W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD424","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (dalej: „projekt ustawy”) jest stworzenie ram prawnych umożliwiających realizację inwestycji wzmacniających bezpieczeństwo cybernetyczne zasobów administracji rządowej. Realizacji tego celu ma służyć budowa wydajnych, bezpiecznych i wysoce dostępnych usług cyfrowych z zabezpieczeniem infrastruktury krytycznej dla systemów teleinformatycznych i telekomunikacyjnych. Projekt przepisów posługuje się rozwiązaniami normatywnymi jakie zostały już przyjęte i sprawdzone w krajowym porządku prawnym dla przygotowania i realizacji m.in. strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych lub w sektorze naftowym, lub inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Proponowane rozwiązania umożliwią sprawne przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych. Realizacja inwestycji podniesie poziom bezpieczeństwa zasobów teleinformatycznych administracji rządowej. \nProponowane inwestycje polegają na budowie, rozbudowie lub przebudowie (wraz z infrastrukturą towarzyszącą): Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (KCPD), znajdującego się w zasobach Skarbu Państwa (lub państwowej osoby prawnej), które składałoby się początkowo z trzech centrów przetwarzania danych o powierzchni do 2000 m kw. każde, zlokalizowanych na gruntach Skarbu Państwa.\nPlanowane narzędzia interwencji: Wybudowane obiekty działałyby w konfiguracji umożliwiającej synchroniczne przekazywanie danych znajdujących się w zasobach administracji rządowej. Centra będą przestrzegać Europejskiego Kodeksu Postępowania w zakresie Efektywności Energetycznej Centrów Danych, w szczególności w odniesieniu do obszarów:\n- 3.2.8 Zrównoważone wykorzystanie energii: energię potrzebną do funkcjonowania centrów danych należy pozyskiwać z OZE; \n- 3.2.11 Alternatywne technologie wytwarzania energii: planuje się instalację odnawialnych źródeł energii dla obiektów centrów danych oraz wykorzystanie technologii wodorowych ogniw paliwowych; \n- 3.3.2. Uwzględnienie wielu poziomów odporności: oczekuje się, że centra danych wzmocnią niezawodność systemu zasilania poprzez stworzenie nowych źródeł zasilania rezerwowego, np. turbin gazowych czy wodorowych ogniw paliwowych. \nPonadto dla aktualnie planowanych trzech Centrów Przetwarzania Danych zostanie zapewniona pętla światłowodowa gwarantująca dwie niezależne drogi komunikacji pomiędzy obiektami Data Center. \nOczekiwania: Efektem realizacji budowy Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (KCPD) byłoby w początkowym okresie powstanie trzech połączonych ze sobą połączeniami światłowodowymi Data Center o powierzchni umożliwiających kolokację i rozbudowę dotychczasowych systemów państwowych oraz zabezpieczenie powierzchni serwerowej na potrzeby nowych systemów. Bezpieczne i stabilne zwiększenie dostępności e-usług świadczonych przez podmioty publiczne; podniesienie bezpieczeństwa systemów informatycznych w administracji publicznej; standaryzacja bezpieczeństwa przetwarzania, składowania i przesyłania danych znajdujących się w posiadaniu administracji rządowej; zapewnienie bezpiecznej lokalizacji dla rejestrów państwowych i chmury rządowej; wzrost wydajności i efektywności energetycznej infrastruktury technicznej rządowych centrów przetwarzania danych; podniesienie potencjału administracji publicznej w obszarze kompetencji IT; ochrona istotnego interesu bezpieczeństwa państwa związanego z podniesieniem poziomu odporności na cyberzagrożenia.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W celu umożliwienia sprawnej realizacji wyżej wymienionych inwestycji w projekcie ustawy wprowadzony został katalog rozwiązań upraszczających i przyspieszających procedurę przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania danych, polegających w szczególności na:\na) wprowadzeniu do systemu prawnego decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych, wydawanej przez właściwego wojewodę, która to decyzja będzie instrumentem całościowo regulującym kwestię lokalizacji inwestycji i jej poszczególnych elementów, co doprowadzi do minimalizacji liczby postępowań oraz czasu potrzebnego na wydanie aktów administracyjnych niezbędnych do realizacji inwestycji. Na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych inwestor uzyska tytuł prawny do nieruchomości niezbędnych w celu realizacji tych inwestycji (zarówno uprawniający to wejścia na nieruchomość, jak i na realizację inwestycji a następnie jej właściwą eksploatację), co sprawia, że wprowadzenie rozwiązania pozwoli na skrócenie czasu niezbędnego do zrealizowania takich inwestycji nawet o kilka lat, jak również zapewnienia jej prawidłowej eksploatacji,\nb) uproszczeniu procedury uzyskiwania decyzji poprzedzających decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (np. