W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dialog o rozwoju transportu multimodalnego

26.09.2019

Kaskada Dolnej Wisły – Węzeł Logistyczny Bydgoszcz – Stopień Wodny Siarzewo – to najważniejszy temat posiedzenia plenarnego Kujawsko-Pomorskiej Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Przysieku. Wiceminister Anna Gembicka przekazała podczas spotkania list premiera Mateusza Morawieckiego, w którym podkreślił, że transport wodny jest jedną z najbardziej ekologicznych form uzupełniania transportu lądowego.

Plan budowy terminala intermodalnego w Emilianowie k. Bydgoszczy zakłada, że będzie on oparty o platformę kolejowo – drogową w pobliżu węzła linii kolejowej nr 201 (Trójmiasto – Chorzów), drogę ekspresową S10, port lotniczy Bydgoszcz – Szwederowo, a także port rzeczny nad Wisłą. Planowany terminal intermodalny będzie stanowił element powiązania polskich portów morskich z zapleczem w głębi kraju, a zatem będzie mógł pełnić rolę tzw. portu zewnętrznego dla Portu Gdynia.

Wiceminister przypomniała podczas spotkania w Przysieku, że 17 września br. w miejscowości Brzoza pod Bydgoszczą zostało podpisane „Porozumienie o współpracy przy podejmowaniu działań na rzecz powstania terminala intermodalnego w Emilianowie k/Bydgoszczy”. Stronami Porozumienia są     PKP S.A. i PKP CARGO S.A., gmina Nowa Wieś Wielka, Wojewoda Kujawsko – Pomorski, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., Bydgoski Park Przemysłowo – Technologiczny i Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Potrzebujemy infrastruktury terminalowej, która jest ważnym elementem rozwoju regionu. Zgodnie z zaleceniami UE odległość między terminalami intermodalnymi nie powinna być większa niż 150 km. Budowa terminali intermodalnych wpływa prorozwojowo na regiony, dlatego tak ważne jest inicjowanie i wspieranie takich przedsięwzięć - mówiła wiceminister Anna Gembicka.

W 2018 roku przewoźnicy przewieźli ponad 250 mln ton towarów. Daje to wzrost o 4,3 proc. w porównaniu z 2017 r. W przewozach towarowych rok 2018 upłynął przede wszystkim pod znakiem transportu materiałów budowlanych przeznaczonych do realizacji największych inwestycji infrastrukturalnych. Odnotowano również dalszy rozwój połączeń intermodalnych. Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że masa ładunków w transporcie intermodalnym w 2018 roku wzrosła o 2,3 mln ton. Praca przewozowa wyniosła 6,2 mld tono-km i wzrosła o ok. 0,8 mld tono-km. Rok 2018 zakończył się historycznym rekordem jeśli chodzi o masę przewiezionych towarów w transporcie intermodalnym.

{"register":{"columns":[]}}