W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wygodniej, bezpieczniej i szybciej koleją w Bieszczady

01.07.2025

Fundusze Europejskie rozwijają kolej w Polsce Wschodniej. Dzięki unijnemu wsparciu zrewitalizowany zostanie odcinek linii kolejowej nr 108 między Jasłem a Nowym Zagórzem. To ważny krok w kierunku poprawy dostępności południowo-wschodniej Polski i Bieszczad.

Na grafice napis rewitalizacja kolei na Podkarpaciu

Czas przejazdu z Rzeszowa do Krosna czy Sanoka ma skrócić się o 20-25 minut, a pociągi będą mogły przewozić cięższe ładunki. To efekt realizacji prac rewitalizacyjnych na linii kolejowej nr 108 od Jasła do Nowego Zagórza, w ramach których zostanie zmodernizowanych 56 km torów oraz wybudowane 3 km nowej linii kolejowej. Powstaną 3 tunele kolejowe i 3 wiadukty drogowe. Zmodernizowanych zostanie 18 stacji i przystanków. Ważnym elementem projektu jest budowa 6 nowych przystanków. 

Projekt obejmuje również budowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz modernizację urządzeń sterowania ruchem. Bezpieczeństwo poprawi przebudowa 80 przejazdów kolejowo-drogowych. Cała nowa i przebudowana infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Przedsięwzięcie pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie” jest realizowane z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027. Wartość inwestycji wynosi 1,7 mld zł, z czego 1,2 mld zł to dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej. Inwestycja zostanie zakończona do 2029 roku.

Nowoczesna kolej w Polsce Wschodniej

Nabór projektów do dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej potrwa do 18 grudnia 2025 roku. Do objęcia wsparciem kwalifikują się projektu ujęte w Krajowym Programie Kolejowym. Zakres wsparcia obejmuje również przebudowę i modernizację dworców kolejowych. Budżet naboru wynosi 3 mld zł na projekty liniowe (beneficjent: PKP PLK S.A) oraz 100 mln zł na projekty dot. dworców kolejowych (beneficjent: PKP S.A.).

Do tej pory dofinansowanie otrzymały trzy projekty o łącznej wartości 855 mln zł. Wśród nich inwestycja PKP PLK pn. „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice – Padew” (tzw. trójstyk, stanowiący domknięcie układu komunikacyjnego w południowej części makroregionu). Środki przeznaczono także na modernizację dworców kolejowych w Chełmie i Rzeszowie, realizowaną przez zarządcę infrastruktury dworcowej PKP S.A. 

Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej

Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027 to kontynuacja wsparcia rozwoju wschodnich województw naszego kraju: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego oraz regionalnej części województwa mazowieckiego (bez Warszawy i 9 otaczających ją powiatów).

Budżet programu wynosi 2,65 mld euro.
 

{"register":{"columns":[]}}