W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Minister G. Puda: tunel pod Świną to ogromne ułatwienie komunikacyjne, wpłynie na gospodarkę i bezpieczeństwo

30.06.2023

Długo wyczekiwany tunel pod Świną, który połączy wyspy Wolin i Uznam jest już otwarty. W uroczystości jego uruchomienia, którego budowę wsparła polska część funduszy UE w wysokości blisko 776 mln zł, uczestniczyli przedstawiciele rządu, w tym wicepremier Jarosław Kaczyński, minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki, a także prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz oraz władze Gminy Miasto Świnoujście.

Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda na otwarciu tunelu pod Świną, minister idzie drogą w tunelu, po jego lewej stronie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, po prawej wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk

Tunel pod Świną to nie tylko zwiększenie komfortu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa miasta Świnoujście, ale także ważny impuls dla rozwoju gospodarczego regionu i Polski. To ważny symbol integralności i suwerenności naszego kraju

– powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Świnoujście to jedyne miasto w Polsce, które jest położone w całości na wyspach. Komunikację pomiędzy dwiema największymi z nich – wyspami Uznam i Wolin stanowiły tylko przeprawy promowe, które łączyły Świnoujście z resztą Polski. 

Otwarcie tunelu oznacza ogromne ułatwienie komunikacyjne i transportowe między wyspami. Zamiast długich kolejek oczekiwania na przeprawę promową, przejazd tunelem między wyspami Uznam i Wolin zajmie około dwie minuty. Tunel pod Świną ma długość ponad 1483 m i jest to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce. Na jego budowę przeznaczono blisko 776 mln zł z polskiej części funduszy europejskich.

Tunel, obok budowy Terminala LNG jest kolejną strategiczną inwestycją dofinansowaną z polskiej części funduszy UE zlokalizowaną w Świnoujściu

– powiedział minister Grzegorz Puda. Szef MFiPR zaznaczył, że nasz kraj potrafi pozyskiwać i sprawnie wykorzystywać środki UE.

Jesteśmy jednym z liderów w pozyskiwaniu środków unijnych oraz krajem, który te środki wykorzystuje bardzo skutecznie

– mówił minister funduszy i polityki regionalnej.

Minister Grzegorz Puda powiedział, że intencją rządu jest, aby wsparcie uzyskiwały inwestycje, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju kraju.

Robimy wszystko, aby Polska rozwijała się równomiernie, aby zanikały wyraźne podziały na regiony bogatsze, rozwinięte i te biedniejsze

– podkreślił szef MFiPR.

Tunel po Świną – najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce

Świnoujście to jedyne miasto w Polsce, które jest położone aż na 44 wyspach. Dwie największe z nich zamieszkane to Uznam i Wolin. Do tej pory jedynym połączeniem pomiędzy nimi, a poprzez wyspę Wolin także Uznamu z resztą Polski były dwie przeprawy promowe.

Korzystanie z promów było utrudnieniem nie tylko dla mieszkańców, ale także dla przedsiębiorców i turystów, co było szczególnie odczuwalne w sezonie letnim. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarzało się, że Świnoujście było odcięte od reszty kraju, co z kolei zagrażało jego bezpieczeństwu.

Stałe połączenie pod Świną rozwiąże te problemy. Dzięki budowie tunelu i dróg dojazdowych mieszkańcy miasta, jak i turyści szybciej przedostaną się na drugą stronę, bez uzależnienia od usług promowych.

Tunel pod Świną liczy 1,44 km długości. Umowę na realizację inwestycji podpisano w 2017 r. Dofinansowanie z polskiej części funduszy UE wyniosło  775 677 722,67 zł. Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście, a Inwestorem Zastępczym w jej imieniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}