W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pociągi i tramwaje na dobrym torze

25.11.2020

Po torach w Polsce jeżdżą coraz nowocześniejsze składy kolejowe i tramwajowe. Modernizacja taboru jest możliwa dzięki przemyślanemu inwestowaniu środków krajowych i europejskich. Z okazji Dnia Kolejarza i Tramwajarza, który przypada 25 listopada, prezentujemy podsumowanie tego, co w ostatnich latach udało się zrobić w transporcie publicznym.

Na górze napis: 25 listopada - Dzień Kolejarza i Tramwajarza. Zdjęcie przedstawiające pędzący pociąg. Na dole logo Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej

Bezpieczny, ekologiczny, coraz bardziej komfortowy to pierwsze skojarzenia z transportem szynowym, który od lat zmienia się na plus. Jest to możliwe między innymi dzięki inwestowaniu pieniędzy krajowych oraz z Funduszy Europejskich. Dziś jeździmy po zmodernizowanych liniach kolejowych i tramwajowych, w nowoczesnych, dostępnych, szybszych pociągach i tramwajach, które coraz lepiej spełniają oczekiwania pasażerów. Wiemy, że inwestycja w transport publiczny to dobra inwestycja

– mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Kolej na kolej

34 – tyle nowych pociągów jeździ już po polskich torach dzięki projektom, na które środki unijne przeznaczyło Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Inwestycje były realizowane również za pomocą pieniędzy krajowych. W planach jest zakup kolejnych 108. Do tej pory zmodernizowano też 238 składów z planowanych 368. Nowe pojazdy zostały kupione między innymi przez PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, PKP SKM w Trójmieście, Koleje Dolnośląskie, a także zarządy województw podkarpackiego, wielkopolskiego i małopolskiego. Całkowita wartość tych projektów to prawie 5,4 miliarda złotych, z czego dofinansowanie unijne w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko wynosi blisko 1,9 miliarda złotych. Pozostałe środki to wkład krajowy.

Co te zmiany oznaczają dla podróżnych i pracowników kolei? Nowe pojazdy muszą spełniać wiele norm – są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, mają limit dopuszczalnej emisji hałasu, zachowują odpowiednie standardy bezpieczeństwa w tunelach. Pociągi są też wyposażone w europejski system sterowania ruchem kolejowym.

Po mieście tramwajem

340 – tyle nowych tramwajów zasili tabor w polskich miastach. Z części nowoczesnego taboru już korzystają mieszkańcy Wrocławia, Poznania i Gorzowa Wielkopolskiego. Dla stolicy Dolnego Śląska kupiono 56 nowych wieloczłonowych tramwajów z dodatkowym wyposażeniem obsługowym. O 60 jedno- i dwukierunkowych tramwajów wzbogacił się Poznań. Natomiast w Gorzowie Wielkopolskim po raz pierwszy na tory wyjechało 14 tramwajów niskopodłogowych.

Wartość tych trzech projektów to 884,5 miliona złotych, z czego dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko wynosi niemal 345 milionów złotych. Inwestycja mogła również liczyć na wsparcie z pieniędzy krajowych.

{"register":{"columns":[]}}