„Opracowanie modelowych programów kształcenia nauczycieli” w ramach działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Status projektu:
Dla kogo:
Dziedziny:
Nauki humanistyczne, Nauki społeczne, Nauki ścisłe i techniczne, Nauki o życiu
Budżet:
Wartość projektu: 2 499 999,95 zł, w tym wkład Europejskiego Funduszu Społecznego 2 106 999,96 zł.
Terminy:
Termin realizacji projektu: 01.12.2016 – 31.12.2017.
Głównymi zadaniami w projekcie będą:
- przygotowanie pogłębionej analizy porównawczej dotyczącej systemu kształcenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich oraz zaleceń w zakresie zmian systemu kształcenia nauczycieli w Polsce,
- opracowanie modelowych programów kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych.
Programy będą uwzględniały m.in. innowacyjne metody pedagogiczne (learning-by-doing, design thinking), zastosowanie narzędzi cyfrowych, rozwój kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych.
Przedstawiciele pracodawców/ przedsiębiorców lub organizacji pracodawców, którzy zostaną aktywnie zaangażowani w opracowywanie programów kształcenia nauczycieli będą musieli posiadać doświadczenie we współpracy z jednostkami organizacyjnymi uczelni prowadzącymi studia na kierunkach ze specjalnością nauczycielską, tj. biorą udział w tworzeniu programów kształcenia lub zasiadają w Radach Programowych Kierunków Studiów.
Udział przedstawicieli pracodawców/ przedsiębiorców lub organizacji pracodawców pozwoli na wykorzystanie dotychczasowej wiedzy i doświadczenia z realizacji studiów. Wypracowane programy powinny uwzględniać potrzeby pracodawców/przedsiębiorców w zakresie kształcenia wysokiej jakości kadry dla gospodarki.
Podstawowe jednostki organizacyjne uczelni, które zostaną aktywnie zaangażowane w opracowanie programów studiów, będą musiały posiadać kategorię naukową A oraz prowadzić studia na kierunkach ze specjalnością nauczycielską. Udział przedstawicieli jednostek spełniających ten warunek pozwoli na opracowanie modelowych programów kształcenia wysokiej jakości.
W ramach realizacji projektu opracowano modelowe programy kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych.
Ich opracowanie poprzedzone było organizacją cyklu 7 spotkań diagnozujących w następujących miastach: Kraków 08.09.2017, Warszawa 12.09.2017, Gdańsk 12.09.2017, Poznań 15.09.2017, Wrocław 26.09.2017, Lublin 26.09.2017, Warszawa 29.09.2017 oraz 16 spotkań konsultacyjnych w celu wypracowania ostatecznej wersji programów kształcenia nauczycieli w następujących miastach: 23.11.2017 Poznań i Warszawa, 24.11.2017 Kraków, 27.11.2017 Rzeszów i Gdańsk, 01.12.2017 Warszawa i Lublin, 04.12.2017 Poznań i Kraków, 06.12.2017 Wrocław, 08.12.2017 Kraków i Szczecin, 11.12.2017 Warszawa, 12.12.2017 Gdańsk, 13.12.2017 Wrocław, 05.01.2018 Katowice.
Ponadto opracowano analizę porównawczą dot. systemu kształcenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich oraz zaleceń w zakresie zmian systemu kształcenia nauczycieli w Polsce.
Aktualnie trwają prace nad opracowaniem dodatkowego modelu kwalifikacyjnego dotyczącego studiów podyplomowych dla przyszłych nauczycieli.
Klauzula informacyjna na temat przetwarzania danych osobowych w projektach współfinansowanych z PO WER |
---|
|
Materiały
Propozycja nowego modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnejPropozycja_nowego_modelu_kształcenia_nauczycieli_przedszkoli_i_edukacji_wczesnoszkolnej.pdf 0.81MB Propozycja nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli
Propozycja_nowego_modelu_kształcenia_przyszłych_nauczycieli.pdf 0.67MB Systemy kształcenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich
Systemy_kształcenia_nauczycieli_w_wybranych_krajach_europejskich.pdf 1.51MB