W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Mamy decyzję ZRID dla obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78

01.03.2022

Rozpoczynamy etap realizacji prawie 17-kilometrowego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. Wartość tej inwestycji to prawie 478 mln zł. To pierwszy z dwóch odcinków obwodnicy o łącznej długości ponad 24 km, która pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum tych miast.

Fotografia z lotu ptaka na istniejącą drogę krajową nr 78. W dolnej części fotografii droga ma przekrój dwujezdniowy, który w środkowej i górnej części zmienia się w przekrój jednojezdniowy. W tym właśnie miejscu zlokalizowany jest początek pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia.

Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zamyka etap projektowania. W najbliższych dniach przekażemy wykonawcy teren inwestycji, co pozwoli na rozpoczęcie prac przygotowawczych. Główny front robót rozpocznie się niezwłocznie z nastaniem dogodnych warunków atmosferycznych. 

Nabywanie nieruchomości i odszkodowanie

Decyzja ZRID zatwierdza m.in. podziały nieruchomości oraz określa działki, które przechodzą z mocy prawa na własność Skarbu Państwa. Wysokość odszkodowania za nieruchomości ustali Wojewoda Śląski w postępowaniu administracyjnym, po uzyskaniu opinii niezależnego rzeczoznawcy majątkowego (w formie operatu szacunkowego), określającej wartość nieruchomości. Postępowanie kończy się wydaniem decyzji o ustaleniu odszkodowania.

Lokalizacja i cel inwestycji

Obwodnica Poręby i Zawiercia pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. Dwujezdniowa obwodnica Poręby i Zawiercia połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. DK78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Dzięki nowemu przebiegowi drogi, tranzyt ominie centra miast, jednocześnie poprawiając warunki życia mieszkańców. Obecnie włączenie się do ruchu z drogi lokalnej lub przejechanie na druga stronę DK78 jest utrudnione, a czasem kierowcy, wymuszając pierwszeństwo, powodują kolizję lub wypadek.

ZRID w gąszczu przepisów

Umowę z wykonawcą inwestycji podpisaliśmy 23 grudnia 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia w kwietniu 2023 r. W związku z przedłużającą się procedurą wydania decyzji ZRID wykonawca złożył roszczenie terminowe, które po jego rozpatrzeniu, może skutkować wyznaczeniem nowego terminu zakończenia inwestycji. 23 października 2020 r. wykonawca obwodnicy złożył do Wojewody Śląskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. Zakładaliśmy jej uzyskanie w ok. siedem miesięcy, tymczasem wydano ją po 16 miesiącach.  Na czas trwania procedury wydawania decyzji ZRID wpływ miały trzy czynniki:

  • kilkumiesięczny okres wydania pozwolenia wodnoprawnego przez PGW Wody Polskie,
  •  kilkumiesięczna procedura wydawania przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Katowicach (RDOŚ) postanowienia z ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko oraz konieczność dokonania korekt rozwiązań projektowych wynikających z uwag RDOŚ,
  • brak ostatecznej decyzji lokalizacyjnej dla linii kolejowej nr 182 Zawiercie - Tarnowskie Góry.

Brak pozwolenia wodnoprawnego uniemożliwiło Wojewodzie Śląskiemu wszczęcie procedury wydawania decyzji ZRID. Uwagi RDOŚ do raportu z ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko wpłynęły na konieczność wprowadzenia korekt rozwiązań projektowych, m.in. w zakresie ekranów akustycznych i przejść dla zwierząt. Wydłużyło to procedurę wydawania postanowienia, która miała wpływ na termin wydania decyzji ZRID. Natomiast wydanie ostatecznej decyzji lokalizacyjnej dla LK182 wymusiło dokonanie korekty treści wniosku o ZRID oraz projektu budowlanego.

Obwodnica Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 

Inwestycja realizowana jest w podziale na dwa odcinki. Pierwszy odcinek o długości 16,6 km zaczyna się w Siewierzu i biegnie w kierunku wschodnim poprzez Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Drugi swój początek ma za węzłem Kromołów, następnie biegnie przez 7,6 km do projektowanego w ramach obwodnic Kroczyc skrzyżowania typu rondo w Żerkowicach. Łączna długość obwodnicy to ponad 24 km. 

Przygotowujemy do realizacji drugi odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia

21 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej obejmującej projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID dla drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia (Kromołów - Żerkowice) o długości ok. 7,7 km. W październiku 2021 r. ukończony został projekt budowlany. W listopadzie zostało przeprowadzane posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). Natomiast w kwietniu 2022 r. planujemy posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID zostało zaplanowane w czerwcu 2022 r. Zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej w latach 2023-2025.

Aktualne informacje o budowie obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 dostępne są na stronie internetowej inwestycji pod adresem https://dk78poreba-zawiercie-obw1.pl/index.html, a wizualizacja inwestycji pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=uev3qR7SQQU.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}