W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dostępne szkoły w województwie łódzkim

31.08.2021

Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej wziął udział w przekazaniu Starostwu Powiatowemu w Wieluniu grantu w wysokości 1,35 mln zł w ramach konkursu Model Dostępnej Szkoły. Pierwsze w województwie łódzkim wsparcie trafi do dwóch placówek, których zadaniem jest edukacja uczniów z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej. Modernizacja Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 3 w Wieluniu oraz Szkoły Podstawowej Specjalnej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Gromadzicach potrwa do końca lipca 2023 r.

Grupa osób wśród nich minister Buda trzymają czek na kwotę 1,35 mln zł

17 lipca obchodziliśmy trzecią rocznicę przyjęcia rządowego Programu Dostępność Plus na lata 2018-2025. Jest to pierwszy w Europie tak szeroko zakrojony program inwestycyjny dla dostępności przestrzeni publicznej – przypomniał wiceminister Waldemar Buda.

Jednym z priorytetowych działań jest zwiększenie poziomu dostępności w szkołach.

Edukacja, która zapewnia równe szanse wszystkim dzieciom jest istotnym czynnikiem określającym nasze szanse w dorosłym życiu. Dlatego działania kierowane do uczniów, nauczycieli i całej społeczności szkolnej są bardzo wysoko na naszej liście priorytetów – podkreślił wiceminister Buda.

Celem konkursu zaproponowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej było wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły, który wyznaczy standardy w obszarach dostępności architektonicznej, w wymiarze technicznym, edukacyjnym, społecznym oraz w zakresie organizacji szkoły oraz procedur. Model ten będzie wkrótce testowany w prawie 200 szkołach podstawowych w całej Polsce w ramach dwóch projektów, których beneficjentami są Fundacja Fundusz Współpracy i Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego. Łącznie na te działania przeznaczonych zostanie ponad 130 mln zł. Projekt jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).

W wybranych szkołach, na podstawie przeprowadzonych audytów dostępności, są opracowane indywidualnie plany poprawy dostępności szkoły obejmujące m.in.:

• eliminowanie barier architektonicznych w budynkach szkół, zgodnie ze standardami  dostępności oraz koncepcją uniwersalnego projektowania (np. windy, podjazdy, odpowiednio szerokie drzwi, dostępne toalety),

• zakup specjalistycznego sprzętu wspomagającego np. urządzeń i programów komputerowych do odczytu tekstu, pętli indukcyjnych,

• lepsze oznaczanie pomieszczeń, ciągów komunikacyjnych, schodów, materiałów dydaktycznych, miejsc zabawy itp.,

• działania podnoszące świadomość oraz kompetencje i umiejętności nauczycieli i specjalistów w zakresie potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

{"register":{"columns":[]}}