W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dubiecko rozpocznie test Modelu Dostępnej Szkoły

27.08.2021

Rządowy Program Dostępność Plus wspiera działania na rzecz dostępności w obszarze edukacji. Dziś w Rzeszowie z udziałem wiceminister Małgorzaty Jarosińskiej-Jedynak Dubiecko podpisało umowę grantową w ramach której testowany jest Model Dostępnej Szkoły.

uczestnicy spotkania prezentują podpisaną umowę grantową, obecni na sali dziennikarze fotografują uczestników

Wszystkie dzieci zasługują na równe szanse. Szkoły to miejsca, gdzie dziecko zdobywa wiedzę, uczy się postaw i nawiązuje relacje z rówieśnikami. Aby szkoły były gotowe na przyjęcie uczniów ze specjalnymi potrzebami, muszą stać się prawdziwie dostępnymi. Temu właśnie służy projekt Dostępna Szkoła

– mówi wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak, odpowiadająca za program Dostępność Plus.

Projekt powstał z myślą o szkołach wymagających poprawy szeroko rozumianej dostępności. Jego głównym celem jest wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły, który będzie wyznaczał standardy dostępności w różnych obszarach i przetestowanie go w praktyce.

Konkurs grantowy był dostępny dla wszystkich organów prowadzących szkoły, niezależnie od ich zróżnicowania pod względem wielkości, formy własności (zarówno szkoły publiczne i niepubliczne), lokalizacji oraz rodzaju (szkoły specjalne, powszechne, integracyjne).

Aby wsparcie trafiło do jak największej ilości placówek zwiększyliśmy budżet konkursu o 30 mln zł, obecnie to prawie 130 mln zł. Dzięki zwiększeniu puli inwestycje w dostępność będą możliwe w prawie 200 szkołach w całej Polsce

– podsumowała Jarosińska-Jedynak.

Przed przystąpieniem do projektu zgłoszone szkoły zostały poddane audytom dostępności tak, by możliwe było pełne zdiagnozowanie ich potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji każdej placówki. Następnie organy prowadzące otrzymają grant na przetestowanie wypracowanego wcześniej planu poprawy dostępności (zgodnie z Modelem Dostępnej Szkoły), który umożliwi przeprowadzenie działań modernizacyjnych, zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia szkół. Placówki otrzymają również środki na działania podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych.

Rządowy Program Dostępność Plus to pierwszy w Europie tak szeroko zakrojony program inwestycyjny dla dostępności przestrzeni publicznej. Zakłada on między innymi likwidację barier architektonicznych, czytelne strony internetowe czy łatwiejszy dostęp do szpitali i szkół.

Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan i Politechniką Gdańską realizuje projekt „Dostępna Szkoła – innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”, który polega na opracowaniu Modelu Dostępnej Szkoły, a następnie jego przetestowaniu wśród 35 organów prowadzących szkoły w całej Polsce. Bliźniaczy projekt jest realizowany przez Fundację Fundusz Współpracy w partnerstwie z Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego. Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój.

{"register":{"columns":[]}}