W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tarcze Katarzyna i Faustyna rozpoczęły pracę w Łodzi

30.12.2020

Ruszyły tarcze, które wydrążą kolejowy tunel średnicowy łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Duża tarcza Katarzyna rozpoczęła prace przy dwutorowym tunelu do Łodzi Fabrycznej, a mniejsza tarcza Faustyna wykona 4 jednotorowe tunele do Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec. Inwestycja powstaje przy wsparciu pieniędzy krajowych i unijnych.

tarcza Katarzyna w miejscu drążenia

Inwestycja realizowana w Łodzi wpłynie na poprawę jakości połączeń kolejowych w całym kraju. Dzięki węzłowi pod Łodzią powstanie „małe metro” na co dzień umożliwiające sprawną komunikację mieszkańcom miasta. To również istotne przedsięwzięcie w kontekście połączeń dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, które zwiększą potencjał inwestycyjny i turystyczny województwa łódzkiego

- mówił podczas inauguracji Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

W zorganizowanej przez inwestora – PKP PLK SA inauguracji drążenia uczestniczyli wicepremier Piotr Gliński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tunel w Łodzi łączy Polskę

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

W ramach projektu powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.

Projekt „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany z funduszy unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,2 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.

Budowa kolejowych tras metodą TBM

Wykorzystywana w budowie tuneli technologia TBM polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie. Tarcza „mechanicznego kreta” obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane są kolejne pierścienie z tubingów. W ciągu doby maszyna może ułożyć około 10-15 m obudowy tunelu. Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską.

Tradycją jest, że maszyny drążące tunele otrzymują imiona żeńskie. Tarczom pracującym w Łodzi nadano imiona Katarzyna i Faustyna. Imię patronki kolejarzy św. Katarzyny Aleksandryjskiej otrzymała większa tarcza, mniejszej maszynie nadano imię Faustyna, po patronce Łodzi św. Faustynie Kowalskiej.

Równolegle do działań na budowie, prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).

Materiały

strona projektu
{"register":{"columns":[]}}