Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027”

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
12.11.2025 12:45 Monika Majewska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” 1.0 12.11.2025 12:45 Monika Majewska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"IC19","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"IC{#IC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Podstawą prawną podjęcia uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” jest art. 14ka ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198).\nProjektowana uchwała dotyczy zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” (dalej: program FERC) przyjętego decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 18 listopada 2022 r. C(2022) 8210 final, zatwierdzającą program „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” w Polsce. \nZmiany programu FERC wprowadzane są w tzw. drugiej fazie przeglądu śródokresowego polityki spójności Unii Europejskiej na lata 2021-2027. Tryb prac, w tym krótki termin na przekazanie zmienionego programu do Komisji Europejskiej (dalej: KE) – do 31 grudnia br., wynika z opublikowanego 19 września br. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2025/1914 z dnia 18 września 2025 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2021/1058 i (UE) 2021/1056 w odniesieniu do środków szczególnych mających na celu sprostanie strategicznym wyzwaniom w kontekście przeglądu śródokresowego. \nWw. rozporządzenie daje możliwość zmian w programach w związku z koniecznością zareagowania na nowe wyzwania stojące przed Unią Europejską, wynikające z transformacji ekologicznej, społecznej i technologicznej oraz niestabilnej sytuacji geopolitycznej. \nMając na uwadze powyższe Instytucja Zarządzająca programem FERC podjęła decyzję o utworzeniu w programie FERC nowego priorytetu dotyczącego wzmocnienia cyberbezpieczeństwa oraz rozwoju odpornej infrastruktury przetwarzania danych. Efektem projektów zaplanowanych do realizacji będzie zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa przez podniesienie poziomu bezpieczeństwa fizycznego danych i infrastruktury teleinformatycznej. Nowe systemy oraz infrastruktura krytyczna zapewnią ciągłość działania i integralność przetwarzania informacji w sytuacjach kryzysowych, w tym w scenariuszach zakłóceń łańcuchów dostaw, ataków DDoS (Distributed Denial of Service - cyberatak polegający na przeciążeniu serwera, strony internetowej lub usługi internetowej ogromną liczbą zapytań jednocześnie wysyłanych z wielu urządzeń), sabotażu lub rozproszonych zdarzeń pogodowych i energetycznych. Tym samym realnie wzmocnią one cyberbezpieczeństwo i bezpieczeństwo cywilne przez gwarancję dostępności usług cyfrowych niezbędnych dla administracji, bezpieczeństwa publicznego i obronności.\nW wyniku realokacji środków z priorytetu II do priorytetu IV konieczna była zmiana źródeł finansowania programu poprzez likwidację środków prywatnych zapisanych w priorytecie II jako dodatkowe źródło finansowania projektów działań w przedmiotowym priorytecie. Jednakże mając na uwadze zwiększenie stopy dofinansowania UE o 10 punktów procentowych w ramach projektów realizowanych w nowym priorytecie, całkowity wkład krajowy publiczny ulegnie w programie zmniejszeniu z 406 008 192 EUR do 343 284 851 EUR (zmniejszenie o 62 723 341 EUR).\nDodatkowo w Załączniku 1 do programu FERC „Wkład Unii w oparciu o stawki jednostkowe, kwoty ryczałtowe i stawki ryczałtowe”, w części B Szczegółowe informacje według rodzaju operacji, w pkt 9 zaktualizowany jest kurs do przeliczania stawek jednostkowych na kurs EBC z 29.09.2025 r. oraz zmieniany jest zakres dat, z których kursy wymiany EUR/PLN brane są pod uwagę przy wyliczaniu średniego kursu dla stawek jednostkowych, z 36 do 24 miesięcy. Zmiana spowoduje przybliżenie kursu stosowanego dla projektów rozliczanych wg stawek jednostkowych do kursu bieżącego stosowanego dla ogółu projektów. Przy wyliczeniu kursu z ostatnich 24 miesięcy większy wpływ na wynik będzie miał okres, w którym miało miejsce umocnienie złotego. Spowoduje to szybszą absorbcję alokacji w EUR, która brana jest pod uwagę między innymi na potrzeby zasady n+3.\nMając na uwadze fakt, że nie jest planowany kolejny nabór na projekty dot. zwiększenia dostępu do ultra-szybkiego Internetu szerokopasmowego, propozycja zmiany sposobu aktualizacji kursu będzie neutralna pod kątem środków w PLN dostępnych dla beneficjentów. Z punktu widzenia budżetu państwa również nie spowoduje zwiększenia wydatków w PLN, a szybsza absorpcja kwot w EUR pozwoli na wcześniejszy wpływ refundacji z KE do budżetu. Ponadto bez dodatkowych wydatków ze strony budżetu stworzy finansowy bufor wydatków kwalifikowalnych oraz publicznych w PLN, które mogą być pomniejszone w wyniku np. ewentualnego rozwiązania umowy bez utraty alokacji w EUR. Propozycja zmiany obniży zatem ryzyko niewykorzystania środków UE.