W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza kolejny kolejowy projekt CEF. Umowa na projektowanie tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi podpisana

23.11.2021

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zawarł umowę na projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości, zlokalizowanego na zachód od stacji Łódź Fabryczna. To pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową. Tunel będzie kluczowym fragmentem trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Na scenie sześć osób w tym minister Waldemar Buda z dokumentem na projekt tunelu CPK

Dziś na dworcu Łódź Fabryczna odbyła się uroczystość podpisania umowy na projekt budowlany tunelu CPK. To właśnie tutaj w 2023 r. planowane jest rozpoczęcie podziemnych prac budowlanych. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość zawartego kontraktu to 59,8 mln zł netto.

Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego Instrumentu Łącząc Europę („Connecting Europe Facility – CEF). Na tunel trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020 czyli prawie 60 mln zł dofinansowania z CEF. 

W ramach ostatniego rozdania CEF Polska znalazła się na pierwszym miejscu według wartości dofinansowania wśród wszystkich krajów UE, które ubiegały się o fundusze. Największym beneficjentem tego konkursu wśród podmiotów z Polski została spółka CPK. Dzisiejsza umowa na projektowanie to dowód na to, że to była dobra decyzja, a prace idą do przodu

– powiedział Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. To element tzw. szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Projektowany tunel będzie miał ponad cztery kilometry długości.

Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na dworcu Łódź Fabryczna.  Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery “Y”.

Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T. Korytarz przechodzi przez Finlandię, kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię, czyli jest częścią elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.
 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}