W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prawidłowa procedura przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych

Opis problemu:

Jak przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe aby zminimalizować ryzyko nieprawidłowości?

Odpowiedź:

Główne zasady przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych określa Ustawa Pzp.

Wstępne konsultacje rynkowe należy przeprowadzić w sposób, który zapewnia zachowanie uczciwej konkurencji, przejrzystość oraz równe traktowanie potencjalnych wykonawców i oferowanych przez nich rozwiązań.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art.  84 PZP zamawiający może przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia. W tym celu zamawiający zobowiązany jest do:

  • zamieszczenia informacji o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych oraz o ich przedmiocie na stronie internetowej zamawiającego,
  • prowadzić konsultacje rynkowe w sposób nie powodujący zakłócenia konkurencji ani naruszenia zasad równego traktowania wykonawców i przejrzystości,
  • zamieścić informację o przeprowadzeniu wstępnych konsultacji rynkowych w ogłoszeniu o zamówieniu.

Podkreślić należy, że ww. przepis PZP nie kreuje po stronie zamawiającego obowiązku zaproszenia do udziału w konsultacjach wszystkich zainteresowanych udziałem wykonawców. Ponadto przepisy PZP, nie regulując szczegółowych zasad przeprowadzenia konsultacji, pozostawiają zamawiającemu dużą swobodę w zakresie ich organizacji i przeprowadzenia, niemniej jednak taką która nie powoduje zakłócenia konkurencji ani naruszenia zasad równego traktowania wykonawców i przejrzystości. 

Tym samym od decyzji zamawiającego zależy zakres przedmiotowy konsultacji, sposób przeprowadzenia konsultacji czy czas trwania tych konsultacji.

W celu zapewnienia przejrzystości prowadzonych konsultacji warto aby zamawiający proces ten unormował wewnętrznie i ogłaszając konsultacje opublikował te zasady. Zasady powinny dotyczyć w szczególności:

  • zasad zgłaszania się do konsultacji (miejsce, termin i sposób zgłaszania),
  • zasad zapraszania do konsultacji,
  • wskazanie osób upoważnione po stronie zamawiającego do przeprowadzenia konsultacji,
  • przedmiot konsultacji,
  • zasady komunikowania się w ramach konsultacji,
  • jednoetapowości lub wieloetapowości konsultacji,
  • zasad poufności w toku konsultacji i po jej zakończeniu,
  • kosztów uczestnictwa w konsultacjach.

W celu wykazania przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości rekomendowaną formą prowadzenia konsultacji jest forma pisemna.

Warto wskazać, że zgodnie z art. 73 ust. 2 PZP jeżeli przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia przeprowadzono wstępne konsultacje rynkowe, informację o przeprowadzeniu tych konsultacji, o podmiotach, które w nich uczestniczyły, zamawiający podaje w protokole postępowania.

Ponadto zgodnie z art. 85 ust. 1 PZP na zamawiającym ciąży obowiązek przekazania wykonawcom niebiorącym udziału w konsultacjach istotnych informacji, które przekazał lub uzyskał w związku z przeprowadzonymi konsultacjami oraz obowiązek wyznaczenia przez zamawiającego odpowiedniego terminu składania ofert.

Mając na uwadze doniosłe skutki prawne dla wykonawców biorących udział w konsultacjach (wykluczenie na podstawie art. 85 ust. 2 PZP i art. 108 ust. 1 pkt 6 PZP)  -szerzej na ten temat mowa jest w opracowaniu pn. Korzyści i ryzyka wynikające z wyboru firmy zewnętrznej w trybie PZP poprzedzonym wstępnymi konsultacjami rynkowymi, bardzo ważnym jest zatem prawidłowe przeprowadzenie wstępnych konsultacji rynkowych z poszanowaniem ww. zasad uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości,

Urząd Zamówień Publicznych przygotował wzorcowe dokumenty pozwalające na przeprowadzenie wstępnych konsultacji rynkowych w sposób optymalny i efektywny, zapewniający osiągnięcie celów tych konsultacji. Na stronie  - https://www.uzp.gov.pl/strona-glowna/slider-aktualnosci/dokumenty-wzorcowe-wstepne-konsultacje-rynkowe/dokumenty-wzorcowe-wstepne-konsultacje-rynkowe zamieszczone są wzory: regulaminu wstępnych konsultacji rynkowych, ogłoszenia o wstępnych konsultacjach rynkowych oraz zgłoszenie do udziału we wstępnych konsultacjach rynkowych.

 

Autorka: Joanna Kawerska

 

Artykuły powiązane:

Materiały

Jakim zamówieniom są dedykowane wstępne konsultacje rynkowe?
Ryzyka związane z wyborem wykonawcy, który uczestniczy we wstępnych konsultacjach rynkowych
Zalety zastosowania wstępnych konsultacji rynkowych
Korzyści i ryzyka wynikające z wyboru firmy zewnętrznej w trybie PZP poprzedzonym wstępnymi konsultacjami rynkowymi
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"92","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","value":"","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"zamówienia publiczne","value":"zamówienia publiczne"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}