W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

O przyszłości ZIT-ów w Koszalinie

17.02.2022

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to forma współpracy samorządów współfinansowana z Funduszy Europejskich. W nowej perspektywie unijnej ZIT-y będą mogły korzystać również z pieniędzy programu krajowego - Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Na ten cel planowane jest przeznaczenie 1,75 mld euro. O przyszłości ZIT-ów mówił wiceminister Waldemar Buda w Koszalinie.

Trzech mężczyzn przed mikrofonami. W środku stoi wiceminister Waldemar Buda.

Przy pomocy ZIT-ów samorządy miast i ich obszarów funkcjonalnych mogą wspólnie realizować inwestycje dofinansowane z funduszy unijnych. Formuła ZIT umożliwia wyjście poza sztywne granice administracyjne samorządów, co sprzyja poprawie efektywności polityki spójności

– powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Szanse i wyzwania

W nowej perspektywie unijnej planowane jest, aby ZIT-y będą mogły korzystać również z pieniędzy programu krajowego - Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Na ten cel planujemy przeznaczyć 1,75 mld euro

– podkreślił wiceminister Waldemar Buda.

Wsparcie FEnIKS dla ZIT-ów będzie dedykowane interwencji w rozwój czystego transportu miejskiego, zarówno w wymiarze infrastrukturalnym, taborowym i cyfryzacyjnym.  Wsparcie finansowe będzie przeznaczone dla inwestycji w infrastrukturę i tabor szynowy publicznego transportu zbiorowego, węzły przesiadkowe (w tym: parkingi P&R poza centrami miast), miejskie systemy ITS dla uprzywilejowania, usprawnienia usług publicznego transportu miejskiego oraz ruchu niezmotoryzowanego (pieszo-rowerowego), rozwiązania IT.

W ramach realizowanych projektów transportu publicznego możliwe będzie też sfinansowanie wydatków związanych z obsługą i integracją usług transportu publicznego dostosowanego do potrzeb wszystkich użytkowników (zaplecza techniczne dla taboru, dostosowanie infrastruktury miejskiej do obsługi transportu publicznego i pasażerów, infrastruktura wspierająca rozwój aktywnej mobilności i mikromobilności, dostosowanie systemu sprzedaży biletów i systemu informacji pasażerskiej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami).

Działania KKBOF

ZIT Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego (KKBOF) dysponował w ramach programu regionalnego 2014-2020 kwotą w wysokości około 40 mln euro. Środki te w zdecydowanej większości zostały już wykorzystane na realizację projektów.

Z pieniędzy przeznaczonych  na wdrażanie projektów wynikających ze strategii ZIT zrealizowano szereg działań w obszarach rozwoju transportu niskoemisyjnego. Fundusze unijne wykorzystano m.in. na dofinansowanie zakupu taboru autobusowego oraz budowę ścieżek rowerowych, przebudowę dróg lokalnych i łączenia ich z węzłami dróg ekspresowych S6 i S11, wsparcie przedsiębiorców i opieki przedszkolnej oraz edukację szkolną

– wymienił wiceminister Waldemar Buda.

Warunki realizacji ZIT

Warunkiem otrzymania wsparcia dla projektów obejmujących inwestycje w transport miejski jest Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP). Obecnie obowiązek posiadania takiego planu przewidywany jest przede wszystkim dla miast wojewódzkich. Trwają negocjacje dotyczące warunku posiadania SUMP dla miast średnich.

Mam nadzieję, że niezależnie od wyniku negocjacji, przygotowany SUMP będzie dobrym instrumentem planowania mobilności 

– zaznaczył Waldemar Buda.

Aby wesprzeć proces przygotowania SUMP, Centrum Unijnych Projektów Transportowych w lutym br. ogłosi nabór konkursowy, kierowany  do miast średnich, na przygotowanie planów mobilności.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}