W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Marcin Horała na posiedzeniu polsko-ukraińskiej międzyrządowej komisji ds. współpracy gospodarczej

22.09.2022

Współpraca w dziedzinie transportu i infrastruktury ze szczególnym uwzględnieniem rozbudowy sieci Kolei Dużych Prędkości – to jeden z głównych tematów poruszonych na posiedzeniu polsko-ukraińskiej międzyrządowej komisji ds. współpracy gospodarczej, które odbyło się w Rzeszowie. W wydarzeniu uczestniczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała. 

 Wiceminister Puda siedzi w środku przy długim stole po prawej stronie.

Spółka CPK jako jedyna w Polsce inwestuje w rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości. Jesteśmy odpowiedzialni za realizację ambitnego Programu Kolejowego, który przewiduje budowę prawie 2000 km nowych linii kolejowych, w większości w parametrach KDP. Dlatego popieramy pomysł budowy takiej linii na odcinku Warszawa-Kijów. Oprócz trasy biegnącej przez Jagodzin, chcemy też zaproponować drugie połączenie KDP Polska-Ukraina. Spółka CPK planuje budowę trasy kolejowej Trawniki – Zamość – Bełżec. Po stronie ukraińskiej taka linia mogłaby zostać przedłużona do Lwowa i Kijowa

- powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.

Proponowane przez nas połączenie do Lwowa można byłoby również przedłużyć na wschód od Karpat aż do portów czarnomorskich Ukrainy i Rumunii. Byłoby to najkrótsze geograficznie połączenie między Morzem Czarnym i Bałtyckim, które zapewniłoby alternatywne trasy transportu w przypadku blokady Morza Czarnego

- dodał wiceszef MFiPR.

W lipcu 2022 r. Komisja Europejska zaproponowała też przedłużenie Europejskich Korytarzy Transportowych na Ukrainę. W tym kontekście polski rząd sugeruje modyfikację przebiegu korytarza „Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie” w taki sposób, który uwzględniałby realizowaną przez CPK linię KDP z Lublina do Lwowa i dalej na południe do Rumunii.  

 Jesteśmy gotowi do współpracy ze stroną ukraińską w tej sprawie i do wspólnego działania na rzecz zmiany przebiegu Europejskich Korytarzy Transportowych. Uwzględnienie proponowanej linii w przebiegu korytarzy otworzyłoby drogę do pozyskania środków unijnych na jej budowę po obu stronach naszej granicy

– podkreślił Marcin Horała.  

Strona polska zaoferowała też swoim partnerom z Ukrainy skorzystanie z naszych standardów technicznych KDP oraz wsparcie w ich implementacji.

{"register":{"columns":[]}}