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych, - pozwoli na skrócenie procesu inwestycyjnego.\nc) usprawnieniu postępowań administracyjnych poprzez określenie czasu na wydanie przez organy administracyjne poszczególnych rozstrzygnięć oraz wprowadzeniu podstawy prawnej do nakładania kary w przypadku nieterminowego rozpatrzenia sprawy, a także modyfikacji rozstrzygnięć wydawanych w postępowaniu prowadzonym przez organ wyższej instancji albo sąd administracyjny (doprowadzi to do zakończenia procesu inwestycyjnego nawet o kilkanaście miesięcy wcześniej, niż w przypadku przygotowywania i realizacji inwestycji w oparciu o przepisy ogólne),\nd) wprowadzeniu przepisów pozwalających inwestorowi na skuteczne uzyskanie prawa do nieruchomości niezbędnych do realizacji inwestycji (wprowadzenie regulacji umożliwiającej wywłaszczenie podmiotów uprawnionych do nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i uzyskanie przez inwestora – stosownie do jego statusu prawnego - prawa użytkowania wieczystego albo ustanowienia na jego rzecz trwałego zarządu oraz ograniczanie prawa do korzystania z nieruchomości na rzecz inwestora),\ne) przyznaniu inwestorowi możliwości wejścia na teren nieruchomości, w celu wykonania pomiarów, badań lub innych prac niezbędnych do sporządzenia karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych, o których mowa w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, lub do przeprowadzenia prac niezbędnych do sporządzenia wniosku o wydanie decyzji wymaganych w celu realizacji inwestycji,\nf) specjalną procedurę udzielania zamówień publicznych służących ochronie bezpieczeństwa realizacji inwestycji,\ng) wprowadzenie decyzji o pozwoleniu na budowę inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych oraz decyzji o pozwoleniu na użytkowanie inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych, z określeniem terminów ich wydania przez właściwe organy z powiązaniem możliwości nałożenia kar w przypadku uchybienia tym terminom – przyczyni się do skrócenia procesu inwestycyjnego,\nh) uproszenie trybu wydania warunków przyłączenia inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych oraz brak możliwości odmowy wydania takich warunków w przypadku braku istnienia ekonomicznych lub technicznych warunków przyłączenia do sieci i dostarczania tych paliw lub energii.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Janusz Cieszyński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 marca 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD424
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (dalej: „projekt ustawy”) jest stworzenie ram prawnych umożliwiających realizację inwestycji wzmacniających bezpieczeństwo cybernetyczne zasobów administracji rządowej. Realizacji tego celu ma służyć budowa wydajnych, bezpiecznych i wysoce dostępnych usług cyfrowych z zabezpieczeniem infrastruktury krytycznej dla systemów teleinformatycznych i telekomunikacyjnych. Projekt przepisów posługuje się rozwiązaniami normatywnymi jakie zostały już przyjęte i sprawdzone w krajowym porządku prawnym dla przygotowania i realizacji m.in. strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych lub w sektorze naftowym, lub inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Proponowane rozwiązania umożliwią sprawne przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych. Realizacja inwestycji podniesie poziom bezpieczeństwa zasobów teleinformatycznych administracji rządowej.
Proponowane inwestycje polegają na budowie, rozbudowie lub przebudowie (wraz z infrastrukturą towarzyszącą): Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (KCPD), znajdującego się w zasobach Skarbu Państwa (lub państwowej osoby prawnej), które składałoby się początkowo z trzech centrów przetwarzania danych o powierzchni do 2000 m kw. każde, zlokalizowanych na gruntach Skarbu Państwa.
Planowane narzędzia interwencji: Wybudowane obiekty działałyby w konfiguracji umożliwiającej synchroniczne przekazywanie danych znajdujących się w zasobach administracji rządowej. Centra będą przestrzegać Europejskiego Kodeksu Postępowania w zakresie Efektywności Energetycznej Centrów Danych, w szczególności w odniesieniu do obszarów:
- 3.2.8 Zrównoważone wykorzystanie energii: energię potrzebną do funkcjonowania centrów danych należy pozyskiwać z OZE;
- 3.2.11 Alternatywne technologie wytwarzania energii: planuje się instalację odnawialnych źródeł energii dla obiektów centrów danych oraz wykorzystanie technologii wodorowych ogniw paliwowych;
- 3.3.2. Uwzględnienie wielu poziomów odporności: oczekuje się, że centra danych wzmocnią niezawodność systemu zasilania poprzez stworzenie nowych źródeł zasilania rezerwowego, np. turbin gazowych czy wodorowych ogniw paliwowych.
