W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

CPK wybrał wariant inwestorski dla linii Łętownia-Rzeszów

29.11.2022

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wariant inwestorski dla linii kolejowej do Rzeszowa. To optymalny przebieg nowej trasy, który najlepiej ze wszystkich analizowanych opcji łączy szereg korzyści z wielu kategorii.

Wiceminister Marcin Horała stoi na podeście i mówi do mikrofonu.

Dotychczas w grę wchodziły cztery przebiegi ponad 40-kilometrowego odcinka między Rzeszowem i Łętownią (w kierunku Stalowej Woli). Tzw. analiza wielokryterialna wskazała, iż najkorzystniejszą opcją budowy tego fragmentu „szprychy” nr 6 do stolicy Podkarpacia jest wariant W2.

Dzięki inwestycjom CPK szybkie połączenie między Podkarpaciem a centralną Polską staje się realne. Dziś podróż pociągiem z Rzeszowa do Warszawy to wyzwanie – logistyczne, ze względu na przesiadki, ale przede wszystkim czasowe. Wkrótce mieszkańcy Podkarpacia będą mogli załatwić sprawy w stolicy nawet w ciągu jednego dnia, w dodatku nie spędzając w trasie więcej czasu niż łącznie 4-5 godzin, a tyle teraz jedzie się w jedną stronę

– podkreśla wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Wariant W2 jest położony najdalej na wschód ze wszystkich przebiegów. Mija po wschodniej stronie miasta Sokołów Małopolski. Następnie biegnie po tej samej stronie wzdłuż drogi ekspresowej S19 Via Carpatia, włączając się w linię nr 91 na terenie gminy Krasne. Jego istotnym elementem jest też linia nr 632, która przebiega równolegle do drogi startowej Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Dalej włącza się w linię kolejową nr 58 w sąsiedztwie przecięcia z rzeką Wisłok.

To wariant najlepszy pod wieloma względami. Charakteryzuje się m.in. najmniejszą liczbą kolizji z zabudową mieszkalną i nie narusza chronionych terenów zielonych. Wskazany wariant został najlepiej oceniony z przedstawionych przebiegów podczas konsultacji mieszkańcami i samorządowcami

– mówi prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

Wzdłuż „szprychy” nr 6 spółka CPK zaplanowała siedem nowych przystanków pasażerskich: Łowisko, Wólka Sokołowska, Sokołów Małopolski, Nienadówka Górna, Stobierna, Łukawiec Dolny i Łąka, a także dobudowę peronów na przystankach kolejowych Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód. Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPL w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego.
Za sprawą inwestycji CPK pasażerowie Jasionki otrzymają więc szybkie, przelotowe połączenie z centrum Rzeszowa, co umożliwi mi.in. dalszy rozwój połączeń wewnątrz aglomeracji rzeszowskiej. W przyszłości inwestycja CPK umożliwi rozwój połączeń realizowanych w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA).

Na początku przyszłego roku wariant inwestorski - wraz z dwoma przebiegami alternatywnymi - spółka CPK włączy do wniosku o decyzję środowiskową, który złoży do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i pozwolenia na budowę. Jak wynika z aktualnych harmonogramów, linia Łętownia - Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 r.

Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 200 km/h, z możliwością łatwego podniesienia prędkości do 250 km/h w przyszłości (lekkie pociągi towarowe: do 120 km/h). Docelowo kolejowa „szprycha” CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dzisiaj taka podróż trwa ok. 5 godz.). Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godz. 15 min (obecnie to ok. 6 godz.).

Od ubiegłego roku w ramach dwóch etapów konsultacji społecznych spółka CPK zorganizowała w sumie 27 spotkań z mieszkańcami. Ich efektem była m.in. postulowana przez część mieszkańców i samorządowców korekta przebiegu w okolicach Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka czy też rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków-Rzeszów-Przemyśl w gminie Świlcza obok stadionu Rudnianki.

Planowana linia nr 58 jest częścią „szprychy” CPK nr 6, która pozwoli na uruchamianie szybkich połączeń między Podkarpaciem a Warszawą i CPK. Umożliwi też wygodne i szybkie połączenia wewnątrz Podkarpacia, w tym połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa ze Stalową Wolą i Niskiem. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych.

Z prognoz CPK wynika, że z i do Rzeszowa w roku 2040 r. podróżować będzie ok. 17 tys. pasażerów dziennie. Dla porównania: w 2019 r. – przed COVID-19 – było to mniej niż 9 tys. pasażerów.

Spółka CPK przygotowuje budowę 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Łącznie prace przygotowawcze STEŚ trwają już na 1 300 km.

W czerwcu ogłoszono wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, a w sierpniu na odcinku Łódź – Wrocław. Trasa do Rzeszowa to trzeci odcinek, dla którego spółka CPK ma wariant inwestorski.

{"register":{"columns":[]}}