W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Marcin Horała: zależy nam, aby debata publiczna nt. CPK była merytoryczna

04.10.2022

Na jakim etapie jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli największego projektu infrastrukturalnego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej? Jakie ma znaczenie w rozwoju ruchu lotniczego i w zwalczaniu wykluczenia transportowego? Czy nowe lotnisko i sieć kolejowa wpłyną na pozycję polskiego systemu transportowego na arenie międzynarodowej? O  tych i innych aspektach realizacji budowy CPK dyskutowali eksperci oraz senatorowie podczas konferencji w Kancelarii Senatu. W spotkaniu wziął udział wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Wiceminister Marcin Horała stoi przy pulpicie i mówi do mikrofonu. Obok niego, po prawej stronie, siedzi wicemarszałek Senatu Maria koc oraz senator PiS.

Konferencja „CPK – klucz do bezpieczeństwa i rozwoju Polski” została zorganizowana z inicjatywy wicemarszałek Senatu Marii Koc. Prelegenci – kierownictwo spółki oraz eksperci z dziedziny wojskowości i transportu – przedstawili najważniejsze aspekty dotyczące realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Całość inwestycji CPK można porównać do kluczowych inwestycji II RP jak budowa portu w Gdyni czy Centralnego Okręgu Przemysłowego. Ma ona podobną, a nawet większą, skalę, znaczenie i prognozowany wpływ na życie codzienne milionów Polaków i rozwój rynku lotniczego, a co za tym idzie na rozwój społeczno-gospodarczy całego kraju

– powiedział Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zależy nam na tym, aby debata publiczna nt. CPK była merytoryczna. Dlatego zaprosiliśmy ok. 20 ekspertów ds. infrastruktury lotniczej, drogowej i kolejowej oraz senatorów, którzy z różnych perspektyw omówili tę – jakże ważną dla dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski – inwestycję

- dodał wiceszef MFiPR.

Oprócz takich kwestii, jak aktualny stan prac w poszczególnych podprogramach, status pozyskiwania finansowania dla CPK czy perspektywy rozwoju ruchu lotniczego w Polsce, przenalizowano również kwestię wpływu CPK na wzmocnienie bezpieczeństwa kraju i oddziaływanie Portu Solidarność na lotniska regionalne w Polsce. Wśród ekspertów spoza spółki głos zabrali m.in.: gen. Dariusz Wroński, prezes Zarządu Kraków Airport Radosław Włoszek i prezes PLL LOT Rafał Milczarski. Prelegenci podkreślali wagę inwestycji w rozwoju całego kraju zarówno pod względem gospodarczym, jak też z perspektywy pojedynczego mieszkańca, który w przyszłości zyska szybkie połączenia kolejowe oraz dostęp do lotniska obsługującego loty międzykontynentalne.

Centralny Port Komunikacyjny jest w trakcie zaawansowanych prac przygotowawczych – zostały opublikowane warianty inwestorskie odcinków kolejowych między Warszawą a Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem, a także samego Portu Solidarność. W tej chwili spółka jest w przededniu złożenia wniosku o decyzję środowiskową dla lotniska. Najbardziej zaawansowanym projektem jest tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi – w sierpniu CPK złożył wniosek o decyzję lokalizacyjną. Pierwsze prace budowlane mają ruszyć w 2023 roku.

{"register":{"columns":[]}}