Ponadto dla aktualnie planowanych trzech Centrów Przetwarzania Danych zostanie zapewniona pętla światłowodowa gwarantująca dwie niezależne drogi komunikacji pomiędzy obiektami Data Center.
Oczekiwania: Efektem realizacji budowy Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (KCPD) byłoby w początkowym okresie powstanie trzech połączonych ze sobą połączeniami światłowodowymi Data Center o powierzchni umożliwiających kolokację i rozbudowę dotychczasowych systemów państwowych oraz zabezpieczenie powierzchni serwerowej na potrzeby nowych systemów. Bezpieczne i stabilne zwiększenie dostępności e-usług świadczonych przez podmioty publiczne; podniesienie bezpieczeństwa systemów informatycznych w administracji publicznej; standaryzacja bezpieczeństwa przetwarzania, składowania i przesyłania danych znajdujących się w posiadaniu administracji rządowej; zapewnienie bezpiecznej lokalizacji dla rejestrów państwowych i chmury rządowej; wzrost wydajności i efektywności energetycznej infrastruktury technicznej rządowych centrów przetwarzania danych; podniesienie potencjału administracji publicznej w obszarze kompetencji IT; ochrona istotnego interesu bezpieczeństwa państwa związanego z podniesieniem poziomu odporności na cyberzagrożenia.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W celu umożliwienia sprawnej realizacji wyżej wymienionych inwestycji w projekcie ustawy wprowadzony został katalog rozwiązań upraszczających i przyspieszających procedurę przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania danych, polegających w szczególności na:
a) wprowadzeniu do systemu prawnego decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych, wydawanej przez właściwego wojewodę, która to decyzja będzie instrumentem całościowo regulującym kwestię lokalizacji inwestycji i jej poszczególnych elementów, co doprowadzi do minimalizacji liczby postępowań oraz czasu potrzebnego na wydanie aktów administracyjnych niezbędnych do realizacji inwestycji. Na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych inwestor uzyska tytuł prawny do nieruchomości niezbędnych w celu realizacji tych inwestycji (zarówno uprawniający to wejścia na nieruchomość, jak i na realizację inwestycji a następnie jej właściwą eksploatację), co sprawia, że wprowadzenie rozwiązania pozwoli na skrócenie czasu niezbędnego do zrealizowania takich inwestycji nawet o kilka lat, jak również zapewnienia jej prawidłowej eksploatacji,
b) uproszczeniu procedury uzyskiwania decyzji poprzedzających decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (np. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych, - pozwoli na skrócenie procesu inwestycyjnego.
c) usprawnieniu postępowań administracyjnych poprzez określenie czasu na wydanie przez organy administracyjne poszczególnych rozstrzygnięć oraz wprowadzeniu podstawy prawnej do nakładania kary w przypadku nieterminowego rozpatrzenia sprawy, a także modyfikacji rozstrzygnięć wydawanych w postępowaniu prowadzonym przez organ wyższej instancji albo sąd administracyjny (doprowadzi to do zakończenia procesu inwestycyjnego nawet o kilkanaście miesięcy wcześniej, niż w przypadku przygotowywania i realizacji inwestycji w oparciu o przepisy ogólne),
d) wprowadzeniu przepisów pozwalających inwestorowi na skuteczne uzyskanie prawa do nieruchomości niezbędnych do realizacji inwestycji (wprowadzenie regulacji umożliwiającej wywłaszczenie podmiotów uprawnionych do nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i uzyskanie przez inwestora – stosownie do jego statusu prawnego - prawa użytkowania wieczystego albo ustanowienia na jego rzecz trwałego zarządu oraz ograniczanie prawa do korzystania z nieruchomości na rzecz inwestora),
e) przyznaniu inwestorowi możliwości wejścia na teren nieruchomości, w celu wykonania pomiarów, badań lub innych prac niezbędnych do sporządzenia karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych, o których mowa w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, lub do przeprowadzenia prac niezbędnych do sporządzenia wniosku o wydanie decyzji wymaganych w celu realizacji inwestycji,
f) specjalną procedurę udzielania zamówień publicznych służących ochronie bezpieczeństwa realizacji inwestycji,
g) wprowadzenie decyzji o pozwoleniu na budowę inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych oraz decyzji o pozwoleniu na użytkowanie inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych, z określeniem terminów ich wydania przez właściwe organy z powiązaniem możliwości nałożenia kar w przypadku uchybienia tym terminom – przyczyni się do skrócenia procesu inwestycyjnego,
h) uproszenie trybu wydania warunków przyłączenia inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych oraz brak możliwości odmowy wydania takich warunków w przypadku braku istnienia ekonomicznych lub technicznych warunków przyłączenia do sieci i dostarczania tych paliw lub energii.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Janusz Cieszyński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 marca 2023 r.
Status realizacji:
Zrealizowany