Polski odcinek Via Baltica ukończony
02.10.2025
Od dziś kierowcy mogą już jeździć dwoma nitkami obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61. Po oddaniu do ruchu tego 13-kilometrowego odcinka gotowa jest cała polska część szlaku Via Baltica.
Ta międzynarodowa droga biegnie z Warszawy przez Łomżę i Suwałki, dalej przez Litwę i Łotwę aż do stolicy Estonii Tallina .
To przełomowy moment. Po ponad 30 latach dyskusji o przebiegu trasy i przygotowań skończyliśmy budowę tej ważnej drogi łączącej Litwę, Łotwę i Estonię oraz północno-wschodnią Polskę z Warszawą i Unią Europejską.
W sposób wymierny skraca ona podróż na zachód i południe Europy. Via Baltica nie powstałaby, gdyby nie fundusze europejskie
– mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.
I dodaje:
Dzięki budowie nowych dróg ekspresowych i autostrad Polska jest istotnym hubem transportowym. Inwestycje drogowe finansowane z pieniędzy unijnych, w tym oddany dziś ostatni fragment Via Baltica służą też Polakom. Poprawiają nie tylko komfort podróży, ale też bezpieczeństwo i skracają dystanse pomiędzy polskimi miastami
i regionami.
Dzięki Via Baltica mieszkańcy Suwałk, Ełku, Łomży szybko i bezpiecznie dojadą do stolicy.
A mieszkańcy stolicy na Mazury i Podlasie. Via Baltica przyczyni się też do rozwoju ruchu turystycznego w północno-wschodniej Polsce. Liczymy, że dzięki tej drodze na Mazurach i Podlasiu będzie też więcej turystów z Litwy, Łotwy, Estonii a nawet z Finlandii. Przede wszystkim zaś ta trasa przyczyni się do lepszego rozwoju gospodarczego tej części Polski. Nowa droga przyciągnie inwestorów.
Ponad 310 kilometrów łączących Europę
Na całej długości polskiego odcinka została dofinansowana z Funduszy Europejskich. Od 2004 roku drogi S8 i S61 były budowane ze wsparciem z pieniędzy unijnych. W sumie dofinansowanie wyniosło prawie 3,3 mld zł d. Dodatkowo, 109,94 km drogi S61 na odcinku Szczuczyn - Budzisko (granica państwa), było dofinansowane z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w kwocie 379,6 mln euro.
Via Baltica stanowi strategiczne połączenie drogowe między Polską a krajami bałtyckimi (Litwą, Łotwą i Estonią) oraz całą Europą Środkową, należąc do sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Ukończenie tej inwestycji pozwoli na lepszą komunikację i sprawny międzynarodowy transport towarów. Dzięki trasie poprawi się także bezpieczeństwo i komfort podróży.
Oddanie do ruchu drugiej jezdni obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 kończy projekt budowy drogi ekspresowej S61 na odcinku Łomża Zachód – Stawiski. Wybudowano łącznie 29,35 km dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym. Inwestycja otrzymała wsparcie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
w wysokości 245,9 mln zł.