W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Port zewnętrzny w Porcie Gdynia – inwestycja w formule PPP

15.11.2019

Na wodach u wejścia do obecnego portu w Gdyni powstanie nowy głębokowodny terminal kontenerowy. Wartość inwestycji, której sfinansowanie jest planowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, wyniesie około 3,5 miliarda złotych netto.

Wiceminister Waldemar Buda podczas podpisania umowy dotyczącej portu wewnętrznego w Porcie Gdynia.

Budowa portu wewnętrznego w Gdyni to jeden z największych projektów rządowych realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Cieszę się, że dziś ten ważny i skomplikowany projekt przechodzi do kolejnego etapu realizacji. To czas, w którym musimy szukać coraz więcej możliwości finansowania poza dotacjami unijnymi, a partnerstwo publiczno-prywatne jest bardzo dobrym rozwiązaniem – powiedział wiceminister Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. PPP podczas konferencji, na której zarząd Portu Morskiego Gdynia podpisał umowę z konsorcjum firm doradczych EY, Domański Zakrzewski Palinka, WYG International.

Zadaniem firm doradczych będzie wspomaganie zarządu MPG w procesie prowadzącym do zawarcia i uruchomienia umowy z partnerem prywatnym. Konsorcjum firm doradczych przeprowadzi między innymi oceny efektywności i studium wykonalności. Umowa obejmuje doradztwo kompleksowe, co oznacza, że konsorcjum doradców zapewnia wsparcie ekspertów prawnych, finansowo-ekonomicznych, technicznych oraz rynkowych.

Postępowanie na wybór partnera prywatnego ma być formalnie ogłoszone w 2020 roku. Projekt rozbudowy Portu Gdynia będzie tym samym jedną z inwestycji realizujących zobowiązanie przyjęte w „Polityce Rządu w zakresie rozwoju rynku PPP”.

Inwestycja ma być portem głębokowodnym mającym możliwość obsługiwania największych jednostek. Port, wyposażony w intermodalny terminal kolejowy, będzie służył do przeładunku kontenerów. Znajdzie się w nim również miejsce do składowania komponentów morskich farm wiatrowych. Pojemność portu wyniesie 2,5 mln TEU.

 

{"register":{"columns":[]}}