W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

GameINN: skorzystaj ze wsparcia dla branży gamingowej

20.11.2019

100 milionów złotych jest w puli konkursu na wsparcie nowatorskich projektów w sektorze gamedev. NCBR ogłosił czwartą edycję programu sektorowego GameINN finansowanego z funduszy europejskich - programu Inteligentny Rozwój (POIR). O dofinansowanie sięgające nawet 20 milionów złotych będą mogli się ubiegać przedsiębiorcy, konsorcja przedsiębiorców oraz konsorcja przedsiębiorców z udziałem jednostek naukowych.

Wnętrze hali, na środku sprzęt do gier VR, po lewej stronie minister Jarosińska-Jedynak, po prawej dziennikarze z kamerami.

Fundusze Europejskie napędzają gamedev


Celem programu sektorowego GameINN jest zwiększenie konkurencyjności polskiego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie do 2023 roku. W pierwszych dwóch konkursach o dofinansowanie mogły się ubiegać przedsiębiorstwa oraz konsorcja przedsiębiorstw, a od trzeciego konkursu również konsorcja z udziałem jednostek naukowych. Zgodnie z nowelizacją ustawy wdrożeniowej zmieniony został system oceny wniosków: w trakcie oceny możliwe jest poprawienie wniosku przez wnioskodawcę w części merytorycznej, zgodnie ze wskazówkami panelu ekspertów. Program cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W trzech konkursach do NCBR wpłynęło łącznie 245 wniosków o dofinansowanie (72 w I konkursie, 90 w II konkursie i 83 w III konkursie). 


Program Inteligentny Rozwój bardzo mocno akcentuje potrzebę wspierania działalności badawczo-rozwojowej. Środki POIR oraz rozwiązania prawne tworzące przyjazne otoczenie dla innowacyjnych firm, w istotnym stopniu przyczyniły się do dynamicznego wzrostu nakładów na działalność B+R, jaki obserwujemy w ostatnich kilku latach. W 2015 roku, kiedy rozpoczynaliśmy wdrażanie POIR, nakłady na działalność B+R wyniosły 18 miliardów złotych. Natomiast szacunkowe dane GUS wskazują, że na działalność B+R w 2018 roku przeznaczono ponad 25,6 miliarda złotych, przy czym 2/3 tych nakładów poniosły przedsiębiorstwa. Doświadczenia związane z dotychczasowymi konkursami skierowanymi do producentów gier wideo pokazują, że także w sektorze kreatywnym możliwa jest realizacja prac B+R, które otwierają przed firmami nowe szanse na rozwój. Dlatego liczę, że również czwarta edycja konkursu organizowanego w ramach programu sektorowego GameINN spotka się z dużym zainteresowaniem wnioskodawców - mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.


Dynamiczny rozwój dzięki innowacjom


Według rządowych danych wartość polskiego rynku gier wideo w roku 2016 wyniosła 1,85 miliarda złotych. Prognoza na rok 2019 to ok. 2,23 miliarda. Specjalnie przygotowana agenda badawcza GameINN i sięgające już ponad 300 milionów złotych wsparcie dla przedsiębiorców w ramach tego programu sektorowego stanowią istotny impuls dla dalszego, dynamicznego wzrostu polskiego gamedevu.


GameINN jest dedykowany całej branży gier wideo, nie tylko twórcom gier. Dofinansowanie otrzymały projekty takie jak: VR Treadmill - wielokierunkowa bieżnia z systemem kontroli ruchu zapewniająca immersję w grach z wirtualną rzeczywistością, platforma testowo-szkoleniowa do weryfikacji praktycznych umiejętności na stanowisku pracy i doskonalenia zawodowego z zastosowaniem technologii VR i AI, gra VR wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach czy platforma sprzętowa wspierająca gry dla niewidomych i słabowidzących ze szczególnym uwzględnieniem gier wieloosobowych i integrujących. Odpowiednio przygotowana agenda badawcza programu sprzyja zgłaszaniu ciekawych i ambitnych projektów.


W NCBR wierzymy w odważne i innowacyjne projekty polskich przedsiębiorców i naukowców i poprzez nasze konkursy umożliwiamy im ich realizację. Skutecznie wspieramy - co potwierdzają statystyki - rozwój tej branży, nie zapominając o kształceniu i doskonaleniu kadr. W konkursach finansowanych z Programu Wiedza Edukacja Rozwój wsparliśmy 47 projektów uczelni wyższych dotyczących doskonalenia kompetencji kadr i studentów lub młodzieży w obszarze IT, na co w ostatnich czterech latach przeznaczyliśmy ponad 83,4 miliona złotych - podkreśla Izabela Żmudka, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.


W czwartym konkursie GameINN miejscem realizacji projektów badawczo-rozwojowych będą województwa inne niż województwo mazowieckie, które ma status regionu lepiej rozwiniętego. Nabór wniosków będzie prowadzony od 16 grudnia 2019 roku do 16 marca 2020 roku.


Szczegółowe informacje o konkursie są dostępne na stronie NCBR.
 

{"register":{"columns":[]}}