W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

O prostym języku w komunikacji zdalnej

25.03.2021

Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Powiatowy Urząd Pracy w Polkowicach podpisały Porozumienie na rzecz Prostego Języka. Uroczystość odbyła się online 25 marca. W ten sposób instytucje dołączyły do sieci 39 urzędów, które chcą upraszczać swoją komunikację.

Białe tło, na środku niebieska kropka i napis "prosto i kropka". Na dole logo MFiPR.

Deklaracja na rzecz upraszczania języka to inicjatywa, którą od 2018 roku prowadzi Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). Sygnatariusze zobowiązują się do doskonalenia kompetencji językowych, tworzenia standardów językowych, uwrażliwienia pracowników na potrzeby innych oraz wprowadzania rozwiązań zgodnych z ideą prostego języka.

Nowi promotorzy prostego języka

Ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego (UCL) deklarację podpisała dyrektor generalna Hanna Mazurkiewicz. Do tej pory przedstawiciele ULC uczestniczyli w pracach zespołu do spraw prostego języka w urzędach administracji publicznej, który powstał przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. ULC promuje prosty język również w komunikacji wewnętrznej, między innymi w intranecie.

Powiatowy Urząd Pracy w Polkowicach reprezentowała dyrektor Elwira Błażewska-Dacyszyn. Pracownicy urzędu brali udział w szkoleniach z nowoczesnej komunikacji i zamierzają upraszczać kolejne jej obszary. Podpisanie deklaracji prostego języka to następny krok w upowszechnianiu standardów prostego języka w urzędzie.

Informacje dla organizacji, które chciałyby przystąpić do Porozumienia na rzecz Prostego Języka

Dobre praktyki

Podczas czwartkowego spotkania projekt „Ulga językowa” przedstawili pracownicy Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej, czyli instytucji, które miesiąc temu podpisały porozumienie. Celem projektu jest uproszczenie języka komunikacji z podatnikami. Prosty język to jedna z wartości w strategii MF i KAS na lata 2021-2024.

Uczestnicy spotkania poznali też dobre praktyki w zakresie komunikacji zdalnej wykorzystywane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Natomiast językoznawczynie z Uniwersytetu Warszawskiego zaprezentowały aplikację Klarnet pomagającą w redagowaniu prostych tekstów.

Z kolei o upraszczaniu języka Funduszy Europejskich, również w kontekście nowej perspektywy środków unijnych na lata 2021-2027, mówiła Agata Zielińska, rzeczniczka Funduszy Europejskich. MFiPR od kilku lat upowszechnia prosty język mówienia o funduszach i prowadzi kampanie edukacyjne pod hasłem „Prosto i kropka”. W resorcie działa też sieć liderów prostego języka.

{"register":{"columns":[]}}