W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestujemy w kreatywność i przedsiębiorczość studentów

24.10.2025

360 studentów z dwunastu polskich uczelni weźmie udział w innowacyjnym, pionierskim projekcie „Uczelnie Przyszłości”. Jego celem jest rozwijanie przez nich kompetencji, zwiększających szanse na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. Należą do nich: komunikacja, kooperacja, krytyczne myślenie i kreatywność.

Inwestujemy w kreatywność i przedsiębiorczość studentów

W ciągu 20 lat Polska otrzymała z Europejskiego Funduszu Społecznego prawie 130 mld zł. W tym czasie z programu skorzystało ponad 21,5 mln Polaków; w tym ponad 12 mln kobiet, 8 mln młodych ludzi, 1,3 mln osób z niepełnosprawnościami oraz setki tysięcy nauczycieli, studentów i przedsiębiorców.

- Dzięki EFS powstało już pół miliona nowych firm i setki tysięcy miejsc pracy, tysiące przedszkoli, szkół i uczelni. Dzięki środkom unijnym młodzi ludzie uczą się w nowoczesnych laboratoriach, korzystają z programów mentoringowych, uczestniczą w projektach międzynarodowych. A my inwestujemy w innowacyjne programy takie jak „Uczelnie Przyszłości”

– powiedziała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Monika Sikora na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, gdzie zaprezentowano projekt „Uczelnie Przyszłości”.  

Innowacyjny program dla uzdolnionych studentów

Celem projektu „Uczelnie Przyszłości”, którego pierwsza edycja wystartowała w roku akademickim 2024/2025, jest wdrożenie innowacyjnego Modelu Edukacji Spersonalizowanej (MES). Jest on oparty na autorskich projektach, które realizują studenci na wybranych uczelniach.

W MES, zamiast części regularnych zajęć, student we współpracy z opiekunem ze swojej uczelni, tworzy indywidualną ścieżkę edukacyjną. Realizuje ją przy wsparciu mentorów i mikrokursów. To pozwoli mu na lepsze niż w normalnym trybie studiów rozwinięcie kompetencji kluczowych (tzw. 4K: komunikacja, kooperacja, krytyczne myślenie i kreatywność).

Założeniem MES jest poprawa skuteczności systemu kształcenia wyższego pod kątem nabywania przez studentów kluczowych kompetencji, takich jak np. przedsiębiorczość. To także metoda na powiązanie kształcenia z rynkiem pracy poprzez zaangażowanie  mentorów spoza uczelni do wspierania studentów w realizacji ich projektów oraz stworzenie Biznesowych Zespołów Innowacyjnego Kształcenia.

W poł. października 2024 r. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej podpisało umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju na dofinansowanie projektu „Uczelnie Przyszłości”, który będzie realizowany do 2028 r. Bierze w nim udział dwanaście szkół wyższych: Politechnika Poznańska, Politechnika Gdańska, UAM w Poznaniu, Politechnika Śląska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Uniwersytet Śląski, UMCS w Lublinie, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Politechnika Łódzka, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny. Jego budżet wynosi 65,6 mln zł, w tym dofinansowanie unijne – 62,3 mln zł.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}