Środowisko rozmawia o dobrostanie psychicznym w polskiej nauce
24.11.2025
Z inicjatywy ministry Karoliny Zioło-Pużuk odbyło się kolejne wydarzenie z cyklu Ministerialne Forum Debaty Akademickiej. Zorganizowana 24 listopada w siedzibie MNiSW dyskusja w formacie sympozjum naukowo-praktycznego zgromadziła ponad 160 osób zajmujących się naukowo lub zawodowo dobrostanem w środowisku akademickim w Polsce.
Piąte sympozjum naukowo-praktyczne z cyklu Ministerialne Forum Debaty Akademickiej pn. Dobrostan osób pracujących i kształcących się w systemie szkolnictwa wyższego i nauki zorganizowano w celu wymiany informacji oraz integracji osób zawodowo lub naukowo zajmujących się kwestią dobrostanu w środowisku akademickim w Polsce.
Dobrostan środowiska akademickiego jest priorytetem MNiSW
Formuła otwartego dialogu ze środowiskiem akademickim na stałe wpisała się w architekturę podejmowanych aktywności na rzecz wymiany informacji oraz inspiracji, a także integracji środowiskowej wokół ważnych kwestii dla środowiska akademickiego.
– Działania na rzecz dobrostanu, profilaktyki zdrowia psychicznego oraz działań antymobbingowych stanowią priorytet dla kierownictwa ministerstwa. Trzeba wspólnie dołożyć starań, żeby przeciwdziałać wszelkim działaniom niepożądanym w systemie szkolnictwa wyższego i nauki – zaznaczyła w trakcie wystąpienia na sympozjum Karolina Zioło-Pużuk, sekretarz stanu w MNiSW.
Za deklaracjami idą konkretne działania, a oto niektóre z nich:
- W 2024 roku zrealizowano badanie ankietowe w uczelniach, które pokazało poziomy wsparcia dla studentek i studentów, doktorantek i doktorantów oraz osób pracujących w systemie szkolnictwa wyższego i nauki.
W dominującej części podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki podejmowane są działania promujące dobrostan oraz zapobieganie pogorszeniu zdrowia psychicznego. Działania podejmowane przez uczelnie koncentrują się na aktywnościach o różnym stopniu złożoności oraz kosztochłonności i obejmują aktywności o różnym zakresie podmiotowym (osoby uczące, osoby doktoryzujące się, osoby studiujące) oraz przedmiotowym (dni wsparcia, warsztaty, szkolenia). Analizę przygotowaną przez MNiSW przekazano uczelniom, które wzięły udział w ankiecie. - MNiSW zleciło dwa działania wspierające aktywności na rzecz dobrostanu w środowisku akademickim w Polsce – pierwszym był projekt Strefa komfortu PSRP realizowana przez Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej [działanie jest kontynuowane w latach 2025-2026]. Realizacja projektu ma na celu wsparcie społeczności akademickiej w zakresie zdrowia psychicznego. W ramach przewidywanej realizacji zadania zaplanowano szereg zadań skierowanych do studentów, przedstawicieli samorządów studenckich, ale również całego środowiska akademickiego. Działanie jest realizowane przez prawie 2 lata. W tym czasie zostaną przygotowane podcasty, wideo poradniki, webinaria, infografiki i materiały szkoleniowe, zaktualizowana zostanie strona internetowa oraz baza miejsc wsparcia psychologicznego. Przewidziano również badanie funkcjonowania procedur antydyskryminacyjnych w uczelniach. Przez 22 miesiące będą prowadzone konsultacje – zarówno jednorazowe, jak i w formie cyklicznej. Jednocześnie prowadzony szereg działań promocyjnych ma na celu pozytywny wpływ na znaczenie sektora szkolnictwa wyższego w społeczeństwie. W latach 2021-2022 ministerstwo sfinansowało także działanie realizowane przez UKSW, poświęcone wsparciu uczniów i nauczycieli.
- W czerwcu 2024 r. zainaugurowano w MNiSW cykl spotkań pn. Ministerialne Forum Debaty Akademickiej. Do siedziby ministerstwa zaproszono badaczki i badaczy oraz osoby zajmujące się zdrowiem psychicznym w praktyce. W spotkaniu, które było platformą wymiany doświadczeń możliwy był udział stacjonarny, a także w formule online, z czego skorzystało kilkadziesiąt uczestniczek i uczestników. W trakcie debaty podjęto rozmawiano o dobrostanie w środowisku akademickim w ujęciu praktycznym.
- Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego zlecił także Instytutowi Psychologii Polskiej Akademii Nauk realizację zadania pn. „Pierwsza część programu badawczo-interwencyjnego: Psychologia dla społeczeństwa”. Zadanie przewidziano na lata 2024-2026, a jego głównym celem jest diagnoza świadomości zdrowia psychicznego i dobrostanu psychicznego Polek i Polaków oraz stworzenie interwencji umożliwiającej:
- szerzenie wiedzy praktycznej z zakresu zdrowia psychicznego i pomocy psychologicznej,
- walkę ze stereotypami dotyczącymi zaburzeń psychicznych oraz sięgania po pomoc psychologiczną (a także walkę ze stygmatyzacją osób sięgających po pomoc psychologiczną),
- zachęcenie Polek i Polaków do większej dbałości o swoje zdrowie psychiczne.
- W grudniu 2024 r. odbyło się 3. Sympozjum naukowo-praktyczne z cyklu „Ministerialne Forum Debaty Akademickiej”. Tematem było tym razem równe traktowanie. Wskazano, że na zagadnienie równego traktowania w sektorze szkolnictwa wyższego i nauki należy patrzeć szeroko i wielosektorowo, ponieważ zagadnienie obejmuje kwestię równości płci, równość OzN, równe traktowanie osób neuroatypowych, równości wobec osób wywodzących się z różnych kultur a także wobec osób o różnym pochodzeniu etnicznym.
- W 2024 r. zlecono badanie na temat zdrowia psychicznego w środowisku akademickim. Za jego realizację odpowiadał Uniwersytet SWPS. Badanie uwydatniło, że istnieją poważne problemy psychiczne (będące jednocześnie problemami o złożonym charakterze i zróżnicowanym podłożu) w środowisku akademickim. Raport zaprezentowano w trakcie konferencji zorganizowanej w Uniwersytecie SWPS 26 marca 2025 r. Podjęto także wątek metodologii badań nad zagadnieniem zdrowia psychicznego.
- Zagadnienie zdrowia psychicznego stało się tematem przewodnim warsztatów grupy roboczej Dyrektorów Generalnych ds. szkolnictwa wyższego (DG HE) w ramach Prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej. Międzynarodowy charakter spotkania miał dodatkowy walor wymiany wiedzy i doświadczeń między przedstawicielami państw Unii Europejskiej.
- Podjęto zakończone podpisaniem porozumienia rozmowy z Uniwersytetem SWPS w sprawie zlecenia badania naukowego o walorach praktycznych (aplikacyjnych) – pn. Skuteczne interwencje na rzecz dobrostanu psychicznego w środowisku akademickim. Zadanie polega na kompleksowej analizie aktualnej literatury naukowej na temat skutecznych interwencji wspierających dobrostan psychiczny osób tworzących środowisko akademickie. Celem analizy jest identyfikacja interwencji na rzecz dobrostanu psychicznego o zweryfikowanej już skuteczności, możliwych do wykorzystania w polskim środowisku akademickim oraz opracowanie wskazówek ułatwiających praktyczne wykorzystanie opisanych interwencji w tymże środowisku. Efektem realizacji zadania będzie katalog interwencji, których skuteczność została zweryfikowana empirycznie w ostatnich latach — cezurę czasową stanowi początek pandemii COVID-19. Katalog będzie miał formę całościowego raportu obejmującego analizę i opis wszystkich zidentyfikowanych interwencji o zweryfikowanej skuteczności w podziale na grupy tworzące środowisko akademickie (studenci/studentki, doktoranci/doktorantki, kadra akademicka, kadra administracyjna) oraz modalność, online lub stacjonarnie, które umożliwią łatwe identyfikowanie interwencji pod kątem potrzeb odbiorców raportu. Prezentacja efektów jest planowana na I kwartał 2026 r.
- Konkurs „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego w Polsce” – zagadnienie zdrowia psychicznego umieszczono jako jeden z filarów dających możliwość ubiegania się w trybie konkursowym o środki finansowane przez MNiSW. O środki mogły ubiegać się organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571), prowadzące obejmującą teren całego kraju działalność statutową w środowisku akademickim, w obszarze zgodnym z zakresem rzeczowym zadania. W ramach tegorocznej edycji Konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego w Polsce” dofinansowanie MNiSW uzyskało sześć projektów przewidujących realizację działań na rzecz dobrostanu studentów i doktorantów, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki zdrowia psychicznego. Łączna kwota przyznanego na te projekty dofinansowania wyniosła ponad pół miliona zł (blisko 513 tys. zł).
- Ministerstwo podpisało umowę z Krajową Reprezentacją Doktorantów (KRD) dot. finansowania działań mających na celu wsparcie dobrostanu psychicznego doktorantów – projekt wzorowany na Strefie Komfortu PSRP. Projekt PhD Well (obejmujący sesje indywidualne i grupowe z terapeutą, webinary) jest obecnie realizowany.
- Ministerstwo zainicjowało powstanie specjalnego zespołu zajmującego się dobrostanem, profilaktyką zdrowia psychicznego i działalnością antymobbingową.
Kolejne działania na rzecz środowiska
Zorganizowane 24 listopada Ministerialne Forum Debaty Akademickiej – Dobrostan osób pracujących i kształcących się w systemie szkolnictwa wyższego i nauki to kolejne, ale na pewno nie ostatnie wydarzenie poświęcone tej tematyce. O kolejnych, podejmowanych przez ministerstwo działaniach antydyskryminacyjnych oraz antymobbinogowych będziemy informować na stronach MNiSW.