W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wspólnie dla rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych

28.11.2025

O rozwoju elektromobilności na MOP-ach zarządzanych przez GDDKiA rozmawialiśmy wczoraj (27 listopada) z przedstawicielami tej branży. Przedstawiliśmy zaawansowanie, plany i wyzwania związane z wprowadzaniem w życie założeń rozporządzenia AFIR.

Rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych zlokalizowanej na sieci TEN-T

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele m.in. Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Energii, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), Urzędu Dozoru Technicznego, Polskiego Związku Motorowego i Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. W wydarzeniu uczestniczyli również reprezentanci operatorów sieci dystrybucyjnych, operatorów stacji ładowania, koncernów paliwowych, stowarzyszeń branżowych związanych z elektromobilnością oraz pracownicy GDDKiA. 

Prezentacje dotyczące rozwoju elektromobilności i zagadnień z nią związanych wygłosili przedstawiciele: Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE), Polskiego Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPIRE), NFOŚiGW oraz Urzędu Dozoru Technicznego (UDT). Spotkanie rozpoczęliśmy od przedstawienia informacji związanych z tematyką budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych na sieci dróg krajowych. 

Wyzwania za sprawą AFIR

Nowe przepisy dotyczące rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR - Alternative Fuels Infrastructure Regulation) weszły w życie 13 kwietnia 2024 r., zastępując poprzednią Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z 22 października 2014 r. Obowiązujące rozporządzenie przewiduje m.in. wybudowanie wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacji do szybkiego ładowania pojazdów osobowych i ciężarowych, a także stacji tankowania wodoru. Szczegóły przedstawia poniższa tabela. 

 

SIEĆ TEN-T 

2025 r. 

2027 r. 

2030 r. 

2035 r. 

Pojazdy osobowe 

bazowa 

co najmniej 400 kW, w tym co najmniej 
1 punkt o mocy min. 150 kW, co 
60 km  

co najmniej 600 kW, w tym co najmniej 
2 punkty o mocy min. 150 kW, co 
60 km  

kompleksowa 

50 % sieci,   
co najmniej 300 kW, w tym co najmniej 
1 punkt, o mocy min.   150 kW, co 
60 km  

co najmniej 300 kW, w tym co najmniej 
1 punkt, o mocy min. 150 kW, co 
60 km  

co najmniej 600 kW, w tym co najmniej 
2 punkty, o mocy min. 150 kW, co 
60 km  

Pojazdy ciężarowe 

bazowa 

15% sieci,  co najmniej 
1400 kW, w tym co najmniej  
1 punkt, o mocy min. 350 kW, co 
120 km 

50% sieci, co najmniej   
2800 kW, w tym co najmniej  
2 punkty, o mocy min. 350 kW , co 
120 km 

100% sieci, co najmniej   
3600 kW, w tym co najmniej  
2 punkty, o mocy min. 350 kW , co 
60 km 

kompleksowa 

50% sieci, co najmniej   
1400 kW, co najmniej  
1 punkt, o mocy min.  350 kW , co 
120 km 

100% sieci, co najmniej   
1500 kW, w tym co najmniej  
1 punkt, o mocy min. 350 kW , co 
100 km 

Wodór 

bazowa 

 

określony cel   
w Krajowych Ramach 

węzły miejskie  
200 km 

 

Sieć TEN-T w naszym kraju będzie miała długość ok. 7,9 tys. km, z czego sieć bazowa składająca się z połączeń priorytetowych ma długość ok. 3,7 tys. km. Pozostała część to rozszerzona sieć bazowa i sieć kompleksowa. Punkty ładowania zlokalizowane na odcinkach sieci TEN-T, jak również w aglomeracjach miejskich znajdujących się na przecięciach tych tras, mają zapewnić sprawne poruszanie się pojazdami elektrycznymi po drogach krajowych. 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska, przy współpracy Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA, Operatorów Sieci Dystrybucyjnych (OSD), Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (obecnie Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności - PSNM) oraz innych zainteresowanych podmiotów, przygotowało propozycję rozmieszczenia infrastruktury ładowania dla pojazdów osobowych i ciężarowych zasilanych energią elektryczną. Jest ona zgodna z wymaganiami AFIR i przewiduje na sieci bazowej TEN-T 166 lokalizacji dla stacji ładowania. 144 to Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP), a 22 to parkingi prywatne. Założono, że w 2025 r. powinny funkcjonować stacje ładowania w 29 lokalizacjach, dwa lata później w 77, a w 2030 r. we wszystkich 166 lokalizacjach. 

