W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Model prostego języka w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej

Działalność, która wiąże się z upraszczaniem języka Funduszy Europejskich, to początki ruchu prostego języka urzędowego w Polsce w 2010 r. Z czasem rozwinęła się ona i przekształciła w wiele ważnych inicjatyw. Wpływają one na proces upraszczania usług publicznych i zmianę stylu komunikacji urzędowej nie tylko w obszarze Funduszy Europejskich. Pracownicy resortu zapoczątkowali działania na rzecz prostej komunikacji w 2010 r. Na model prostego języka, który rozwijają pracownicy ministerstwa, składają się różne doświadczenia. Wszystkie one miały wpływ na proces upraszczania komunikacji w tym urzędzie.

Doświadczenia i dobre praktyki

Przez te lata pracownicy ministerstwa:

  • zbadali język organizacji – badanie przeprowadził zespół językoznawców z Uniwersytetu Wrocławskiego, pod kier. prof. Jana Miodka; w wyniku tych prac powstała publikacja „Jak pisać o Funduszach Europejskich”, pod red. prof. J. Miodka;
  • opracowali system szkoleń pracowników, tak by zapewnić im wiedzę, ale też zbiór wystandaryzowanych narzędzi do upraszczania komunikacji pisemnej;
  • przeprowadzili akcję edukacyjną, opartą na przekonaniu, że prosty język jest ważny i potrzebny w tej organizacji;
  • przeprowadzili kampanię edukacyjną, którą skierowali do kadry zarządzającej. W kampanii wykorzystali cykl 10 filmów z zasadami prostego języka – vlog „Prosto i kropka”. Powstał on w ramach kampanii edukacyjnej dla urzędników, we współpracy Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z Krajową Szkołą Administracji Publicznej i Pracownią Prostej Polszczyzny z Uniwersytetu Wrocławskiego.

W Departamencie Promocji Funduszy Europejskich ministerstwa od 2018 roku funkcjonuje Wydział Wydawnictw, Promocji Prostego Języka i Dostępności. Jego pracownicy m.in.:

  • wyznaczyli standardy komunikacji,
  • opracowali szablony pism, w których uwzględnili kryteria dostępności,
  • opracowali i upowszechnili pośród pracowników ministerstwa ulotkę „Sprawdź, czy Twoje pismo jest proste”,
  • prowadzą newsletter z kwartalnymi informacjami o działaniach na rzecz prostego języka,
  • uruchomili poradnię językową dla pracowników,
  • utworzyli sieć liderów prostego języka, zatrudnionych w instytucjach, które zajmują się Funduszami Europejskimi,
  • utworzyli i rozwinęli na Portalu Funduszy Europejskich podstronę Poznaj zasady prostego języka – znajdą tam Państwo zasady efektywnej komunikacji i dobre praktyki, które wypracowali pracownicy urzędów administracji publicznej, a także zakładkę Prosty język na wesoło z poradami językowymi;
  • szerzą idęę prostego języka i dostępności, aby odbiorcy przestali kojarzyć pisma urzędowe z trudnym słownictwem, długimi zdaniami i niejasnymi wyrażeniami.  O modelu prostego języka w MFiPR możemy posluchać w pocaście "Prosto ze Wspólnej".

Deklaracja prostego języka

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej stworzyło też pole do aktywnej współpracy pod nazwą Forum Prostego Języka „Prosto i kropka”. Pierwsze spotkanie z tego cyklu odbyło się 3 października 2018 roku, drugie – rok później. To spotkania, które stały się okazją do wymiany doświadczeń i materiałów związanych z promocją prostego języka. Wynikiem tej inicjatywy jest też porozumienie na rzecz prostej komunikacji w urzędach, które podpisują przedstawiciele instytucji publicznych, w tym urzędów administracji publicznej. Sygnatariusze porozumienia deklarują m.in., że będą:

  • dążyć do tego, aby pracownicy urzędów doskonalili niezbędne kompetencje i przestrzegali zasad prostego języka w mowie i piśmie,
  • tworzyć standardy językowe i zachęcać pracowników, by je stosowali,
  • uwrażliwiać pracowników urzędów na potrzeby innych – bez względu na wiek, stopień niepełnosprawności czy poziom wykształcenia,
  • wprowadzać w życie rozwiązania zgodne z ideą prostego języka, ale też, własnym przykładem, zarażać nią innych.

Deklaracja prostego języka wyznacza nowy etap w historii rozwoju prostego języka urzędowego w Polsce. Lista sygnatariuszy jest coraz dłuższa. Liczy kilkadziesiąt instytucji. Ich doświadczenia w upraszczaniu komunikacji i usług pokazują, że zmiana stylu komunikacji to kierunek, w którym zmierzają instytucje sektora publicznego, ubezpieczeń czy usług bankowych.

Materiały

Deklaracja Prostego Języka
Deklaracja Prostego Języka.pdf 1.75MB
{"register":{"columns":[]}}