W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Oświadczenie Ministerstwa Zdrowia z dn. 10 października 2019 r.

W związku z nieprawdziwymi informacjami Radia Zet stanowczo zaprzeczamy, jakoby w Ministerstwie Zdrowia dochodziło do jakichkolwiek nieprawidłowości związanych z zamówieniami na usługi audytowe.

Wykonawcy wszystkich umów zawieranych przez Ministerstwo Zdrowia zostali wybrani zgodnie z art. 4 ust 8. ustawy Prawo Zamówień Publicznych i regulaminem dokonywania zakupów obowiązującym w Ministerstwie Zdrowia. Nigdy podczas dokonywania zamówień nie miała miejsca sytuacja, w której konkretny wykonawca miałby zostać wskazany przez członka kierownictwa lub jakiegokolwiek innego pracownika ministerstwa. 

Ministerstwo Zdrowia zawarło w 2018 roku umowę na audyt działań w projekcie P1. Jego realizacja rozpoczęła się w 2007 roku i nie zakończyła się w pierwotnie planowanym terminie, tj. 31 grudnia 2015 roku. Pomimo wydania prawie 0,5 mld zł ze środków publicznych w latach 2007-15, zaplanowane produkty nie zostały dostarczone.  Od 2017 roku Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia realizuje, na podstawie porozumienia z Komisją Europejską, II fazę projektu, której powodzenie umożliwi poprawne rozliczenie wszystkich wydatków poniesionych od początku projektu. Z tego względu na początku 2018 roku zlecono przygotowanie (audytu) raportu otwarcia, którego wyniki zostały wykorzystane w pracach projektowych. Ich efekty są już dziś widoczne w polskim systemie ochrony zdrowia – e-recepty można od stycznia br. zrealizować w każdej aptece w Polsce, a kilkadziesiąt tysięcy lekarzy skorzystało już z nowej formy ich wystawiania. Trwa także pilotaż e-skierowania oraz przygotowania do wdrożenia wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej.

Ministerstwo Zdrowia zawarło także umowę z firmą doradczą w celu przeanalizowania możliwości centralizacji zakupów w obszarze IT. Celem tego działania była poprawa efektywności dokonywania zakupów, w tym optymalizacji kosztowej. Zasadnym było przeprowadzenie analizy stanu wyjściowego w jednostkach podległych MZ oraz możliwości zmian procesów zakupowych w tym obszarze. Ministerstwo Zdrowia nie dysponowało zasobami kadrowym umożliwiającymi dokonanie samodzielnego przeprowadzenia tego zadania. Na podstawie wniosków wynikających z raportu uznano, że zasadne jest etapowe przeprowadzenie pełnej integracji procesów zakupowych wszystkich jednostek nadzorowanych i podległych Ministerstwu Zdrowia. Podjęto więc decyzję o połączeniu w pierwszej kolejności służb informatycznych MZ i CSIOZ, w tym połączeniu zasobów infrastruktury IT oraz licencji IT tych jednostek. Powstała w ten sposób baza mogłaby w przyszłości być poszerzana o kolejne placówki. Działanie to (połączenie IT MZ i CSIOZ) zostało wdrożone od początku 2019 r.

Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że wszystkie zamówienia realizowane ze środków publicznych są przeprowadzane zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi w urzędzie. Dotyczy to zarówno zamówień na usługi audytowe, jak i wszystkich innych postępowań realizowanych przez resort.

{"register":{"columns":[]}}