IJHARS reaguje na bieżącą sytuację na rynku i kontroluje oznakowania mięsa
10.12.2025
Odpowiadając na pojawiające się sygnały konsumenckie w mediach społecznościowych, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) w dniu 9 grudnia br. przeprowadziła kontrole w sklepach należących do sieci LIDL. Odwiedziliśmy 46 placówek w kraju i sprawdziliśmy tam oznakowanie mięsa informacjami o jego pochodzeniu.
W zdecydowanej większości przypadków znakowanie było prawidłowe.
Odnotowaliśmy 1 przypadek fałszowania informacji o pochodzeniu mięsa wieprzowego. IJHARS prowadzi postępowanie administracyjne w kierunku ukarania winnego zaistniałej sytuacji. Czynności kontrolne są prowadzone również
u producenta zakwestionowanego towaru.
Współpraca kluczem do rzetelności rynku
W obszarze poprawy jakości produktów dostępnych na krajowym rynku niezwykle ważne jest współdziałanie IJHARS, producentów oraz konsumentów.
IJHARS regularnie współpracuje z branżą mięsną, organizacjami rolniczymi, sieciami handlowymi w celu zwiększenia transparentności rynku i aby konsumenci mieli pewność, co do pochodzenia kupowanych produktów.
Przypominamy również, że oznaczenie „Produkt polski” jest zobowiązaniem producenta wobec konsumenta – gwarancją, że użyte surowce pochodzą z Polski i że przetwarzanie odbyło się na terenie kraju.
Coraz bardziej świadomi konsumenci – ważny partner w kontroli rynku
W ostatnim czasie wzrasta liczba sygnałów od konsumentów dotyczących jakości i oznakowania żywności. To efekt m.in. systematycznej edukacji prowadzonej przez IJHARS, której celem jest wzmacnianie świadomości konsumenckiej Polek i Polaków.
Głosy konsumentów są dla nas bardzo cenne. To właśnie one przyczyniają się do szybszego wykrywania nieprawidłowości i wspierają skuteczność działań kontrolnych. Im bardziej świadomi konsumenci, tym bardziej przejrzysty i uczciwy rynek.
Dalsze działania IJHARS
Kontrole mięsa będą kontynuowane, a wyniki analizowane w celu identyfikacji trendów oraz potrzeb ewentualnych działań naprawczych lub edukacyjnych.