W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Finansowanie lotnisk w nowej perspektywie UE

30.05.2019

Już po raz trzeci stolica Podkarpacia gościła menedżerów zarządzających lotniskami i liniami lotniczymi, przedstawicieli instytucji branżowych, a także producentów i dostawców usług, którzy współpracują z portami lotniczymi. W Rzeszowie odbył się Kongres Portów Lotniczych „Sky&More". Uczestniczył w nim wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak.

Z prawej strony na fotelu siedzi wiceminister Adam Hamryszczak. Trzyma mikrofon przy ustach. Obok niego siedzą dwie kobiety.

Podsekretarz stanu wziął udział w debacie „Finansowanie lotnisk w nowej perspektywie UE”, podczas której przedstawił skalę potrzeb inwestycyjnych w polskich portach lotniczych oraz naświetlił stanowisko Komisji Europejskiej wobec wsparcia takich przedsięwzięć.

- Stale rosnący lotniczy ruch pasażerski w większości polskich portów lotniczych sprawia, że w następnych latach nadal będą istniały duże potrzeby inwestycyjne w tym zakresie. Według prognoz Urzędu lotnictwa Cywilnego w następnych latach ruch lotniczy będzie wzrastał 7-8% rocznie – mówił wiceminister Adam Hamryszczak.

Wiceminister podkreślał, że polskie porty stają przed wyzwaniem związanym z efektywnym zaspokojeniem popytu na przewozy, zarówno w ramach Unii Europejskiej, połączeń interkontynentalnych, jak i uzupełniających połączeń krajowych. Wyzwanie to powoduje konieczność inwestycji w zapewnienie przepustowości infrastruktury lotniczej.

- Na te potrzeby odpowiada polski rząd rozpoczynając realizację inwestycji w zakresie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz Portu Lotniczego Radom – Sadków – dodał Adam Hamryszczak.

Podsekretarz stanu omówił także stanowisko Komisji Europejskiej wobec wsparcia inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych.

Wiceminister tłumaczył, że w perspektywie finansowej UE 2014-20 po raz pierwszy obowiązuje ograniczenie polegające na wyłączeniu z finansowania inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych. Wyjątek stanowią przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska lub inwestycje niezbędne do łagodzenia lub ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko.

- Komisja Europejska jest obecnie przeciwna finansowaniu infrastruktury transportu lotniczego w ramach polityki spójności, silnie promując rozwój transportu niskoemisyjnego – mówił wiceminister.

Adam Hamryszczak odnosząc się do przyszłej perspektywy UE wyjaśnił, że trwają negocjacje rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Funduszu Spójności (FS).
W ramach zaprezentowanego przez KE w maju 2018 r. projektu rozporządzenia ws. EFRR i FS na nową perspektywę UE także przewidziano wyłączenia z finansowania polityki spójności m.in. inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych (z wyjątkiem regionów najbardziej oddalonych).

- W ramach dotychczasowych negocjacji udało się złagodzić te wyłączenia, umożliwiając finansowanie inwestycji w ochronę i poprawę bezpieczeństwa transportu lotniczego - wskazał wiceminister Hamryszczak.

Natomiast Parlament Europejski w przyjętych 27 marca 2019 r. poprawkach do projektu rozporządzenia z jednej strony rozszerzył wykluczenie finansowania o inwestycje w nowe lotniska regionalne, a z drugiej strony dodał wyjątek, czyli możliwość finansowania lotnisk w sieci bazowej TEN-T oraz inwestycji zmniejszających ich oddziaływanie na środowisko.

- Polska opowiada się za całkowitym usunięciem wyłączeń dla lotnisk biorąc pod uwagę ich coraz większą rolę w rozwoju poszczególnych regionów - podkreślał wiceminister.

Hamryszczak przybliżył również zakres wsparcia infrastruktury lotniskowej w latach 2021-2027 w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Po raz pierwszy w historii instrument CEF zapewni w nowej perspektywie również wsparcie dla infrastruktury sieci transportowej TEN-T podwójnego cywilno-wojskowego przeznaczenia poszczególnych gałęzi transportu. Łączny budżet na ten cel to 6,5 mld euro.

- W ramach komponentu Military Mobility możliwe będzie także finansowanie infrastruktury lotniskowej na sieci TEN-T o podwójnym cywilno-wojskowym przeznaczeniu – wyjaśniał A. Hamryszczak

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
30.05.2019 18:00 Beata Pondo
Pierwsza publikacja:
30.05.2019 18:00 Beata Pondo
{"register":{"columns":[]}}