W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Marcin Horała: inwestycja w Sieradzu to modelowy przykład współpracy między inwestorem a samorządem lokalnym

14.07.2023

Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała podpisał porozumienie między Centralnym Portem Komunikacyjnym a prezydentem Sieradza ws. budowy węzła przesiadkowego w tym mieście. To usprawni system połączeń kolejowych między Sieradzem, regionem łódzkim i resztą kraju. 

Pięć osób stoi obok siebie. W środku z teczką w rękach stoi wiceminister Marcin Horała.

W obszarze miasta i gminy Sieradz planowana jest budowa linii kolejowej i węzła przesiadkowego. Połączenie linii „igreka” z funkcjonującą linią nr 14, przebiegającą przez centrum miasta pozwoli na bezpośredni wjazd do centrum miasta pociągów KDP oraz włączenie stacji PKP Sieradz do układu połączeń KDP. To z kolei – w przyszłości – pozwoli na uruchomienie nowych i szybkich połączeń kolejowych między Sieradzem a całą Polską. Dla przykładu po uruchomieniu „igreka” z Sieradza do Warszawy dojedziemy w nieco ponad 1 godz. (zamiast ponad 2 godz. jak obecnie), a do Łodzi w ok. 25 minut (dzisiaj taka podróż trwa około godziny).

Dzięki temu porozumieniu zostanie wypracowana koncepcja przestrzenna obejmująca obszar stacji Sieradz i jej otoczenie w zakresie niezbędnym do zlokalizowania elementów multimodalnego węzła przesiadkowego umożliwiającego integrację transportu kolejowego, autobusowego, samochodowego oraz pieszego, z wykorzystaniem m.in. rowerów

– podkreślił sekretarz stanu w MFiPR Marcin Horała na konferencji prasowej z udziałem prezydenta Sieradza Pawła Osiewały. W wydarzeniu uczestniczyli również: marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber, wicewojewojewoda łódzki Marcin Buchali i parlamentarzyści.

Podpisane porozumienie stanowi kontynuację wspólnego działania spółki CPK z miastem Sieradz w sprawie opracowania funkcjonalnej koncepcji węzła przesiadkowego i otoczenia dworca. Przykład Sieradza pokazuje również, że linie kolejowe CPK są budowane nie tylko na potrzeby dużych miast. 

Na inwestycjach CPK zyskają nie tylko duże ośrodki, ale także miasta powiatowe takie właśnie jak Sieradz. Nowy węzeł przesiadkowy CPK odmieni otoczenie stacji w tym mieście. W ten sposób realnie zmieniamy infrastrukturę Polski powiatowej

– przyznał wiceminister Marcin Horała. 

Bardzo ważnym elementem przygotowania i realizacji takich inwestycji jak ta jest ścisła współpraca spółki CPK z władzami samorządowymi, zarządcami infrastruktury kolejowej i drogowej. Pozwoliło to uzyskać efekt synergii w opracowaniu wielu rozwiązań na obszarze miasta i gminy Sieradz oraz wypracować modelowy przykład współpracy między inwestorem a samorządem lokalnym. 

{"register":{"columns":[]}}