W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica Suwałk oddana do użytku

13.04.2019

Kierowcy od 13 kwietnia mogą korzystać z prawie 13-kilometrowej obwodnicy Suwałk. Wartość inwestycji to ponad 390 milionów złotych. Odcinek drogi dostał dofinansowanie z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Na zdjęciu znajduję się grupa osób wśród nich między innymi Dyrektor Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Jarosław Orliński. Stoją pod białym namiotem z napisem "Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad". Z boku stoi flaga Polski i Unii Europejskiej.

Obwodnica wyprowadza z Suwałk ruch tranzytowy samochodów ciężarowych, których  przez miasto przejeżdżało średnio ponad 5 tysięcy na dobę. 

Obwodnica Suwałk to część projektu pod nazwą Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko, który jest współfinansowany ze środków unijnych z Instrumentu „Łącząc Europę”. Łączna wartość inwestycji wynosi ponad  795 milionów euro, w tym dofinansowanie z Instrumentu „Łącząc Europę” to  406,50 miliona euro

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę ok. 109,94 kilometra drogi oraz między innymi budowę 7 węzłów drogowych, konstrukcji mostowych, budowę stref obsługi i odpoczynku dla podróżnych. Zakończenie robót budowlanych na całym odcinku planowane jest na lipiec 2021 r.

Projekt został podzielony na następujące odcinki realizacyjne:

1) obwodnica Suwałk o długości 12,83 kilometra (odcinek zakończony),

2) druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna o długości 6,59 kilometra (planowane zakończenie robót w marcu 2020 roku),

3) Szczuczyn – Raczki o długości 66,36 kilometra, planowane zakończenie robót w lipcu 2021 roku,

4) Suwałki - Budzisko (granica państwa) o długości 24,16 kilometra (planowane zakończenie robót w lipcu 2020 roku).

Droga S61 jest elementem międzynarodowej trasy Via Baltica biegnącej z Polski przez Litwę i Łotwę  do Estonii, o łącznej długości około 970 kilometrów, z czego w Polsce znajduję się ponad 300 kilometrów trasy. Jest również częścią korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie. Droga ekspresowa S61 razem z drogą A5 po stronie litewskiej zapewni ciągłość korytarza po obu stronach granicy.

Obwodnica Suwałk to także pierwszy na Podlasiu odcinek „eski” o nawierzchni z betonu cementowego, który jest przystosowany do ruchu ciężkiego. Ten rodzaj betonu charakteryzuje się odpornością na odkształcenia oraz niższymi kosztami utrzymania w porównaniu z nawierzchnią asfaltową.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
15.04.2019 11:34 Zuzanna Orczyc-Musiałek
Pierwsza publikacja:
15.04.2019 11:34 Zuzanna Orczyc-Musiałek
{"register":{"columns":[]}}