizacja odcinka Ełk-Giżycko pozwoli na podróż pociągiem z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością - z 80 km/h do 160 km/h. Mieszkańcy regionu uzyskają lepszy dostęp do kolei. Na inwestycji skorzystają w okresie letnim również turyści. Szybsze i wygodniejsze podróże zachęcą do wypoczynku nad mazurskimi jeziorami

- powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Projekt, który obejmuje modernizację i elektryfikację linii o długości ponad 49 km, zostanie zrealizowany w dwóch fazach. Pierwszy etap prac został dofinansowany kwotą prawie 550 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko. Kolejne etapy projektu będą realizowane w ramach przyszłej perspektywy finansowej w latach 2021-2027.

Podpisano już umowę na realizację I fazy projektu, podczas której zostaną wykonane prace budowlane na odcinku Ełk-Giżycko, w tym powstanie stacja kolejowa w Giżycku. Zrealizowana też będzie pierwsza część zapewnienia zasilania trakcyjnego.

Faza II projektu zapewni pełną elektryfikację linii kolejowej poprzez zapewnienia zasilania trakcyjnego z 6 podstacji trakcyjnych: Ełk, Stare Juchy, Siedliska, Sterławki Małe, Kętrzyn, Korsze.

Projekt wpisuje się w unijny trend priorytetowego finansowego wsparcia inwestycji ukierunkowanych na rozwiązania, zawierające czynnik klimatyczny i środowiskowy. Elektryfikacja odcinka kolejowego Ełk-Giżycko wraz z modyfikacją i budową infrastruktury towarzyszącej to krok, który niewątpliwie docenią zarówno przewozy pasażerskie i towarowe jak i warmińsko-mazurska natura

– powiedziała Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Linia Ełk-Giżycko  to część trasy nr 38 Ełk-Korsze, której modernizacja wraz z elektryfikacją potrwa do 2027 roku. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Po zakończeniu robót zajmie ona mniej niż 2 godziny.

Elektryfikacja linii pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska w otoczeniu Wielkich Jezior Mazurskich i wzmocni atuty kolei jako ekologicznego transportu.

{"register":{"columns":[]}}