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Jednym z zakładanych do realizacji projektów jest budowa Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (dalej: KCPD), która istotnie wpłynie na zapewnienie ciągłości działania systemów o krytycznym znaczeniu dla państwa, np. działanie rejestrów państwowych i chmury rządowej, stanowiących bazę do świadczenia e-usług niezbędnych dla stabilnego funkcjonowania społeczeństwa i administracji państwowej na co dzień oraz w sytuacjach kryzysowych. KCPD to infrastruktura o podwójnym zastosowaniu (dual-use) oraz element krajowej infrastruktury krytycznej – służy potrzebom cywilnej administracji (rejestry państwowe, chmura rządowa, e-usługi), a jednocześnie wzmacnia gotowość obronną państwa poprzez zwiększenie odporności na cyberzagrożenia, fizyczne zagrożenia hybrydowe i przerwy w funkcjonowaniu usług kluczowych.\nZ uwagi na rosnącą skalę i wyrafinowanie ataków na systemy państwowe, inwestycja w KCPD stanowi priorytet w obszarze cyberbezpieczeństwa państwa oraz warunek utrzymania suwerenności cyfrowej i odporności usług krytycznych, co w pełni uzasadnia jej finansowanie ze środków unijnych.\nProjekt zmian programu FERC zostanie przedłożony do akceptacji Komitetowi Monitorującemu program FERC, w skład którego wchodzą m.in. przedstawiciele partnerów społeczno-gospodarczych, jednostek samorządu terytorialnego, ministerstw, urzędów centralnych oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (dalej: KWRiST). Mając powyższe na uwadze proces konsultacji publicznych projektu zmiany programu FERC oraz konsultacji z jednostkami samorządu terytorialnego oraz KWRiST, zostanie spełniony na etapie przyjmowania dokumentu przez Komitet Monitorujący program FERC. Etap konsultacji międzyresortowych projektu zmiany programu FERC również zostanie przeprowadzony w ramach uzgodnień na forum Komitetu Monitorującego program FERC. Zmiany programu FERC zostaną także zaopiniowane przez Instytucję Koordynującą Umowę Partnerstwa na lata 2021-2027, której rolę pełnią właściwe komórki organizacyjne w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, pod kątem zgodności z „Umową Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce”.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
IC19
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Podstawą prawną podjęcia uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” jest art. 14ka ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198).
Projektowana uchwała dotyczy zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” (dalej: program FERC) przyjętego decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 18 listopada 2022 r. C(2022) 8210 final, zatwierdzającą program „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” w Polsce.
Zmiany programu FERC wprowadzane są w tzw. drugiej fazie przeglądu śródokresowego polityki spójności Unii Europejskiej na lata 2021-2027. Tryb prac, w tym krótki termin na przekazanie zmienionego programu do Komisji Europejskiej (dalej: KE) – do 31 grudnia br., wynika z opublikowanego 19 września br. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2025/1914 z dnia 18 września 2025 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2021/1058 i (UE) 2021/1056 w odniesieniu do środków szczególnych mających na celu sprostanie strategicznym wyzwaniom w kontekście przeglądu śródokresowego.
Ww. rozporządzenie daje możliwość zmian w programach w związku z koniecznością zareagowania na nowe wyzwania stojące przed Unią Europejską, wynikające z transformacji ekologicznej, społecznej i technologicznej oraz niestabilnej sytuacji geopolitycznej.
Mając na uwadze powyższe Instytucja Zarządzająca programem FERC podjęła decyzję o utworzeniu w programie FERC nowego priorytetu dotyczącego wzmocnienia cyberbezpieczeństwa oraz rozwoju odpornej infrastruktury przetwarzania danych. Efektem projektów zaplanowanych do realizacji będzie zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa przez podniesienie poziomu bezpieczeństwa fizycznego danych i infrastruktury teleinformatycznej. Nowe systemy oraz infrastruktura krytyczna zapewnią ciągłość działania i integralność przetwarzania informacji w sytuacjach kryzysowych, w tym w scenariuszach zakłóceń łańcuchów dostaw, ataków DDoS (Distributed Denial of Service - cyberatak polegający na przeciążeniu serwera, strony internetowej lub usługi internetowej ogromną liczbą zapytań jednocześnie wysyłanych z wielu urządzeń), sabotażu lub rozproszonych zdarzeń pogodowych i energetycznych. Tym samym realnie wzmocnią one cyberbezpieczeństwo i bezpieczeństwo cywilne przez gwarancję dostępności usług cyfrowych niezbędnych dla administracji, bezpieczeństwa publicznego i obronności.
