Czego potrzebują wnioskodawcy i beneficjenci Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa? Pierwsze wnioski z badań zespołu POPC Wsparcie
29.05.2019
Co roku przyglądamy się usługom, które świadczy nasze Centrum Kompetencyjne w Centralnym Ośrodku Informatyki. Prowadzimy wiele rozmów z przedstawicielami instytucji, z którymi współpracujemy. Sprawdzamy, na ile nasze usługi są aktualne i czy spełniamy wymagania jakościowe odbiorców. Właśnie zakończyliśmy serię kilkunastu spotkań oraz badania ankietowe on-line i możemy się podzielić z Wami pierwszymi wnioskami.
W badaniach jakościowych (wywiady indywidualne i grupowe) oraz ilościowych (ankiety on-line) uczestniczyły 2 grupy odbiorców usług Centrum Kompetencyjnego POPC Wsparcie:
- pracownicy instytucji, które zdobyły dofinansowanie projektu z II osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC)
- pracownicy instytucji, które zamierzają pozyskać dofinansowanie swoich inicjatyw z II osi POPC
Nasi badacze Filip Sieracki i Radosław Ratajczak przeprowadzili 12 wywiadów indywidualnych i 5 wywiadów grupowych. Prawie 50 respondentów z 25 instytucji publicznych wzięło w nich udział.
Dobraliśmy grupę respondentów w taki sposób, aby reprezentowali duże i małe instytucje, prowadzili projekty ze wszystkich działań POPC (działania 2.1, 2.2, poddziałania 2.3.1 oraz 2.3.2), o największych i najmniejszych dofinansowaniach.
Przeprowadziliśmy też 2 ankiety on-line, które wypełniło ponad 200 osób.
Pora na pierwsze wyniki badań on-line:
- Prawie 90% badanych uznaje, że ich instytucje powinny realizować projekty IT, które tworzą i rozwijają e-usługi publiczne oraz systemy wspierające pracę tych instytucji.
- 66% uważa, że ich instytucja powinna publikować informacje sektora publicznego.
- Na etapie tworzenia koncepcji projektu największe zainteresowanie budzi wsparcie w sprawdzeniu komplementarności rozwiązania IT z innymi systemami (77%), wskazaniu źródeł finansowania (69%) i określeniu zakresu projektu (53%).
- Na etapie tworzenia „fiszki projektowej”, którą opiniuje Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji, najwięcej problemów sprawia opracowanie wskaźników efektywności projektu (79%) i analiza techniczna (77%).
- Mniej niż 50% badanych potrzebuje pomocy w wyłonieniu partnerów projektu.
- Podczas planowania zespołu projektu największego wsparcia wymaga przygotowanie dokumentacji zarządczej projektu (64% respondentów).
- Aż 94% respondentów deklaruje chęć skorzystania z pomocy w przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych, w tym aż 89% w analizie finansowej i ekonomicznej, 87% w opisaniu rozwiązań technicznych i 76% w przygotowaniu studium wykonalności projektu.
- W realizacji zamówień publicznych dotyczących oprogramowania i infrastruktury 84% respondentów chce skorzystać z pomocy przy tworzeniu opisu przedmiotu zamówienia, 79% podczas tworzenia specyfikacji istotnych warunków zamawiania i 72% w przygotowaniu umowy o zamówienie publiczne.
- Ponad 50% deklaruje, że skorzysta ze wsparcia na etapie tworzenia oprogramowania – zależnie od etapu jego tworzenia chętnych jest od 51% do 69%.
- Nasi respondenci chcą, aby usługi doradcze:
- zapewniały zgodność produktów z obowiązującymi wymaganiami (87%), co wydaje się oczywiste!
- oferowały dobrą komunikację z zespołem naszych ekspertów (84%) i możliwość bezpośredniego kontaktu z doradcą (82%)
- były dostarczane na czas i w formule długoterminowej (64%)
Na dalszy plan nasi respondenci przesunęli wymagania dotyczące poufności informacji, przyrostowe dostarczanie produktów czy posiadanie portfolio.
Pracownicy instytucji, które już realizują projekty finansowane z II osi POPC, największego wsparcia oczekują w obszarach:
- bezpieczeństwo danych
- przygotowanie projektu, np. opracowanie harmonogramów, instruktaże i warsztaty dla zespołów, standardy i procedury projektowe
- opracowanie założeń do dokumentacji postępowania przetargowego
- wymiana dobrych praktyk w realizacji zamówień publicznych i rozliczania projektu
- współpraca z użytkownikami systemu na etapie tworzenia, np. modelowanie makiet, testy użyteczności, user experience
- ochrona danych osobowych
Wszystkim respondentom jeszcze raz dziękujemy za poświęcony czas oraz cenne uwagi i sugestie, które pozwolą dopasować naszą ofertę wsparcia do Waszych aktualnych potrzeb.
Sprawdźcie, czy nasza pomoc spełnia Wasze wymagania i zmienia się zależnie od Waszych oczekiwań!
Materiały
Badanie potrzeb wsparcia Wnioskodawców i Beneficjentów II osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (2019 r.)Raport_badanie_potrzeb_v11_20200324.pdf 1.12MB