W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tunel pod Ursynowem otwarty dla kierowców

20.12.2021

Minister Grzegorz Puda wziął udział w wydarzeniu, podczas którego Premier Mateusz Morawiecki otworzył fragment drogi ekspresowej S2 – od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa wraz z tunelem pod Ursynowem. - To kolejny element, tak ważnej przede wszystkim dla mieszkańców stolicy, Południowej Obwodnicy Warszawy. Inwestycja dofinansowana z Funduszy Europejskich i pieniędzy krajowych w znacznym stopniu przyczyni się do odciążenia centrum stolicy od nadmiernego ruchu drogowego – powiedział podczas otwarcia minister Grzegorz Puda.

Na tle tunelu stoją od lewej minister Grzegorz Puda, Komisarz UE ds. Rolnictwa Janusz Wojciechowski oraz premier Mateusz Morawiecki

Realizacja inwestycji usprawni połączenie pomiędzy dzielnicami miasta: Mokotowa, Ursynowa, Wawra oraz podniesie komfort jazdy użytkowników drogi. Bardzo ważnym elementem otwieranego dziś projektu jest tunel pod Ursynowem.

To obecnie najdłuższy tego rodzaju obiekt w Polsce – 2,3 km. Nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu czuwa bez przerwy nowoczesna technologia

– przypomniał minister Grzegorz Puda.

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła „Puławska” do węzła „Lubelska” w ciągu drogi ekspresowej S2 to koszt ponad 4 mld zł.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przekazało na ten projekt 1,7 mld zł dofinansowania z funduszy europejskich

– podkreślił minister Grzegorz Puda.

S2 wpisuje się w większy unijny kontekst: droga położona jest w korytarzu Morze Północne-Bałtyk i jest częścią rdzenia transeuropejskiej sieci transportowej.

Tunel pod Ursynowem to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce. Nad bezpieczeństwem użytkowników ruchu czuwa nowoczesna technologia.

Sygnały z kamer i czujników trafiają do Centrum Zarządzania Tunelem pracującego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Tu przetwarzane są przez system zarządzania ruchem.

Budynek został wybudowany również przy wsparciu środków unijnych, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), w projekcie pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I.

Nowoczesne systemy na bieżąco reagują na sytuację w tunelu. Sytuację non stop monitorować będą 134 kamery. Dostęp do monitoringu, oprócz Centrum Zarządzania Tunelem będzie miała Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

W ścianach tunelu ulokowano 28 nisz alarmowych. W każdej niszy alarmowej znajduje się telefon alarmowy, gaśnica, koc przeciwpożarowy, hydranty.

Miejsce przed wjazdem do tunelu może również pełnić rolę lądowiska dla helikopterów.

{"register":{"columns":[]}}