W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ważny temat - skąd pochodzi mięso, które kupujemy? IJHARS rozszerzyła bieżące działania kontrolne na targowiska i mniejsze sklepy

03.06.2025

Mięso polskie czy zagraniczne? Takie pytanie często zadają sobie konsumenci przed dokonaniem wyboru. IJHARS ponownie sprawdzała, czy podawana przez sprzedawców informacja o pochodzeniu mięsa jest rzetelna.

Po prawej stronie grafiki: Inspektor IJHARS sprawdzający mięso ułożone w sklepowej ladzie chłodniczej, po lewej zbliżenie na mięso ułożone w tej ladzie.

Podczas kolejnych już kontroli znakowania mięsa uwaga IJHARS skierowana była głównie na punkty sprzedaży inne niż sklepy wielkopowierzchniowe. Kontrole zostały przeprowadzone w kwietniu 2025 roku na terenie całego kraju, w 129 podmiotach oferujących asortyment mięsny. Inspektorzy IJHARS odwiedzili:

  • 56 sklepów mięsnych,
  • 35 sklepów wielobranżowych,
  • 23 targowiska,
  • 15 sklepów wielkopowierzchniowych.

W powyższych lokalizacjach inspektorzy zweryfikowali oznakowanie 450 partii mięsa czerwonego o masie prawie 3 ton. Sprawdzali czy podany kraj pochodzenia jest zgodny z dokumentacją oraz czy informacje o pochodzeniu podawane są zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach.

Inspektorzy odnotowali nieprawidłowości w 52 podmiotach, co stanowiło 40,3 % ogółu skontrolowanych. Najgorzej znakowanie wypadło na targowiskach – w co drugim miejscu były nieprawidłowości.

Wśród skontrolowanych produktów 15 partii mięsa oznakowanych były jako „Produkt Polski”. Inspektorzy nie mieli zastrzeżeń odnośnie tych informacji.

Z powodu nieprawidłowego znakowania inspektorzy IJHARS zakwestionowali 172 partie (38,2%). Natomiast jedynie w przypadku 7 partii oznakowanych jako „polskie”, co do miejsca chowu i uboju, inspektorzy zidentyfikowali, że informacje odnośnie kraju pochodzenia, przedstawione na etykiecie, były nieprawdziwe:

  • 5 partii – tam miejscem chowu i uboju była Hiszpania,
  • 1 partii – gdzie chów i ubój zwierząt odbywał się w Niemczech,
  • 1 partii – tam chów odbywał się w Niemczech, a tylko ubój w Polsce.

Dla porównania, podczas kontroli przeprowadzonej przez IJHARS w marcu 2025 roku, przypadki podawania nieprawdziwych informacji o polskim pochodzeniu inspektorzy zidentyfikowali w 26 partiach.

Pozostałe nieprawidłowości stwierdzone w kwietniu 2025 roku to m.in.:

  • zupełny brak informacji o pochodzeniu i wizerunku flagi państwa pochodzenia – 127 partii,
  • brak gatunku zwierzęcia, z którego uzyskano dany element mięsa – 62 partie,
  • sprzedaż mięsa przeterminowanego – 4 partie.

Wobec nieuczciwych handlowców prowadzone są postępowania administracyjne w związku z podejrzeniem zafałszowania żywności i wymierzeniem stosownych kar pieniężnych.

Dostrzegając utrzymujący się wysoki odsetek nieprawidłowo oznakowanych partii mięsa oraz stosunkowo dużą liczbę różnych podmiotów handlujących mięsem, w których inspektorzy identyfikują nieprawidłowości, IJHARS w najbliższym czasie przygotuje i opublikuje na stronie www oraz w mediach społecznościowych przewodnik. Materiał będzie zawierał przejrzyste  wskazówki dla producentów oraz sprzedawców, jak znakować mięso, co należy wskazać i w jaki sposób.

 

Szanowny Sprzedawco!

Jeżeli nie wiesz, jak w prawidłowy sposób przedstawić informacje o pochodzeniu mięsa, zachęcamy do kontaktu z nami.
W linku poniżej znajdziesz kontakt do Głównego Inspektoratu IJHARS:
https://www.gov.pl/web/ijhars/gijhars

Napisz do nas, a nasi eksperci chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i rozwieją wątpliwości odnośnie zapisów w obowiązujących aktach prawnych.
Nasi eksperci są do Państwa dyspozycji.

Materiały

ULTOKA HANDLOWA MIĘSO
2025-04-16​_ULTOKA​_HANDLOWA​_MIĘSO.pdf 0.16MB

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}