Stan obecny i realizacja AFIR

Na sieci dróg krajowych istnieje obecnie 413 MOP-ów zlokalizowanych na odcinkach dróg szybkiego ruchu pokrywających się w większości z siecią TEN-T. Z tej liczby 294 MOP-y są w zarządzie GDDKiA, 40 znajduje się na odcinkach autostrad koncesyjnych, a 79 to parkingi prywatne. Na 133 MOP-ach oraz parkingach prywatnych, które w ponad połowie pokrywają się z lokalizacjami AFIR, działają stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Wśród nich są 93 MOP-y w zarządzie GDDKiA, 12 parkingów prywatnych i 28 MOP-ów na odcinkach koncesyjnych. Średnia moc stacji ładowania dla pojazdów osobowych wynosi 150 kW i systematycznie jest zwiększana. Wymaga jednak poważniejszych działań, aby spełnić wymogi AFIR, szczególnie w kwestii infrastruktury dla elektrycznych ciężarówek. Obecnie jedynie na dwóch MOP-ach istnieją dedykowane dla nich stacje o mocy do 400 kW, a w sąsiedztwie sieci dróg szybkiego ruchu funkcjonują jeszcze cztery lokalizacje z 24 punktami ładowania dla ciężarówek co potwierdzają dane PSNM. 

Do dziś pozyskaliśmy dzierżawców dla 41 MOP-ów, na których do 2035 roku mają powstać stacje ładowania spełniające wymogi AFIR. W czerwcu br. wyłoniliśmy dwóch dzierżawców takich stacji na 31 MOP-ach, z których ostatecznie tylko jeden, Ekoen, podpisał z nami umowę na 29 obiektów. Drugi (Tesla) zrezygnował z podpisania umowy, co oznacza, że będziemy musieli powtórzyć postępowanie na dzierżawę dwóch MOP-ów. 

Zawarliśmy też aneksy do umów z dzierżawcami już funkcjonujących ośmiu MOP-ów na rozbudowę stacji ładowania dla pojazdów osobowych. W trakcie procedowania są kolejne aneksy na rozbudowę stacji dla pojazdów osobowych na 42 MOP-ach, z czego na 27 z nich także na budowę stacji ładowania dla pojazdów ciężarowych. W oparciu o już zawarte umowy, w przyszłym roku planowane jest oddanie stacji do ładowania elektrycznych ciężarówek na 11 MOP-ach, w 2027 r. na kolejnych 12, a w 2030 r. na następnych 18. Dotrzymanie tych terminów i liczby oddanych stacji uzależnione jest między innymi od wybudowania odpowiednich sieci elektroenergetycznych.  

Jak powstają stacje ładowania pojazdów elektrycznych

Przypomnijmy, że GDDKiA nie zajmuje się sprzedażą paliw czy energii elektrycznej. To domena wyspecjalizowanych firm działających na MOP-ach. Udostępniamy im teren pod budowę infrastruktury w ramach postępowań przetargowych na dzierżawę MOP. Rozróżniamy dwa rozdaje MOP-ów, o funkcji komercyjnej i podstawowej. Na tych pierwszych dzierżawcy budują stacje paliw wraz z obiektami gastronomicznymi, a dla ogłaszanych obecnie postępowań oczekujemy również budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Z kolei na MOP-ach o funkcji podstawowej, w ramach przetargów, wyłaniamy dzierżawców części terenu pod budowę i prowadzenie stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 

Po wprowadzeniu do postępowań przetargowych na dzierżawę MOP obowiązku budowy przez dzierżawców infrastruktury spełniającej wymagania AFIR, odnotowaliśmy jednak znaczny spadek zainteresowania dzierżawą. Wynikało to m.in. z niekorzystnych warunków przyłączeniowych i konieczności wybudowania infrastruktury elektroenergetycznej przez dzierżawcę na długich odcinkach. Przyczyną był także niski popyt na pojazdy elektryczne, brak programów wsparcia w zakresie budowy i rozwoju infrastruktury dla elektrycznego transportu ciężkiego, a także krótki czas na realizację założeń AFIR. 

