W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolej przede wszystkim

23.01.2020

Polska coraz bardziej efektywnie realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. Najważniejszym wyzwaniem jest dokończenie zadań na sieci bazowej TEN-T w perspektywie 2030 r. O planach inwestycyjnych Polski na następną perspektywę finansową UE i obecnie realizowanych projektach rozmawiali dziś w Warszawie uczestnicy Grupy Wysokiego Szczebla ds. inwestycji kolejowych. Dziewięć na dziesięć euro środków płynących z UE na kolej wspiera projekty infrastrukturalne, realizowane przede wszystkim przez PKP PLK SA.

przy stole siedzą uczestnicy spotkania do mikrofonu mówi wiceminister Grzegorz Puda

Ponad 20 mld zł, a więc narastająco 92 proc. środków zarezerwowanych na wsparcie kolei w Programie Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020 ma już konkretny określony w umowach cel inwestycyjny. 30 proc. z tych środków, a więc 7,5 mld zł wydatków kwalifikowalnych udało się już zrefundować z Komisji Europejskiej.

Efektywnie i w pełni zrealizowaliśmy cele założone dla projektów kolejowych w POIiŚ na rok 2019. Polska jest też największym beneficjentem unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w sektorze transportu. Aż 82 proc. dofinansowania z CEF zostało przeznaczone na inwestycje kolejowe a PKP PLK S.A. jest największym beneficjentem CEF w całej UE – mówi Grzegorz Puda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Z instrumentu "Łącząc Europę" CEF realizujemy łącznie 56 projektów transportowych z wkładem unijnym w wysokości 3,9 mld euro.

Podczas dzisiejszego spotkania rozmawiano również o oczekiwaniach Polski i KE dotyczących zakresu wsparcia inwestycji kolejowych w przyszłej perspektywie finansowej. Zarówno Polska jak i KE oczekują przede wszystkim dokończenia kolejowej sieci bazowej TEN-T oraz uczynienia z kolei atrakcyjnego i dostępnego środka transportu.

Zmiany na kolei są w obecnej perspektywie finansowej UE współfinansowane z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, instrumentu finansowego "Łącząc Europę" (CEF), regionalnych programów operacyjnych (RPO) i Programu Polska Wschodnia (PO PW). Warto dodać, że na modernizację kolei w Polsce Unia Europejska przeznaczyła ponad 10 miliardów euro.

W posiedzeniu uczestniczyli m.in. Lucie Žáčková, zastępca kierownika Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej oraz wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel i Ireneusz Merchel prezes zarządu PKP PLK, a także eksperci Inicjatywy JASPERS.

W ramach rządowego Krajowego Programu Kolejowego do 2023 na inwestycje kolejowe przeznaczono blisko 75,7 mld zł. Z tych środków ponad 40,3 mld zł to środki UE pochodzące z POIiŚ, CEF, POPW i RPO. Największe nakłady na projekty w ramach KPK zostały zaplanowane na lata 2020 (16,5 mld zł), 2021 (13,2 mld zł) i 2022 (10 mld zł). Jest to duże wyzwanie. Dlatego właśnie strona publiczna prowadzi intensywne starania o minimalizację ewentualnych zagrożeń dla efektywnej realizacji tak dużego programu inwestycyjnego. Między innymi w tym celu została powołana w MFiPR na prośbę Komisji Europejskiej Grupa Wysokiego Szczebla ds. Inwestycji Kolejowych (HLG). Grupa zajmuje się także przygotowaniami do realizacji projektów w ramach wieloletnich ram finansowych UE 2021-27.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}