W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ponad 5 mld zł z budżetu państwa na Drogę Czerwoną i modernizację Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni

04.09.2025

W dwóch funduszach celowych rząd zabezpieczył w sumie 5,1 mld zł na budowę tzw. Drogi Czerwonej - przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy do portu w Gdyni - oraz gruntowną modernizację Estakady Kwiatkowskiego. To jedne z najbardziej wyczekiwanych inwestycji, o które od lat zabiegały władze Gdyni i Pomorza

Dziewięć osób stoi obok siebie. Wśród nich mówiący do mikrofonów wiceminister Jacek Karnowski.

Rada Ministrów podjęła już niezbędne decyzje, które potwierdzają, że pieniądze na oba zadania będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (w przypadku Drogi Czerwonej) oraz z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (w przypadku Estakady Kwiatkowskiego). 

To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Powstanie droga prowadząca do portu w Gdyni - ze strategicznego punktu widzenia niezwykle istotnego nie tylko dla naszego kraju, ale także dla Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO). Dzięki decyzji polskiego rządu przekazano 4,5 mld zł na budowę Drogi Czerwonej i 600 mln zł na remont Trasy Kwiatkowskiego. Było to możliwe dzięki staraniom MFiPR oraz resortów infrastruktury i obrony narodowej, które polegały na wycofaniu tych środków z części pożyczkowej KPO i przeznaczeniu ich równowartości na ten cel w funduszach celowych rozwoju dróg

– powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.

Plany inwestycyjne na Drogę Czerwoną

Zgodnie z aktualnymi założeniami nowa Droga Czerwona ma stanowić „przedłużenie" istniejącej Obwodnicy Trójmiasta – jej przebieg ma rozpocząć się przy węźle drogowym w Chyloni oraz prowadzić obok terenów przemysłowych i tzw. doliny logistycznej. Nowa arteria przetnie się też z Estakadą Kwiatkowskiego i docelowo poprowadzi aż do terminalu promowego oraz planowanego Portu Zewnętrznego. Otrzyma również status drogi krajowej.

Koncepcyjnie inwestycja jest podzielona na trzy odcinki:

  • Gdynia Chylonia (z węzłem) – Trasa Kwiatkowskiego (z węzłem),
  • Trasa Kwiatkowskiego – Węzeł Ofiar Grudnia '70 (z węzłem),
  • Węzeł Ofiar Grudnia '70 – Terminal Promowy (z węzłem).

Najbardziej zaawansowane są przygotowania związane z pierwszym odcinkiem. Obecnie opracowywana jest jego koncepcja programowa. Następnym krokiem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która otworzy drogę do poszukiwania projektanta i wykonawcy w przetargu.

{"register":{"columns":[]}}