W efekcie, wraz z innymi zainteresowanymi stronami, podjęliśmy działania, które powinny ułatwić rozwój stacji ładowania na MOP-ach. To z jednej strony działania z OSD w zakresie usprawnienia procesu zapewnienia sieci elektroenergetycznych do poszczególnych lokalizacji czy też z NFOŚiGW w kontekście wsparcia dla podmiotów realizujących infrastrukturę dla paliw alternatywnych. Do tego doszły również rozmowy z obecnymi, a także potencjalnymi, nowymi dzierżawcami w kontekście zapewnienia na MOP infrastruktury spełniającej założenia AFIR. Z końcem marca br. NFOŚiGW uruchomił dwa programy wspierające rozwój infrastruktury dla transportu ciężkiego, a w przypadku niektórych lokalizacji OSD zmienili wydane warunki przyłączenia do sieci, uwzględniając doprowadzenie przyłącza energetycznego do granicy MOP. 

Przy kolejnych przetargach będziemy również szukać dzierżawców części terenu na MOP o funkcji komercyjnej. Dotyczy to tych miejsc, gdzie dzierżawca nie zdecydował się na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych o mocach zgodnych z AFIR. Będziemy też rozmawiać z obecnymi dzierżawcami, aby aneksować umowy dzierżawy na realizację stacji ładowania zgodnych z AFIR. 

Dalsza współpraca z branżą

24 września br. podpisaliśmy z PTPiREE i PSNM, pod auspicjami Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, porozumienie dotyczące rozwoju ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce. Zadeklarowaliśmy w nim między innymi umożliwienie OSD budowy w pasie drogowym sieci przesyłowych na potrzeby budowy stacji ładowania zgodnych z AFIR, wprowadzenie do kontraktów budowlanych zapisów ułatwiających budowę takiej sieci i w razie potrzeby (gdy droga jest w okresie gwarancji) wsparcie OSD w rozmowach z wykonawcami dróg. Te wszystkie działania już podejmujemy, co spotkało się z dobrym przyjęciem wśród uczestników branżowego spotkania. 

Oprócz tego, przy opracowywaniu koncepcji oraz projektowaniu nowych MOP-ów wyznaczamy strefy ładowania dla pojazdów osobowych i pojazdów ciężarowych. Wykonawca drogi ma obowiązek zapewnienia miejsc postojowych dla 20 pojazdów osobowych i 10 ciężarowych, wraz z rezerwą terenu pod budowę stacji ładowania. Dodatkowo, wykonawca ma obowiązek zaprojektowania infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby zasilania stacji ładowania do takiej strefy. 

Spotkanie zostało bardzo dobrze odebrane przez wszystkich uczestników. Było okazją do wymiany informacji, przedstawienia konkretnych działań i pozyskania wiedzy bezpośrednio u źródeł, czyli przedstawicieli instytucji i firm zaangażowanych w rozwój elektromobilności.  

Materiały

Rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych zlokalizowanej na sieci TEN-T
Rozwój​_infrastruktury​_do​_ładowania​_pojazdów​_elektrycznych​_zlokalizowanej​_na​_sieci​_TEN-T.pdf 1.99MB
Jak przyspieszyć rozbudowę infrastruktury ładowania wzdłuż sieci TENT-T?
2​_PSNM.pdf 0.57MB
Zapotrzebowanie na stacje ładowania dla pojazdów ciężarowych
3​_PIRE.pdf 4.48MB
Budowa infrastruktury zasilającej dla stacji ładowania dużej mocy dla pojazdów elektrycznych - AFIR
4​_PTPiRR.pdf 1.14MB
Wsparcie NFOŚIGW dla rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego
5​_PS​_NFOŚiGW​_.pdf 0.80MB
Infrastruktura ładowania pojazdów ciężkich (eHDV)
6​_UDT.pdf 3.92MB
{"register":{"columns":[]}}