W wyniku realokacji środków z priorytetu II do priorytetu IV konieczna była zmiana źródeł finansowania programu poprzez likwidację środków prywatnych zapisanych w priorytecie II jako dodatkowe źródło finansowania projektów działań w przedmiotowym priorytecie. Jednakże mając na uwadze zwiększenie stopy dofinansowania UE o 10 punktów procentowych w ramach projektów realizowanych w nowym priorytecie, całkowity wkład krajowy publiczny ulegnie w programie zmniejszeniu z 406 008 192 EUR do 343 284 851 EUR (zmniejszenie o 62 723 341 EUR).
Dodatkowo w Załączniku 1 do programu FERC „Wkład Unii w oparciu o stawki jednostkowe, kwoty ryczałtowe i stawki ryczałtowe”, w części B Szczegółowe informacje według rodzaju operacji, w pkt 9 zaktualizowany jest kurs do przeliczania stawek jednostkowych na kurs EBC z 29.09.2025 r. oraz zmieniany jest zakres dat, z których kursy wymiany EUR/PLN brane są pod uwagę przy wyliczaniu średniego kursu dla stawek jednostkowych, z 36 do 24 miesięcy. Zmiana spowoduje przybliżenie kursu stosowanego dla projektów rozliczanych wg stawek jednostkowych do kursu bieżącego stosowanego dla ogółu projektów. Przy wyliczeniu kursu z ostatnich 24 miesięcy większy wpływ na wynik będzie miał okres, w którym miało miejsce umocnienie złotego. Spowoduje to szybszą absorbcję alokacji w EUR, która brana jest pod uwagę między innymi na potrzeby zasady n+3.
Mając na uwadze fakt, że nie jest planowany kolejny nabór na projekty dot. zwiększenia dostępu do ultra-szybkiego Internetu szerokopasmowego, propozycja zmiany sposobu aktualizacji kursu będzie neutralna pod kątem środków w PLN dostępnych dla beneficjentów. Z punktu widzenia budżetu państwa również nie spowoduje zwiększenia wydatków w PLN, a szybsza absorpcja kwot w EUR pozwoli na wcześniejszy wpływ refundacji z KE do budżetu. Ponadto bez dodatkowych wydatków ze strony budżetu stworzy finansowy bufor wydatków kwalifikowalnych oraz publicznych w PLN, które mogą być pomniejszone w wyniku np. ewentualnego rozwiązania umowy bez utraty alokacji w EUR. Propozycja zmiany obniży zatem ryzyko niewykorzystania środków UE.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Jednym z zakładanych do realizacji projektów jest budowa Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (dalej: KCPD), która istotnie wpłynie na zapewnienie ciągłości działania systemów o krytycznym znaczeniu dla państwa, np. działanie rejestrów państwowych i chmury rządowej, stanowiących bazę do świadczenia e-usług niezbędnych dla stabilnego funkcjonowania społeczeństwa i administracji państwowej na co dzień oraz w sytuacjach kryzysowych. KCPD to infrastruktura o podwójnym zastosowaniu (dual-use) oraz element krajowej infrastruktury krytycznej – służy potrzebom cywilnej administracji (rejestry państwowe, chmura rządowa, e-usługi), a jednocześnie wzmacnia gotowość obronną państwa poprzez zwiększenie odporności na cyberzagrożenia, fizyczne zagrożenia hybrydowe i przerwy w funkcjonowaniu usług kluczowych.
Z uwagi na rosnącą skalę i wyrafinowanie ataków na systemy państwowe, inwestycja w KCPD stanowi priorytet w obszarze cyberbezpieczeństwa państwa oraz warunek utrzymania suwerenności cyfrowej i odporności usług krytycznych, co w pełni uzasadnia jej finansowanie ze środków unijnych.
Projekt zmian programu FERC zostanie przedłożony do akceptacji Komitetowi Monitorującemu program FERC, w skład którego wchodzą m.in. przedstawiciele partnerów społeczno-gospodarczych, jednostek samorządu terytorialnego, ministerstw, urzędów centralnych oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (dalej: KWRiST). Mając powyższe na uwadze proces konsultacji publicznych projektu zmiany programu FERC oraz konsultacji z jednostkami samorządu terytorialnego oraz KWRiST, zostanie spełniony na etapie przyjmowania dokumentu przez Komitet Monitorujący program FERC. Etap konsultacji międzyresortowych projektu zmiany programu FERC również zostanie przeprowadzony w ramach uzgodnień na forum Komitetu Monitorującego program FERC. Zmiany programu FERC zostaną także zaopiniowane przez Instytucję Koordynującą Umowę Partnerstwa na lata 2021-2027, której rolę pełnią właściwe komórki organizacyjne w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, pod kątem zgodności z „Umową Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce”.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2025 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: