W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rezydentury-finansowanie

Komunikat Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych z dnia 20 stycznia 2021 r. w sprawie:

1. Zmiany sposobu finansowania rezydentur po 31 grudnia 2020 r.

2. Rozliczania umów rezydenckich zawartych do 31 grudnia 2020 r.

3. Składania indywidualnych wniosków o dodatkowe przedłużenie okresu szkolenia specjalizacyjnego realizowanego w trybie rezydentury;

Szanowni Państwo,

Od 1 stycznia 2021 r. nastąpiła istotna zmiana w sposobie finansowania rezydentur.

Zgodnie ze nowelizowanym art. 16j ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, środki finansowe na pokrycie wydatków związanych z zatrudnianiem rezydentów, minister właściwy do spraw zdrowia będzie przekazywał na podstawie wniosków podmiotów prowadzących rezydenturę. Wnioski te będą składane w Systemie Informatycznym Rezydentur (SIR).

Wszystkie tzw. „umowy rezydenckie” zawarte z Ministrem Zdrowia przed 1 stycznia 2021 r. uległy rozwiązaniu z mocy prawa z dniem 31 grudnia 2020 r., o na mocy art. 8 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z zapisami umowy rezydenckiej, umowę zakończoną należało rozliczyć w terminie 20 dni od dnia jej zakończenia. Umowy zawarte w wersji papierowej należy rozliczyć tradycyjnie, na przekazanym wzorze druku rozliczenia. Umowy zawarte w (SIR 1.0) należy rozliczyć poprzez System (SIR 1.0).

Nowy system finansowania i rozliczania rezydentur istotnie ułatwi współpracę pomiędzy Ministrem Zdrowia a jednostkami akredytowanymi prowadzącymi szkolenie specjalizacyjne. Jednocześnie zmiana ta nie będzie miała wpływu na zakres finansowania rezydentur i wysokość wynagrodzeń lekarzy odbywających szkolenie specjalizacyjne w tym trybie.   

Wprowadzane zmiany wiązały się z koniecznością przeniesienia danych, zarówno z Systemu Informatycznego Rezydentur (SIR 1.0), jak również ze „starych” umów, zawieranych dotychczas poza systemem, do nowej aplikacji (SIR 2.0).

W dniu 19 stycznia 2021r. system został udostępniony pod adresem https://sir2.ezdrowie.gov.pl/.

Materiały pomocnicze i instrukcje użytkowania sytemu są dostępne na stronie internetowej Centrum e-Zdrowia (CEZ)  https://www.cez.gov.pl/projekty/zrealizowane/system-informatyczny-rezydentur/.

Główne założenia dla nowego systemu:

W ramach nowego Systemu zniknęła dotychczasowa konstrukcja umowy i aneksu.

W chwili obecnej, po zalogowaniu się do systemu w roli administratora jest możliwe zarządzanie listą użytkowników podmiotu oraz edycja danych bankowych, kontaktowych i osób upoważnionych do podpisywania wniosków (funkcjonalność dostępna również w roli pracownika użytkownika/pracownika podmiotu).

Logując się na konto w (SIR 2.0), użytkownik powinien widzieć listę wszystkich rezydentów realizujących rezydenturę w podmiocie, którzy figurowali w umowach rezydenckich po 1 stycznia 2020 r. 

Począwszy od połowy lutego 2021 r., co miesiąc można składać wnioski w systemie.

Wnioski są generowane w systemie w oparciu o dane dotyczące rezydentów przypisanych do danego podmiotu i zaakceptowane w SIR. 

Do złożenia/podpisania wniosku, konieczne jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. 
System wymaga złożenia podpisu na aktualnie składanym wniosku przez wszystkie wskazane w SIR 2.0 osoby, dlatego przed złożeniem wniosku należy zweryfikować czy lista osób wyszczególnionych do podpisu jest właściwa.

Przekazanie środków finansowych nastąpi na podstawie zaakceptowanego wniosku, co będzie miało odzwierciedlenie w Systemie (zakładka Historia procedowania na wniosku).

System będzie umożliwiał rejestrowanie tzw. „zdarzeń”, czyli parametrów wpływających na wysokość zobowiązań Ministra Zdrowia wobec jednostki szkolącej rezydentów. Informujemy, że Centrum e-Zdrowie przewiduje oddawanie funkcjonalności dodawania zdarzeń sukcesywnie od połowy marca.

Planowany przez CEZ harmonogram uruchamiania poszczególnych funkcjonalności systemui zamieszczony jest na stronie internetowej https://www.cez.gov.pl/projekty/zrealizowane/system-informatyczny-rezydentur/ w dokumencie p.n. „FAQ-Najczęściej zadawane pytania.”  Wprowadzenie w SIR kolejnych absencji dla rezydenta, który był zmigrowany ze statusem rezydentury „zakończona” może ponownie aktywować rezydenta i umożliwić kontynuację jego finansowania.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
13.04.2021 14:45 Bartłomiej Celejewski
Pierwsza publikacja:
21.05.2019 13:25 Mateusz Klimczak
{"register":{"columns":[]}}